Fundusz sołecki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''FUNDUSZ SOŁECKI''' – środki finansowe, które mogą zostać wyodrębnione z → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Budżet_gminy budżetu gminy] i zagwarantowane dla → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/So%C5%82ectwo sołectwa] na wykonanie przedsięwzięć mieszczących się w kategorii zadań własnych gminy służących poprawie warunków życia mieszkańców i które są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Środki f.s. mogą być również przeznaczone na wydatki związane z usunięciem skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy o stanie klęski żywiołowej. Instytucja f.s. funkcjonuje w systemie finansów samorządowych od 2009 r., a od 2014 r. na podstawie nowej ustawy o funduszu sołeckim. Utworzenie f.s. jest uprawnieniem rady gminy, uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych, a uchwała o niewyrażeniu zgody na jego wyodrębnienie ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta. Wysokość środków przypadających na dane sołectwo obliczana jest na podstawie wzoru określonego w ustawie, a podstawową zmienną jest liczba mieszkańców sołectwa. Warunkiem przyznania w roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie przez dane sołectwo wniosku do wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Rada gminy uchwalając budżet gminy może odrzucić wniosek sołectwa, gdy uzna, że zadania, które sołectwo planuje zrealizować, nie spełniają warunków określonych w ustawie. F.s. nie jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. F.s. może być interpretowany jako element gospodarki finansowej gminy i instrument finansowy bezpośredniej realizacji jej zadań przez sołectwa. Korzyścią dla gminy są dodatkowe środki z budżetu państwa, które w przypadku nieutworzenia funduszu jej nie przysługują. Z punktu widzenia mieszkańców sołectwa jest to instrument partycypacji budżetowej, czyli współdecydowania o wydatkowaniu określonej części środków publicznych z budżetu gminy. Jego celem jest wsparcie inicjatyw mieszkańców sołectw [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Andżelika_Mirska A. Mirska] ].
 
'''FUNDUSZ SOŁECKI''' – środki finansowe, które mogą zostać wyodrębnione z → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Budżet_gminy budżetu gminy] i zagwarantowane dla → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/So%C5%82ectwo sołectwa] na wykonanie przedsięwzięć mieszczących się w kategorii zadań własnych gminy służących poprawie warunków życia mieszkańców i które są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Środki f.s. mogą być również przeznaczone na wydatki związane z usunięciem skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy o stanie klęski żywiołowej. Instytucja f.s. funkcjonuje w systemie finansów samorządowych od 2009 r., a od 2014 r. na podstawie nowej ustawy o funduszu sołeckim. Utworzenie f.s. jest uprawnieniem rady gminy, uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych, a uchwała o niewyrażeniu zgody na jego wyodrębnienie ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta. Wysokość środków przypadających na dane sołectwo obliczana jest na podstawie wzoru określonego w ustawie, a podstawową zmienną jest liczba mieszkańców sołectwa. Warunkiem przyznania w roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie przez dane sołectwo wniosku do wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Rada gminy uchwalając budżet gminy może odrzucić wniosek sołectwa, gdy uzna, że zadania, które sołectwo planuje zrealizować, nie spełniają warunków określonych w ustawie. F.s. nie jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. F.s. może być interpretowany jako element gospodarki finansowej gminy i instrument finansowy bezpośredniej realizacji jej zadań przez sołectwa. Korzyścią dla gminy są dodatkowe środki z budżetu państwa, które w przypadku nieutworzenia funduszu jej nie przysługują. Z punktu widzenia mieszkańców sołectwa jest to instrument partycypacji budżetowej, czyli współdecydowania o wydatkowaniu określonej części środków publicznych z budżetu gminy. Jego celem jest wsparcie inicjatyw mieszkańców sołectw [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Andżelika_Mirska A. Mirska] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': M. Augustyniak, ''Jednostki pomocnicze gminy'', Warszawa 2010 ■ M. Paczocha, ''Fundusz sołecki jako narzędzie realizacji zadań gminy przez sołectwa'', „Finanse Komunalne” 2009, nr 7-8 ■ M. Wójcik, ''Fundusz sołecki w świetle w nowych regulacji prawnych'', „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” 2014, nr 4.
 
'''Literatura''': M. Augustyniak, ''Jednostki pomocnicze gminy'', Warszawa 2010 ■ M. Paczocha, ''Fundusz sołecki jako narzędzie realizacji zadań gminy przez sołectwa'', „Finanse Komunalne” 2009, nr 7-8 ■ M. Wójcik, ''Fundusz sołecki w świetle w nowych regulacji prawnych'', „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” 2014, nr 4.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 20:16, 16 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

FUNDUSZ SOŁECKI – środki finansowe, które mogą zostać wyodrębnione z → budżetu gminy i zagwarantowane dla → sołectwa na wykonanie przedsięwzięć mieszczących się w kategorii zadań własnych gminy służących poprawie warunków życia mieszkańców i które są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Środki f.s. mogą być również przeznaczone na wydatki związane z usunięciem skutków klęski żywiołowej w rozumieniu ustawy o stanie klęski żywiołowej. Instytucja f.s. funkcjonuje w systemie finansów samorządowych od 2009 r., a od 2014 r. na podstawie nowej ustawy o funduszu sołeckim. Utworzenie f.s. jest uprawnieniem rady gminy, uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych, a uchwała o niewyrażeniu zgody na jego wyodrębnienie ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta. Wysokość środków przypadających na dane sołectwo obliczana jest na podstawie wzoru określonego w ustawie, a podstawową zmienną jest liczba mieszkańców sołectwa. Warunkiem przyznania w roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie przez dane sołectwo wniosku do wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Rada gminy uchwalając budżet gminy może odrzucić wniosek sołectwa, gdy uzna, że zadania, które sołectwo planuje zrealizować, nie spełniają warunków określonych w ustawie. F.s. nie jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. F.s. może być interpretowany jako element gospodarki finansowej gminy i instrument finansowy bezpośredniej realizacji jej zadań przez sołectwa. Korzyścią dla gminy są dodatkowe środki z budżetu państwa, które w przypadku nieutworzenia funduszu jej nie przysługują. Z punktu widzenia mieszkańców sołectwa jest to instrument partycypacji budżetowej, czyli współdecydowania o wydatkowaniu określonej części środków publicznych z budżetu gminy. Jego celem jest wsparcie inicjatyw mieszkańców sołectw [ A. Mirska ].

Literatura: M. Augustyniak, Jednostki pomocnicze gminy, Warszawa 2010 ■ M. Paczocha, Fundusz sołecki jako narzędzie realizacji zadań gminy przez sołectwa, „Finanse Komunalne” 2009, nr 7-8 ■ M. Wójcik, Fundusz sołecki w świetle w nowych regulacji prawnych, „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” 2014, nr 4.

Counterliczniki