Profesjonalizm

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Ta strona zawiera zmiany, które nie zostały oznaczone do tłumaczenia.

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PROFESJONALIZM – oznacza taką organizację pracy, w ramach której planuje się, organizuje i nadzoruje realizację zadań urzędników administracji publicznej poprzez określenie priorytetów i celów przy optymalnym wykorzystywaniu posiadanych zasobów. W ramach profesjonalizmu mieszczą się zasady stałego doskonalenia kompetencji zawodowych, do których należy obowiązek rozwijania wiedzy i kwalifikacji zawodowych, planowanie własnego rozwoju zawodowego, umiejętność analizowania swoich potrzeb szkoleniowych, śledzenia zmian w obszarze wykonywanych zadań i uzupełnianie wiedzy w tym zakresie, wdrażanie w życie wiedzy nabytej podczas szkoleń, wyciąganie wniosków z popełnionych błędów, oraz z ocen i uwag doświadczonych współpracowników, angażowanie się w nowe projekty. Dla osiągnięcia/utrzymania p. niezbędne są nauka i szkolenie urzędników. Bardzo istotny jest w tym kontekście początkowy etap procesu szkolenia, mający na celu przekształcenie osób poszukujących pracy i źródła utrzymania, które przeszły pomyślnie postępowanie konkursowe – w profesjonalistów, świadomych → misji służby publicznej, skłonnych do poczucia odpowiedzialności społecznej i poszanowania wartości etycznych, przyjmujących aktywną postawę obywatelską. Elementem p. jest poprawne zachowanie, kultura osobista, w tym kultura słowa, ważna szczególnie w przypadku urzędników administracji publicznej, czyli tych, którzy mają codzienny kontakt z klientem/obywatelem. Na stanowiskach kierowniczych p. wyraża się w tym, że przełożony umiejętnie przydziela zadania oraz koordynuje ich optymalne wykonanie, określa wymagania, precyzyjnie definiuje cele działania, określa priorytety i zakres odpowiedzialności za ich wykonanie, dostosowuje plany i organizację pracy do zmieniających się okoliczności, efektywnie zarządza czasem (terminowo realizuje zadania), ocenia pracę pod kątem żądanych rezultatów, zna i potrafi ocenić potencjał swoich podwładnych, wykorzystuje nowe technologie w celu poprawy skuteczności. P. przełożonych polega na stwarzaniu podwładnym odpowiednich warunków pracy, właściwej organizacji pracy, na motywowaniu podwładnych, koordynacji i właściwym przydzielaniu zadań, dbałości o rozwój zawodowy. W relacji urzędnika z obywatelem p. oznacza sprawne i efektywne wykonywanie usług dla klienta/obywatela, będącego bądź bezpośrednim ich odbiorcą, bądź podatnikiem zainteresowanym świadczonymi usługami publicznymi i ich efektami. Do tworzenia podstaw profesjonalnej administracji publicznej przyczyniają się przede wszystkim zasady prawa, ale znaczenie mają także decyzje polityczne oraz kanony etyczne [ J. Itrich-Drabarek ].

Literatura: J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Frankfurt am Main 2015 ■ J. Itrich-Drabarek, Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych, Warszawa 2016.

Counterliczniki