Stosunki międzyrządowe/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Intergovernmental relations")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'' [Federal systems of the United States, Canada and Australia], Kraków 2009.")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''STOSUNKI MIĘDZYRZĄDOWE''', '''''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''''' – pojęcie stosowane w szczególności w anglosaskich krajach federalnych (USA, Kanada, Australia), dotyczące relacji o charakterze sieciowym pomiędzy różnymi władzami publicznymi, o charakterze dzielenia władzy publicznej wymiany, rywalizacji, negocjacji, kooperacji, w obszarze realizacji zadań państwa. Stos.międzyrz. nazywane są „federalizmem w działaniu”. Podmioty stos.międzyrz. dzielą, wymieniają zasoby i działania dla realizacji uzgodnionych celów. Przyczyną wzrostu znaczenia stos.międzyrz. są problemy, które przekraczają konstytucyjnie rozgraniczone kompetencje rządu centralnego i podmiotów federacji (stanów, prowincji, krajów itp.) oraz wzrastające współzależności pomiędzy politykami publicznymi realizowanymi na różnych poziomach władz publicznych. Stos.międzyrz. zakładają najczęściej zinstytucjonalizowane formy współpracy pomiędzy rządem centralnym a podmiotami federacji oraz innymi jednostkami samorządowymi w postaci np. „szczytów” administracyjnych, rad, komitetów międzyrządowych o charakterze ogólnym i branżowym (np. do spraw systemu finansów federalnych, polityki społecznej i edukacyjnej.). W przeciwieństwie do rozstrzygnięć o charakterze ustrojowym dotyczących federacyjnej struktury państwa, stos.międzyrz. dotyczą codziennej kooperacji pomiędzy rządami (poziomu centralnego, podmiotów federacji) w obszarach wspólnej lub koniecznej odpowiedzialności. Formy stos.międzyrz. ulegają zmianie w związku w ewolucją form federalizmu (wykonawczy, kooperatywny, fiskalny itp.). Generalną ramą stos.międzyrz. są relacje konstytucyjne. Istotnymi elementami stos.międzyrz. są kwestie poddziału odpowiedzialności za zadania publiczne, negocjacje dotyczące finansowania programów realizowanych w krajach federacji przez rząd centralny. W naukach politycznych obserwować można tendencję do poszerzania pojęcia stos.międzyrz. na władze samorządowe, nie tylko w krajach o ustroju federalnym. Dotyczy to w szczególności krajów o silnej pozycji władz samorządowych i stosujących zasadę pomocniczości (subsydiarności). [D. Długosz]
+
'''INTERGOVERNMENTAL RELATIONS''' – a notion used in particular in Anglo-Saxon federal states (the USA, Canada, Australia), concerning network relations between various public authorities, sharing the power of public exchange, rivalry, negotiations, cooperation in the area of state tasks. Int.rel. are called “federalism in action”. The subjects of int.rel. share, exchange resources and activities for the implementation of agreed goals. The reason for the increase in the importance of int.rel. are problems that go beyond the constitutionally-defined powers of the central government and federal units (states, provinces, countries, etc.) and the increasing interdependencies between public policies implemented at various levels of public authorities. Int.rel. assume the most institutionalized forms of cooperation between the central government and federal units as well as other local government units in the form of, for example, administrative “summits”, councils, general and industry intergovernmental committees (e.g. for the federal finance system, social and educational policy). In contrast to the systemic decisions regarding the federal structure of the state, int.rel. concern everyday cooperation between governments (central level, federal units) in areas of shared or necessary responsibility. Forms of int.rel. change in relation to the evolution of forms of federalism (executive, cooperative, fiscal, etc.). The general frame of int.rel. are constitutional relations. Essential elements of the int.rel. are issues of the sub-division of responsibility for public tasks, negotiations regarding the financing of programmes implemented in the federation countries by the central government. In political science, one can observe a tendency to expand the concept of the int.rel. to local government, not only in countries with a federal system. This applies in particular to countries with a strong position of local authorities and applying the principle of subsidiarity. [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]
  
'''Literatura''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'', Kraków 2009.
+
'''Literature''': T. Wieciech, ''Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii'' [Federal systems of the United States, Canada and Australia], Kraków 2009.

Aktualna wersja na dzień 17:49, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

INTERGOVERNMENTAL RELATIONS – a notion used in particular in Anglo-Saxon federal states (the USA, Canada, Australia), concerning network relations between various public authorities, sharing the power of public exchange, rivalry, negotiations, cooperation in the area of state tasks. Int.rel. are called “federalism in action”. The subjects of int.rel. share, exchange resources and activities for the implementation of agreed goals. The reason for the increase in the importance of int.rel. are problems that go beyond the constitutionally-defined powers of the central government and federal units (states, provinces, countries, etc.) and the increasing interdependencies between public policies implemented at various levels of public authorities. Int.rel. assume the most institutionalized forms of cooperation between the central government and federal units as well as other local government units in the form of, for example, administrative “summits”, councils, general and industry intergovernmental committees (e.g. for the federal finance system, social and educational policy). In contrast to the systemic decisions regarding the federal structure of the state, int.rel. concern everyday cooperation between governments (central level, federal units) in areas of shared or necessary responsibility. Forms of int.rel. change in relation to the evolution of forms of federalism (executive, cooperative, fiscal, etc.). The general frame of int.rel. are constitutional relations. Essential elements of the int.rel. are issues of the sub-division of responsibility for public tasks, negotiations regarding the financing of programmes implemented in the federation countries by the central government. In political science, one can observe a tendency to expand the concept of the int.rel. to local government, not only in countries with a federal system. This applies in particular to countries with a strong position of local authorities and applying the → principle of subsidiarity. [D. Długosz]

Literature: T. Wieciech, Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii [Federal systems of the United States, Canada and Australia], Kraków 2009.

Counterliczniki