Pragmatyka urzędnicza: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''PRAGMATYKA URZĘDNICZA''' – akt prawny w randze ustawy regulujący kwestie związane ze stosunkiem pracy w administracji publicznej, tzn. kompetencje, zasady hierarchii służbowej, a także prawa i obowiązki pracowników i urzędników. Jest to rodzaj pragmatyki zawodowej (służbowej), co jest pojęciem wywodzącym się z nauk prawnych. Przyjmuje się, że przepisy pragmatyk mają pierwszeństwo przed przepisami kodeksu pracy, zatem nie są one powszechne i dotyczą jedynie określonej grupy, w przypadku pragm.urz. – osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w administracji publicznej. Liczba pragmatyk może się zmieniać w zależności od woli ustawodawcy. | '''PRAGMATYKA URZĘDNICZA''' – akt prawny w randze ustawy regulujący kwestie związane ze stosunkiem pracy w administracji publicznej, tzn. kompetencje, zasady hierarchii służbowej, a także prawa i obowiązki pracowników i urzędników. Jest to rodzaj pragmatyki zawodowej (służbowej), co jest pojęciem wywodzącym się z nauk prawnych. Przyjmuje się, że przepisy pragmatyk mają pierwszeństwo przed przepisami kodeksu pracy, zatem nie są one powszechne i dotyczą jedynie określonej grupy, w przypadku pragm.urz. – osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w administracji publicznej. Liczba pragmatyk może się zmieniać w zależności od woli ustawodawcy. | ||
W przypadku, gdy ustawodawca konsekwentnie realizuje określony, wewnętrznie spójny model zatrudnienia administracji publicznej, zróżnicowanie pragmatyk może być minimalne. Z kolei przy braku konsekwencji ustawodawcy w realizacji strategii modelu zatrudnienia w administracji publicznej występuje z reguły większa liczba pragm.urz., które cechują się zróżnicowaniem podstaw zatrudnienia, charakterem prawnych stosunków pracy, zakresem obowiązków i uprawnień pracowników i urzędników, katalogami form i trybów zmiany i ustania stosunków pracy, rodzajem i trybem dochodzenia odpowiedzialności itd. Przykładem zróżnicowanych prag.urz. są modele zatrudnienia w administracji publicznej poprzez umowę o pracę, powołanie lub mianowanie. Występuje różny zakres i charakter odrębności w treści stosunków pracy powstałych na podstawie powołania i na podstawie mianowania w porównaniu z umownym stosunkiem pracy podlegającym ogólnym regulacjom prawa pracy. | W przypadku, gdy ustawodawca konsekwentnie realizuje określony, wewnętrznie spójny model zatrudnienia administracji publicznej, zróżnicowanie pragmatyk może być minimalne. Z kolei przy braku konsekwencji ustawodawcy w realizacji strategii modelu zatrudnienia w administracji publicznej występuje z reguły większa liczba pragm.urz., które cechują się zróżnicowaniem podstaw zatrudnienia, charakterem prawnych stosunków pracy, zakresem obowiązków i uprawnień pracowników i urzędników, katalogami form i trybów zmiany i ustania stosunków pracy, rodzajem i trybem dochodzenia odpowiedzialności itd. Przykładem zróżnicowanych prag.urz. są modele zatrudnienia w administracji publicznej poprzez umowę o pracę, powołanie lub mianowanie. Występuje różny zakres i charakter odrębności w treści stosunków pracy powstałych na podstawie powołania i na podstawie mianowania w porównaniu z umownym stosunkiem pracy podlegającym ogólnym regulacjom prawa pracy. | ||
− | W Polsce funkcjonują trzy pragm.urz.: dla korpusu służby cywilnej, dla pracowników urzędów państwowych oraz dla pracowników samorządowych. Występują między nimi istotne różnice, np. w zakresie → praw urzędników. (→ urzędnik; prawo urzędnicze; służba cywilna; pracownicy samorządowi) [J. Itrich-Drabarek] | + | W Polsce funkcjonują trzy pragm.urz.: dla korpusu służby cywilnej, dla pracowników urzędów państwowych oraz dla pracowników samorządowych. Występują między nimi istotne różnice, np. w zakresie → praw urzędników. (→ urzędnik; prawo urzędnicze; służba cywilna; pracownicy samorządowi) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek]] |
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': J. Stelina, ''Prawo urzędnicze'', Warszawa 2017 ■ ''The Transformations of the Civil Service in Poland in Comparison with International Experience'', red. J. Itrich-Drabarek, S. Mazur, J. Wiśniewska-Grzelak, Frankfurt am Main 2018 | '''Literatura''': J. Stelina, ''Prawo urzędnicze'', Warszawa 2017 ■ ''The Transformations of the Civil Service in Poland in Comparison with International Experience'', red. J. Itrich-Drabarek, S. Mazur, J. Wiśniewska-Grzelak, Frankfurt am Main 2018 | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 14:05, 1 sty 2020
PRAGMATYKA URZĘDNICZA – akt prawny w randze ustawy regulujący kwestie związane ze stosunkiem pracy w administracji publicznej, tzn. kompetencje, zasady hierarchii służbowej, a także prawa i obowiązki pracowników i urzędników. Jest to rodzaj pragmatyki zawodowej (służbowej), co jest pojęciem wywodzącym się z nauk prawnych. Przyjmuje się, że przepisy pragmatyk mają pierwszeństwo przed przepisami kodeksu pracy, zatem nie są one powszechne i dotyczą jedynie określonej grupy, w przypadku pragm.urz. – osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w administracji publicznej. Liczba pragmatyk może się zmieniać w zależności od woli ustawodawcy. W przypadku, gdy ustawodawca konsekwentnie realizuje określony, wewnętrznie spójny model zatrudnienia administracji publicznej, zróżnicowanie pragmatyk może być minimalne. Z kolei przy braku konsekwencji ustawodawcy w realizacji strategii modelu zatrudnienia w administracji publicznej występuje z reguły większa liczba pragm.urz., które cechują się zróżnicowaniem podstaw zatrudnienia, charakterem prawnych stosunków pracy, zakresem obowiązków i uprawnień pracowników i urzędników, katalogami form i trybów zmiany i ustania stosunków pracy, rodzajem i trybem dochodzenia odpowiedzialności itd. Przykładem zróżnicowanych prag.urz. są modele zatrudnienia w administracji publicznej poprzez umowę o pracę, powołanie lub mianowanie. Występuje różny zakres i charakter odrębności w treści stosunków pracy powstałych na podstawie powołania i na podstawie mianowania w porównaniu z umownym stosunkiem pracy podlegającym ogólnym regulacjom prawa pracy. W Polsce funkcjonują trzy pragm.urz.: dla korpusu służby cywilnej, dla pracowników urzędów państwowych oraz dla pracowników samorządowych. Występują między nimi istotne różnice, np. w zakresie → praw urzędników. (→ urzędnik; prawo urzędnicze; służba cywilna; pracownicy samorządowi) [J. Itrich-Drabarek]
Literatura: J. Stelina, Prawo urzędnicze, Warszawa 2017 ■ The Transformations of the Civil Service in Poland in Comparison with International Experience, red. J. Itrich-Drabarek, S. Mazur, J. Wiśniewska-Grzelak, Frankfurt am Main 2018