Stosunki międzyrządowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Utworzono nową stronę "'''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia...") |
|||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących → zasadę pomocniczości (subsydiarności). [D. Długosz] | + | <languages/> |
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
+ | '''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących → zasadę pomocniczości (subsydiarności). [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]] | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'', Kraków 2009. | '''Literatura''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'', Kraków 2009. | ||
+ | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 16:50, 1 sty 2020
STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE, INTERGOVERNMENTAL RELATIONS – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących → zasadę pomocniczości (subsydiarności). [D. Długosz]
Literatura: T. Wieciech, Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii, Kraków 2009.