Zasada przekonywania

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Ta strona zawiera zmiany, które nie zostały oznaczone do tłumaczenia.

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ZASADA PRZEKONYWANIA – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej muszą wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwianiu sprawy. W ten sposób można doprowadzić do wykonania przez wszystkie strony decyzji bez potrzeby uciekania się do środków przymusu, co ma szczególne znaczenie w przypadku decyzji odmownej. Istotną rolę w realizacji z.p. odgrywa uzasadnienie decyzji administracyjnej pod względem prawnym, faktycznym. Strona powinna mieć poczucie, że w świetle obowiązujących przepisów decyzja jest dla niej najkorzystniejsza. Z.p. nakłada na organ administracji publicznej obowiązek staranności w uzasadnianiu swoich rozstrzygnięć. Szczególnie ważne jest to w przypadku podjęcia decyzji administracyjnej w zakresie uznania administracyjnego. Z.p. nie stwarza nowych instytucji procesowych, ma natomiast za zadanie przeniknięcie całości działań administracji, w całym toku postępowania, tak aby strona na każdym etapie postępowania miała przekonanie co do jego rzetelności i staranności [ E. Zielińska ].

Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.

Counterliczniki