Statut gminy

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Ta strona zawiera zmiany, które nie zostały oznaczone do tłumaczenia.

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

STATUT GMINY – akt prawa miejscowego zawierający przepisy ustrojowo-organizacyjne obowiązujące w gminie. Przepisy s.gm. regulują organizację, zakres i sposób działania gminy. Uchwalenie s.gm. należy do wyłącznej właściwości rady gminy, która jest w tym zakresie związana przepisami ustawy o samorządzie gminnym i ustawami, które przesądzają o ustroju gminy. S.gm. zawiera regulacje dotyczące organizacji wewnętrznej rady gminy, funkcjonowania jej komisji, zasad działania komisji rewizyjnej, pracy wójta/burmistrza/prezydenta miasta oraz zasad tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych. Ponadto reguluje zasady tworzenia i działania klubów radnych gminy. Częścią s.gm. mogą być załączniki zawierające mapę gminy, opis herbu i flagi gminy, wykaz gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych. S.gm. nie powinien stanowić wprost powtórzenia przepisów ustawy, nie może również zawierać regulacji z nią sprzecznych. Co prawda zgodnie z konstytucją ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego określany jest, w granicach ustaw, przez ich organy stanowiące, ale w świetle ustawy o samorządzie gminnym w przypadku miast na prawach powiatu powyżej 300 tys. mieszkańców projekt statutu wymaga uzgodnienia z prezesem rady ministrów na wniosek ministra właściwego ds. administracji publicznej. S.gm. podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (→akty prawa miejscowego stanowione przez gminę) [ S. Kozłowski ].

Literatura: D. Dąbek, Prawo miejscowe, Warszawa 2015.

Counterliczniki