Zarząd województwa/fr: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Voivodeship board")
 
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZARZĄD WOJEWÓDZTWA''' – kolegialny organ wykonawczy samorządowego województwa powoływany przez sejmik województwa (s.woj.). W skład pięcioosobowego z.woj. wchodzą: marszałek (jako jego przewodniczący), wicemarszałek (jeden lub dwóch) oraz pozostali członkowie zarządu. S.woj. wybiera najpierw marszałka, a następnie na jego wniosek pozostałych członków z. Wybór z.woj. powinien być dokonany w terminie trzech miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów sejmiku. Niewybranie z.woj. w ustawowym terminie skutkuje rozwiązaniem s.woj. z mocy prawa oraz zarządzeniem przez wojewodę przedterminowej elekcji s.woj. (tak zdarzyło się wiosną 2006 r. w woj. podlaskim). Do kompetencji z.woj. należy: wykonywanie uchwał s.woj.; gospodarowanie mieniem woj., w tym wykonywania praw wynikających z akcji i udziałów posiadanych przez woj.; przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu samorządowego woj.; przygotowywania dla woj. projektów strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego, programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie; organizowania współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych państwach oraz z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi; kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników; uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego. Członkostwa w z.woj. nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego (radzie gminy, sejmiku województwa, zarządzie powiatu) lub sprawowaniem mandatu wójta, z zatrudnianiem w administracji rządowej, a także z wypełnianiem mandatu parlamentarzysty. Członek z.woj. nie musi być radnym. Z.woj. może zostać odwołany w dwóch przypadkach. Obligatoryjnie – w przypadku nieuzyskania w s.woj. [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Absolutorium absolutorium] za wykonanie budżetu. Fakultatywnie (cały zarząd lub poszczególni członkowie) – uchwałą s.woj. na wniosek złożony przez grupę co najmniej 1/3 jego ustawowego składu, uzasadniony i zaopiniowany przez komisję rewizyjną z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium. S.woj. może odwołać z.woj. (lub poszczególnych jego członków) uchwałą podjętą większością 3/5 ustawowego składu w głosowaniu tajnym. Odwołanie marszałka województwa oznacza odwołanie całego z.woj (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_wykonawczy_samorządu_terytorialnego organ wykonawczy samorządu terytorialnego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
+
MARÉCHAL DE LA VOÏVODIE – le président de l'organe exécutif collégial (la diétine) de la province autonome. Il est élu pendant la session du conseil régional dans le cadre d'un vote à bulletin secret distinct d'un nombre illimité de candidats proposés par les conseillers du conseil de la voïvodie (le candidat ne doit pas obligatoirement être conseiller). Les compétences du maréchal comprennent l'exercice des fonctions de chef du bureau du maréchal, de chef officiel des fonctionnaires locaux employés dans ce bureau et des chefs des unités organisationnelles autonomes de la voïvodie. Ce n'est pas un organisme autonome de la voïvodie (ce sont: la diétine et la gestion de la voïvodie). Le maréchal exerce les fonctions d'un organe en prenant des décisions individuelles en matière d'administration publique. Ses tâches comprennent: organiser le travail de la gestion de la voïvodie et le bureau du maréchal; exercer des activités dans le domaine du droit du travail à l'intention des employés du bureau du maréchal et des responsables de la voïvodie et des unités organisationnelles du gouvernement local; gérer les affaires courantes de la voïvodie; exercer un contrôle direct sur l'exécution des tâches du secrétaire de la voïvodie, trésorier de la voïvodie et les directeurs des différents départements du bureau du maréchal; représenter le gouvernement local à l'extérieur à la fois dans les relations avec les autres unités de gouvernement local, l'administration publique ainsi que dans les contacts avec les unités locales et régionales d'autres pays; prendre les mesures nécessaires appartenant à la direction de la direction de la voïvodie dans les affaires urgentes: liées à une menace immédiate pour l'intérêt public, menaçant directement la santé et la vie, et dans les affaires pouvant causer des dommages matériels importants; émettre des décisions individuelles en matière d'administration publique relevant de la compétence de l'autonomie locale de la voïvodie, sauf les dispositions spécifiques contraires (→ conseil de l'autonomie gouvernementale). [J. Wojnicki].  
  
'''Literatura''': Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Toruń 2013 ■ A. Piekara, ''Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej: dawniej i dziś'', Warszawa 2005 ■ J. Regulski, ''Samorząd III RP: koncepcje i realizacja'', Warszawa 2000.
+
Sources: M. Barański i in., Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Warszawa 2007 ■ A. Borodo, Samorząd terytorialny: system prawnofinansowy, Warszawa 2008 ■ E. Nowacka, Władza samorządu lokalnego, Warszawa 2012.
 +
 
 +
'''Littérature''': Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Toruń 2013 ■ A. Piekara, ''Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej: dawniej i dziś'', Warszawa 2005 ■ J. Regulski, ''Samorząd III RP: koncepcje i realizacja'', Warszawa 2000.

Aktualna wersja na dzień 22:15, 10 lut 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

MARÉCHAL DE LA VOÏVODIE – le président de l'organe exécutif collégial (la diétine) de la province autonome. Il est élu pendant la session du conseil régional dans le cadre d'un vote à bulletin secret distinct d'un nombre illimité de candidats proposés par les conseillers du conseil de la voïvodie (le candidat ne doit pas obligatoirement être conseiller). Les compétences du maréchal comprennent l'exercice des fonctions de chef du bureau du maréchal, de chef officiel des fonctionnaires locaux employés dans ce bureau et des chefs des unités organisationnelles autonomes de la voïvodie. Ce n'est pas un organisme autonome de la voïvodie (ce sont: la diétine et la gestion de la voïvodie). Le maréchal exerce les fonctions d'un organe en prenant des décisions individuelles en matière d'administration publique. Ses tâches comprennent: organiser le travail de la gestion de la voïvodie et le bureau du maréchal; exercer des activités dans le domaine du droit du travail à l'intention des employés du bureau du maréchal et des responsables de la voïvodie et des unités organisationnelles du gouvernement local; gérer les affaires courantes de la voïvodie; exercer un contrôle direct sur l'exécution des tâches du secrétaire de la voïvodie, trésorier de la voïvodie et les directeurs des différents départements du bureau du maréchal; représenter le gouvernement local à l'extérieur à la fois dans les relations avec les autres unités de gouvernement local, l'administration publique ainsi que dans les contacts avec les unités locales et régionales d'autres pays; prendre les mesures nécessaires appartenant à la direction de la direction de la voïvodie dans les affaires urgentes: liées à une menace immédiate pour l'intérêt public, menaçant directement la santé et la vie, et dans les affaires pouvant causer des dommages matériels importants; émettre des décisions individuelles en matière d'administration publique relevant de la compétence de l'autonomie locale de la voïvodie, sauf les dispositions spécifiques contraires (→ conseil de l'autonomie gouvernementale). [J. Wojnicki].

Sources: M. Barański i in., Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Warszawa 2007 ■ A. Borodo, Samorząd terytorialny: system prawnofinansowy, Warszawa 2008 ■ E. Nowacka, Władza samorządu lokalnego, Warszawa 2012.

Littérature: Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, Ustrój samorządu terytorialnego, Toruń 2013 ■ A. Piekara, Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej: dawniej i dziś, Warszawa 2005 ■ J. Regulski, Samorząd III RP: koncepcje i realizacja, Warszawa 2000.

Counterliczniki