Wartość publiczna/fr: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Valeur publique")
 
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''WARTOŚĆ PUBLICZNA''' (ang. ''public value'') – w ujęciu mikroekonomicznym wartość użyteczności dostarczonej obywatelowi/klientowi w efekcie wydatkowania środków publicznych. Miarą tak rozumianej w.p. jest relacja oczekiwanych rezultatów do nakładów, a głównymi determinantami jej kreowania są [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Efektywność efektowność] i [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Skuteczność skuteczność działania]. W tym ujęciu jednostka sektora publicznego kreuje w.p., jeżeli skutecznie realizuje swoją misję przy efektywnym gospodarowaniu środkami publicznymi. Obywatel jest tutaj utożsamiany z konsumentem dóbr publicznych (zasada skuteczności) oraz podatnikiem (zasada efektywności). Obok pojęcia w.p. relację oczekiwanych rezultatów do wydatków publicznych określa się mianem wartości użyteczności publicznej (ang. ''public service value'') lub wartości uzyskanej za wydatki publiczne (ang. ''value for money''). Tak rozumiane pojęcie w.p. (oparte na koncepcji zarządzania wartością w sektorze prywatnym) wprowadził Mark H. Moore w pracy ''Creating Public Value'' z 1995 r. W szerszym ujęciu w.p. definiowana jest w odniesieniu do potrzeb obywatela analizowanych z wykorzystaniem triady: obywatel – właściciel i partner, obywatel – klient, obywatel – podatnik. Przy takim podejściu jednostka publiczna dostarcza obywatelom wartość, jeżeli skutecznie i efektywnie realizuje swoją misję i wynikające z niej cele, które zostały wypracowane wspólnie z jej interesariuszami, działając przy tym w sposób transparentny, innowacyjny, partycypacyjny, zgodny z prawem i etyczny oraz zapewniający rozliczalność realizowanych zadań. Wymiarami w.p. zgodnie z powyższym rozumieniem są: efektowność, skuteczność, transparentność, partycypacja, innowacyjność i zdolność do odpowiadania na oczekiwania interesariuszy, rozliczalność oraz przestrzeganie prawa i zasad etycznych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
'''VALEUR PUBLIQUE" (ang. public value) - en termes microéconomiques, la valeur de l'utilité fournie au citoyen / client à la suite de l'utilisation de fonds publics. La mesure de cette compréhension est la relation entre les résultats attendus et les dépenses, et les principaux déterminants de sa création sont efficacité et efficience. Dans cette approche, une entité du secteur public crée un service de sécurité sociale si elle remplit efficacement sa mission avec une gestion efficace des fonds publics. Le citoyen s'identifie ici au consommateur de biens publics (principe d'efficacité) et au contribuable (principe d'efficience). En plus, la valeur publique, la relation entre les résultats attendus et les dépenses publiques est définie comme la valeur du service public (ang public service value) ou la valeur obtenue pour les dépenses publiques (ang. value for money). La signification de la valeur publique en ce sens (basé sur le concept de gestion de la valeur dans le secteur privé) a été introduite par Mark H. Moore dans son ouvrage Creating Public Value de 1995. La valeur publique est définie par rapport aux besoins du citoyen analysés à l'aide de la triade: citoyen - propriétaire et partenaire, citoyen - client, citoyen - contribuable. Avec cette approche, une entité publique donne de la valeur aux citoyens si elle remplit efficacement sa mission et les objectifs qui en résultent, développés avec ses parties prenantes, agissant de manière transparente, innovante, participative, légale et éthique et en garantissant la responsabilité. Les dimensions de la valeur publique sont: l'efficacité, l'efficience, la transparence, la participation, l'innovation et la capacité de répondre aux attentes des parties prenantes, la responsabilité et le respect de la loi et des principes éthiques. [T. Strąk].
  
'''Literatura''': M. Ćwiklicki, ''Wprowadzenie do wartości publicznej'', [w:] ''Reformowanie polskiej administracji publicznej – wybrane aspekty zagadnienia'', red. S. Mazur, Kraków 2011 ■ G. Musialik, R. Musialik, ''Kreacja wartości publicznej'', „Współczesne Zarządzanie” 2013, nr 2 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.
+
Sources: M. Ćwiklicki, Wprowadzenie do wartości publicznej, [w:] Reformowanie polskiej administracji publicznej – wybrane aspekty zagadnienia, red. S. Mazur, Cracovie 2011 ■ G. Musialik, R. Musialik, Kreacja wartości publicznej, „Współczesne Zarządzanie” 2013, nr 2 ■ T. Strąk, Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Varsovie 2012.

Aktualna wersja na dzień 22:54, 11 lut 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

VALEUR PUBLIQUE" (ang. public value) - en termes microéconomiques, la valeur de l'utilité fournie au citoyen / client à la suite de l'utilisation de fonds publics. La mesure de cette compréhension est la relation entre les résultats attendus et les dépenses, et les principaux déterminants de sa création sont → efficacité et → efficience. Dans cette approche, une entité du secteur public crée un service de sécurité sociale si elle remplit efficacement sa mission avec une gestion efficace des fonds publics. Le citoyen s'identifie ici au consommateur de biens publics (principe d'efficacité) et au contribuable (principe d'efficience). En plus, la valeur publique, la relation entre les résultats attendus et les dépenses publiques est définie comme la valeur du service public (ang public service value) ou la valeur obtenue pour les dépenses publiques (ang. value for money). La signification de la valeur publique en ce sens (basé sur le concept de gestion de la valeur dans le secteur privé) a été introduite par Mark H. Moore dans son ouvrage Creating Public Value de 1995. La valeur publique est définie par rapport aux besoins du citoyen analysés à l'aide de la triade: citoyen - propriétaire et partenaire, citoyen - client, citoyen - contribuable. Avec cette approche, une entité publique donne de la valeur aux citoyens si elle remplit efficacement sa mission et les objectifs qui en résultent, développés avec ses parties prenantes, agissant de manière transparente, innovante, participative, légale et éthique et en garantissant la responsabilité. Les dimensions de la valeur publique sont: l'efficacité, l'efficience, la transparence, la participation, l'innovation et la capacité de répondre aux attentes des parties prenantes, la responsabilité et le respect de la loi et des principes éthiques. [T. Strąk].

Sources: M. Ćwiklicki, Wprowadzenie do wartości publicznej, [w:] Reformowanie polskiej administracji publicznej – wybrane aspekty zagadnienia, red. S. Mazur, Cracovie 2011 ■ G. Musialik, R. Musialik, Kreacja wartości publicznej, „Współczesne Zarządzanie” 2013, nr 2 ■ T. Strąk, Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Varsovie 2012.

Counterliczniki