Ustanawianie agendy

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

USTANAWIANIE AGENDY (ang. agenda setting) – jedna z teorii nauk o mediach i komunikowaniu. Jest wykorzystywana m.in. do badania kanałów komunikacyjnych, w szczególności: prasy, radia, telewizji. U.a. stanowi wyznacznik rangi informacji w mediach. Podstawy teorii zostały opisane w 1972 r. przez Maxwella McCombsa oraz Donalda L. Shawa. Agenda, czyli inaczej „porządek dzienny”, może być ustalana na podstawie: 1. hierarchii priorytetów, jest wówczas swoistą listą zagadnień sklasyfikowanych według kryterium ważności; 2. wyliczania tematów omawianych – w danym momencie – w prasie; 3. ilości czasu antenowego poświęcanego poszczególnym tematom; 4. wyników badań sondażowych opinii publicznej. U.a. stanowi pewien proces, zarówno po stronie nadawcy informacji, jak również po stronie odbiorcy. Po stronie nadawcy pierwszym etapem są rzeczywiste wydarzenia lub sprawy. W drugim etapie dokonywana jest przez media selekcja informacji, które decydują również o sposobie zaprezentowania (ich charakterystyce). W rezultacie wiedza odbiorców jest kształtowana na podstawie pracy mediów. Po stronie odbiorcy pierwszym etapem jest zainteresowanie się danym tematem, w kolejnej fazie następuje pogłębianie wiedzy i budowanie poglądów oraz postaw względem treści prezentowanych przez media. W wyniku interakcji działania mediów i zainteresowania odbiorców określonymi problemami dochodzi ostatecznie do ustanowienia hierarchii ważności wydarzeń. [K. Tomaszewski]

Literatura: R. Eissler, A. Russel, B.D. Jones, New Avenues for the Study of Agenda Setting, „Policy Studies Journal” 2014, nr 42 ■ M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008 ■ E. Nowak, Teoria agenda-setting a nowe media, „Studia Medioznawcze” 2016, nr 3(66).

Counterliczniki