Transparentność/1/pl
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
TRANSPARENTNOŚĆ – jedna z cech → dobrego rządzenia, rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ E. Zielińska ].