Stosunki międzyrządowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia...")
 
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących → zasadę pomocniczości (subsydiarności). [D. Długosz]
+
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 +
'''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących → zasadę pomocniczości (subsydiarności). [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'', Kraków 2009.
 
'''Literatura''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'', Kraków 2009.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 16:50, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE, INTERGOVERNMENTAL RELATIONS – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących → zasadę pomocniczości (subsydiarności). [D. Długosz]

Literatura: T. Wieciech, Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii, Kraków 2009.

Counterliczniki