Nomenklatura kadrowa w administracji (nomenklatura partyjna): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''NOMENKLATURA KADROWA W ADMINISTRACJI (nomenklatura partyjna)''' – pojęcie stosowane przede wszystkim w ramach → radzieckiego modelu administracji publicznej, cha...")
 
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''NOMENKLATURA KADROWA W ADMINISTRACJI (nomenklatura partyjna)''' – pojęcie stosowane przede wszystkim w ramach → radzieckiego modelu administracji publicznej, charakteryzującego się nadzorem administracji publicznej przez partię komunistyczną. Nom. ówczesna to zespół stanowisk, których obsadzenie wymagało przyzwolenia odpowiednich instancji partii komunistycznej. Nom. nie dotyczyła wyłącznie stanowisk w administracji publicznej, ale także w instytucjach obieralnych (parlament, rady narodowe), życia gospodarczego (kierownictwo firm państwowych) i społecznego (kierownictwa organizacji społecznych, uniwersytetów, związków zawodowych). W krajach realnego socjalizmu upowszechniło się stosowanie tego pojęcia także w odniesieniu do grupy osób pełniących funkcje obsadzane na zasadzie nomenklaturowej.  
 
'''NOMENKLATURA KADROWA W ADMINISTRACJI (nomenklatura partyjna)''' – pojęcie stosowane przede wszystkim w ramach → radzieckiego modelu administracji publicznej, charakteryzującego się nadzorem administracji publicznej przez partię komunistyczną. Nom. ówczesna to zespół stanowisk, których obsadzenie wymagało przyzwolenia odpowiednich instancji partii komunistycznej. Nom. nie dotyczyła wyłącznie stanowisk w administracji publicznej, ale także w instytucjach obieralnych (parlament, rady narodowe), życia gospodarczego (kierownictwo firm państwowych) i społecznego (kierownictwa organizacji społecznych, uniwersytetów, związków zawodowych). W krajach realnego socjalizmu upowszechniło się stosowanie tego pojęcia także w odniesieniu do grupy osób pełniących funkcje obsadzane na zasadzie nomenklaturowej.  
 
W politologii zachodniej i sowietologii pojawiły się nawet teorie, które uznawały nom. za klasę panującą w socjalizmie. Zasadę nomenklatury realizowano w różnych okresach, stosując łącznie – ale w różnych proporcjach – dwie zasady określane przez zachodnią sowietologię mianem rednees (ideowość) i expertness (fachowość). W przypadku niższych stanowisk mogli je obejmować bezpartyjni, ale zawsze konieczna była akceptacja lokalnej (zakładowej) komórki partyjnej. Ocenia się, że zasadą nom. w ZSSR objętych było ok. 3 mln stanowisk w 1982 r., w PRL – 180 tys. w 1980, a w socjalistycznej Czechosłowacji – 100 tys. stanowisk w 1970 r.  
 
W politologii zachodniej i sowietologii pojawiły się nawet teorie, które uznawały nom. za klasę panującą w socjalizmie. Zasadę nomenklatury realizowano w różnych okresach, stosując łącznie – ale w różnych proporcjach – dwie zasady określane przez zachodnią sowietologię mianem rednees (ideowość) i expertness (fachowość). W przypadku niższych stanowisk mogli je obejmować bezpartyjni, ale zawsze konieczna była akceptacja lokalnej (zakładowej) komórki partyjnej. Ocenia się, że zasadą nom. w ZSSR objętych było ok. 3 mln stanowisk w 1982 r., w PRL – 180 tys. w 1980, a w socjalistycznej Czechosłowacji – 100 tys. stanowisk w 1970 r.  
Pojęcie '''nomenklatury partyjnej''' łączy się z patologiczną partyjnością. O ile w okresie Polski Ludowej oznaczało zlanie się aparatu partyjnego z aparatem państwowym, poprzez kierowanie na stanowiska urzędnicze osób będących członkami Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Stronnictwa Demokratycznego i Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego, o tyle w ustroju demokratycznym zjawisko to może wystąpić w postaci obsady stanowisk w administracji publicznej przez osoby wskazane i popierane przez aktualnie rządzącą partię polityczną. Osoby przyjęte na skutek interwencji politycznej przeważnie nie kierują się interesem służby publicznej, nie muszą legitymować się wiedzą, kwalifikacjami i umiejętnościami, tylko posłuszeństwem wobec partii, która skierowała ich do tej pracy (J. Boć). (→ służba cywilna; neutralność polityczna; kierownicza rola partii wobec administracji) [D. Długosz, J. Itrich-Drabarek]
+
Pojęcie '''nomenklatury partyjnej''' łączy się z patologiczną partyjnością. O ile w okresie Polski Ludowej oznaczało zlanie się aparatu partyjnego z aparatem państwowym, poprzez kierowanie na stanowiska urzędnicze osób będących członkami Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Stronnictwa Demokratycznego i Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego, o tyle w ustroju demokratycznym zjawisko to może wystąpić w postaci obsady stanowisk w administracji publicznej przez osoby wskazane i popierane przez aktualnie rządzącą partię polityczną. Osoby przyjęte na skutek interwencji politycznej przeważnie nie kierują się interesem służby publicznej, nie muszą legitymować się wiedzą, kwalifikacjami i umiejętnościami, tylko posłuszeństwem wobec partii, która skierowała ich do tej pracy (J. Boć). (→ służba cywilna; neutralność polityczna; kierownicza rola partii wobec administracji) [D. Długosz, [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek]]
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': L. Holmes, ''Politics in the Communist World'', Oxford 1989 ■ R. Pichoja, ''Historia władzy w Związku Radzieckim 1945–1991'', przekł. M. Głuszkowski, P. Zemszał, Warszawa 2011 ■ M. Voslensky, ''Nomenklatura. The Soviet Ruling Class'', London 1984.
 
'''Literatura''': L. Holmes, ''Politics in the Communist World'', Oxford 1989 ■ R. Pichoja, ''Historia władzy w Związku Radzieckim 1945–1991'', przekł. M. Głuszkowski, P. Zemszał, Warszawa 2011 ■ M. Voslensky, ''Nomenklatura. The Soviet Ruling Class'', London 1984.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 23:02, 31 gru 2019

Inne języki:
English • ‎polski

NOMENKLATURA KADROWA W ADMINISTRACJI (nomenklatura partyjna) – pojęcie stosowane przede wszystkim w ramach → radzieckiego modelu administracji publicznej, charakteryzującego się nadzorem administracji publicznej przez partię komunistyczną. Nom. ówczesna to zespół stanowisk, których obsadzenie wymagało przyzwolenia odpowiednich instancji partii komunistycznej. Nom. nie dotyczyła wyłącznie stanowisk w administracji publicznej, ale także w instytucjach obieralnych (parlament, rady narodowe), życia gospodarczego (kierownictwo firm państwowych) i społecznego (kierownictwa organizacji społecznych, uniwersytetów, związków zawodowych). W krajach realnego socjalizmu upowszechniło się stosowanie tego pojęcia także w odniesieniu do grupy osób pełniących funkcje obsadzane na zasadzie nomenklaturowej. W politologii zachodniej i sowietologii pojawiły się nawet teorie, które uznawały nom. za klasę panującą w socjalizmie. Zasadę nomenklatury realizowano w różnych okresach, stosując łącznie – ale w różnych proporcjach – dwie zasady określane przez zachodnią sowietologię mianem rednees (ideowość) i expertness (fachowość). W przypadku niższych stanowisk mogli je obejmować bezpartyjni, ale zawsze konieczna była akceptacja lokalnej (zakładowej) komórki partyjnej. Ocenia się, że zasadą nom. w ZSSR objętych było ok. 3 mln stanowisk w 1982 r., w PRL – 180 tys. w 1980, a w socjalistycznej Czechosłowacji – 100 tys. stanowisk w 1970 r. Pojęcie nomenklatury partyjnej łączy się z patologiczną partyjnością. O ile w okresie Polski Ludowej oznaczało zlanie się aparatu partyjnego z aparatem państwowym, poprzez kierowanie na stanowiska urzędnicze osób będących członkami Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Stronnictwa Demokratycznego i Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego, o tyle w ustroju demokratycznym zjawisko to może wystąpić w postaci obsady stanowisk w administracji publicznej przez osoby wskazane i popierane przez aktualnie rządzącą partię polityczną. Osoby przyjęte na skutek interwencji politycznej przeważnie nie kierują się interesem służby publicznej, nie muszą legitymować się wiedzą, kwalifikacjami i umiejętnościami, tylko posłuszeństwem wobec partii, która skierowała ich do tej pracy (J. Boć). (→ służba cywilna; neutralność polityczna; kierownicza rola partii wobec administracji) [D. Długosz, J. Itrich-Drabarek]

Literatura: L. Holmes, Politics in the Communist World, Oxford 1989 ■ R. Pichoja, Historia władzy w Związku Radzieckim 1945–1991, przekł. M. Głuszkowski, P. Zemszał, Warszawa 2011 ■ M. Voslensky, Nomenklatura. The Soviet Ruling Class, London 1984.

Counterliczniki