Audyt wewnętrzny/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Internal audit")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': ''Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego'', The Institute of Internal Audi...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''AUDYT WEWNĘTRZNY''' – jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego przyczynia się do poprawy ich działania. Pomaga organizacji osiągnąć cele, dostarczając informacji/zapewnienia o skuteczności tych procesów, jak również poprzez doradztwo (stosowany jest także w sektorze prywatnym). Usługi zapewniające a.w. obejmują obiektywną ocenę dowodów, dokonywaną przez audytorów wewnętrznych w celu dostarczenia opinii lub wniosków na temat jednostki, operacji, funkcji, procesu, systemu lub innych zagadnień. Usługi doradcze ze względu na swój charakter wykonywane są zwykle w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie zleceniodawcy. Podczas świadczenia usług doradczych audytor wewnętrzny zobowiązany jest zachować obiektywizm i nie przejmować obowiązków kierownictwa. A.w. może być realizowany przez audytora/audytorów zatrudnionych w organizacji lub przez usługodawcę zakontraktowanego spoza instytucji publicznej. W obu przypadkach głównym odbiorcą audytora pozostaje kierownik jednostki (np. minister, prezes agencji wykonawczej, wójt, burmistrz, prezydent miasta). A.w. jest w Polsce obowiązkowy w jednostkach sektora finansów publicznych. A.w. w sektorze publicznym uwzględnia specyfikę tego sektora, czyli znaczenie sił politycznych, w tym działalności w systemie non-profit, a także to, iż najważniejszym celem jest świadczenie usług publicznych. Współcześnie audytorzy koncentrują się nie tylko na badaniu zgodności z przepisami, ale coraz częściej na skuteczności i efektywności realizacji zadań. Działalność sektora publicznego jest przede wszystkim oceniana poprzez jego zdolność do skutecznego dostarczania usług i wykonywania programów we właściwy sposób, a.w. powinien zatem mieć odpowiednie kompetencje do oceny pod względem finansowym, jak również z punktu widzenia zgodności, efektywności, gospodarności i skuteczności działania. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 2015 r. raporty z audytów stanowią informację publiczną. Jednakże w praktyce występują znaczne utrudnienia w dostępie do nich (urzędy bronią się przed udostępnianiem ich, zasłaniając się choćby ochroną danych osobowych); orzecznictwo oraz pragmatyka w tym obszarze dopiero się kształtują. Podstawowym dokumentem dla a.w. w sektorze publicznym w Polsce są „Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego”, których aktualizowana systematycznie treść jest ogłaszana w oficjalnych komunikatach ministra właściwego ds. finansów publicznych (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audyt]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Łukasz_Małecki-Tepicht Ł. Małecki-Tepicht] ].
+
'''INTERNAL AUDIT''' – it is an independent and objective activity, the aim of which is to add value and improve the operational activity of the organisation. It is based on a systematic and organised assessment of processes: risk management, control and organisational order it contributes to improving their performance. It helps the organisation achieve its objectives by providing information/assurance on the effectiveness of these processes, as well as through consulting (it is also used in the private sector). Services providing i.a. include an objective assessment of evidence, carried out by internal auditors to provide opinions or conclusions about an entity, operations, functions, process, system or other issues. Consulting services, due to their nature, are usually carried out in response to the specific needs of the client. While providing consultancy services, the internal auditor is obliged to maintain objectivity and not take over management duties. I.a. may be implemented by an auditor/auditors employed in the organisation or by a service provider contracted from outside the public institution. In both cases the main recipient of the auditor remains the head of the unit (e.g., a minister, a president of the executive agency, village mayor, mayor, president of the city). I.a. in Poland is obligatory in units of the public finance sector. I.a. in the public sector takes into account the specificity of this sector, i.e. the importance of political forces, including non-profit activities, and the fact that the most important goal is to provide public services. Today, auditors focus not only on the study of compliance with regulations, but more and more often on the effectiveness and efficiency of the implementation of the tasks. Public sector’s activity is primarily evaluated by its ability to effectively deliver services and execute programmes in the right way, i.a. should therefore have appropriate competence to assess financially as well as from the point of view of compliance, efficiency, economy and effectiveness of the activity. According to the Constitutional Tribunal’s verdict of 2015, audit reports are public information. However, in practice there are significant difficulties in accessing them (offices defend themselves against making them available, by arguing for the protection of personal data); case law and pragmatics in this area are just beginning to shape. The basic document for i.a. in the public sector in Poland is the “International standards for the professional practice of internal auditing” whose systematically updated content is announced in official communications of the minister competent for public finances (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audit] ) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Łukasz_Małecki-Tepicht/en Ł. Małecki-Tepicht] ].
  
'''Literatura''': ''Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego'', The Institute of Internal Auditors, Altamonte Springs 2016, tłum. na język polski: Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, Warszawa 2016, [online] http://www.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=e3be2ca0-c939-48a5-88fb-8ca2112b3848&groupId=764034 [dostęp: wrzesień 2017] ■ ''Rola audytu w zarządzaniu sektorem publicznym'', Instytut Audytorów Wewnętrznych – IIA 2012, [online] https://www.iia.org.pl/sites/default/files/public_sector_governance1_1_polish_05.pdf [dostęp: wrzesień 2017].
+
'''Literature''': ''Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego'', The Institute of Internal Auditors, Altamonte Springs 2016, tłum. na język polski: Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, Warszawa 2016, [online] http://www.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=e3be2ca0-c939-48a5-88fb-8ca2112b3848&groupId=764034 [dostęp: wrzesień 2017] ■ ''Rola audytu w zarządzaniu sektorem publicznym'', Instytut Audytorów Wewnętrznych – IIA 2012, [online] https://www.iia.org.pl/sites/default/files/public_sector_governance1_1_polish_05.pdf [dostęp: wrzesień 2017].

Aktualna wersja na dzień 18:00, 16 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

INTERNAL AUDIT – it is an independent and objective activity, the aim of which is to add value and improve the operational activity of the organisation. It is based on a systematic and organised assessment of processes: risk management, control and organisational order – it contributes to improving their performance. It helps the organisation achieve its objectives by providing information/assurance on the effectiveness of these processes, as well as through consulting (it is also used in the private sector). Services providing i.a. include an objective assessment of evidence, carried out by internal auditors to provide opinions or conclusions about an entity, operations, functions, process, system or other issues. Consulting services, due to their nature, are usually carried out in response to the specific needs of the client. While providing consultancy services, the internal auditor is obliged to maintain objectivity and not take over management duties. I.a. may be implemented by an auditor/auditors employed in the organisation or by a service provider contracted from outside the public institution. In both cases the main recipient of the auditor remains the head of the unit (e.g., a minister, a president of the executive agency, village mayor, mayor, president of the city). I.a. in Poland is obligatory in units of the public finance sector. I.a. in the public sector takes into account the specificity of this sector, i.e. the importance of political forces, including non-profit activities, and the fact that the most important goal is to provide public services. Today, auditors focus not only on the study of compliance with regulations, but more and more often on the effectiveness and efficiency of the implementation of the tasks. Public sector’s activity is primarily evaluated by its ability to effectively deliver services and execute programmes in the right way, i.a. should therefore have appropriate competence to assess financially as well as from the point of view of compliance, efficiency, economy and effectiveness of the activity. According to the Constitutional Tribunal’s verdict of 2015, audit reports are public information. However, in practice there are significant difficulties in accessing them (offices defend themselves against making them available, by arguing for the protection of personal data); case law and pragmatics in this area are just beginning to shape. The basic document for i.a. in the public sector in Poland is the “International standards for the professional practice of internal auditing” whose systematically updated content is announced in official communications of the minister competent for public finances (→ audit ) [ Ł. Małecki-Tepicht ].

Literature: Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego, The Institute of Internal Auditors, Altamonte Springs 2016, tłum. na język polski: Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, Warszawa 2016, [online] http://www.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=e3be2ca0-c939-48a5-88fb-8ca2112b3848&groupId=764034 [dostęp: wrzesień 2017] ■ Rola audytu w zarządzaniu sektorem publicznym, Instytut Audytorów Wewnętrznych – IIA 2012, [online] https://www.iia.org.pl/sites/default/files/public_sector_governance1_1_polish_05.pdf [dostęp: wrzesień 2017].

Counterliczniki