Rejestr korzyści

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Ta strona zawiera zmiany, które nie zostały oznaczone do tłumaczenia.

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

REJESTR KORZYŚCI – zawiera ujawniane korzyści uzyskiwane przez → funkcjonariuszy publicznych, jest instytucją prawną wprowadzoną do polskiego systemu prawnego na mocy ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. R.k. zawiera wpisy o korzyściach na podstawie zgłoszeń dokonanych przez tychże funkcjonariuszy, dotyczy to m.in.: posłów i senatorów, członków rządu, sekretarzy i podsekretarzy stanu w ministerstwach i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych, wojewodów, wicewojewodów, członków zarządów województw, sekretarzy województw, skarbników województw, członków zarządów powiatów, sekretarzy powiatów, skarbników powiatów, wójtów/burmistrzów/prezydentów miast, zastępców wójtów, sekretarzy gmin, skarbników gmin, członków zarządu związku metropolitalnego, sekretarzy związku metropolitalnego i skarbników związku metropolitalnego. Do r.k. należy zgłaszać informacje o: wszystkich stanowiskach i zajęciach wykonywanych zarówno w administracji publicznej, jak i w instytucjach prywatnych, z tytułu których pobiera się wynagrodzenie, oraz pracy zawodowej wykonywanej na własny rachunek; faktach materialnego wspierania działalności publicznej prowadzonej przez zgłaszającego; darowiźnie otrzymanej od podmiotów krajowych lub zagranicznych, jeżeli jej wartość przekracza 50% najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę; wyjazdach krajowych lub zagranicznych niezwiązanych z pełnioną funkcją publiczną, jeżeli ich koszt nie został pokryty przez zgłaszającego lub jego małżonka albo instytucje ich zatrudniające bądź partie polityczne, zrzeszenia lub fundacje, których są członkami; innych uzyskanych korzyściach, niezwiązanych z zajmowaniem stanowisk lub wykonywaniem zajęć albo pracy zawodowej. R.k. swoim zakresem obejmuje również informacje o udziale w organach fundacji, spółek prawa handlowego lub spółdzielni, nawet wówczas, gdy z tego tytułu nie pobiera się żadnych świadczeń pieniężnych. Osoba zgłaszająca/wypełniająca informacje na potrzeby r.k. zobowiązana jest zachować należytą staranność oraz kierować się swoją najlepszą wiedzą. Wszystkie zmiany danych objętych r.k. należy zgłosić nie później niż w ciągu 30 dni od dnia ich zaistnienia. R.k. jest jawny, prowadzi go Państwowa Komisja Wyborcza. Ustawa antykorupcyjna nie przewiduje żadnych sankcji w przypadku niezgłoszenia wymaganych informacji do rejestru. Nie istnieje wzorcowy, ustalony przepisem prawa formularz zgłoszenia do r.k., jednak przykładowy wzór został opracowany i umieszczony na stronie internetowej Państwowej Komisji Wyborczej pod adresem www.pkw.gov.pl [ K. Mroczka ].

Literatura: A. Wierzbica, Analiza obowiązujących przepisów antykorupcyjnych z wykazaniem ich mankamentów prawnych, 2009, [online] www.antykorupcja.gov.pl [dostęp: wrzesień 2017].

Counterliczniki