Budżet zadaniowy/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Task-based budget")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': ''Budżet władz lokalnych'', red. S. Owsiak, Warszawa 2002 ■ ''Kierunki modernizacji zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego'', red. T....")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''BUDŻET ZADANIOWY''' – plan wydatków publicznych ujętych w programy lub zadania (część wydatkowa) i plan efektów realizacji programów lub zadań (część sprawnościowa), który obejmuje planowane produkty lub rezultaty. Cechami charakterystycznymi b.z. jest prezentacja wydatków w układzie programów (zadań) ujmujących jednorodne działania, dla których definiuje się cele oraz wskaźniki ich realizacji. B.z. w Polsce został po raz pierwszy przygotowany dla miasta Krakowa na rok 1997. Metodykę przygotowania b.z. określa się mianem budżetowania zdaniowego lub programowania budżetowego, w którym wydatki są planowane na podstawie planowanych efektów i działań niezbędnych dla ich osiągnięcia. Przygotowanie b.z. oparte jest na czterech zasadach stanowiących tzw. paradygmat budżetowania zadaniowego: 1. zasada przejrzystości wprowadzenie zrozumiałej dla zarządzających oraz obywateli klasyfikacji zadaniowej wydatków; 2. zasada skuteczności i efektywności – określenie celów i mierników efektów im przypisanych oraz porównanie efektów z wydatkowanymi środkami publicznymi; 3 zasada wieloletniości wieloletnia projekcja celów i mierników efektów oraz wydatków im przypisanych; 4. zasada konsolidacji konsolidacja wydatków publicznych dla realizacji wspólnych celów i osiągania efektów synergii w zarządzaniu. B.z. jest obligatoryjnie sporządzany przez jednostki podsektora rządowego. B.z. państwa prezentowany jest w uzasadnieniu do ustawy budżetowej, pierwszy został przygotowany dla roku 2008. Jednostki samorządu terytorialnego nie mają obowiązku sporządzania b.z., jest on wprowadzany w wyniku decyzji organu wykonawczego, obowiązuje więc wyłącznie w relacjach między organem wykonawczym i podległymi mu jednostkami [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
'''TASK-BASED BUDGET''' – a public expenditure plan included in programmes or tasks (spending part) and a plan of results of implementation of programmes or tasks (efficiency part), which includes the planned products or results. The characteristic of t.b.b. is a presentation of expenses in the layout of programmes (tasks) that deal with homogeneous activities, for which goals and indicators of their implementation are defined. T.b.b. in Poland was prepared for the first time for the city of Krakow for 1997. The method of preparing the t.b.b. is called task budgeting or budget programming, where expenses are planned on the basis of the planned effects and actions required to achieve them. Preparation of t.b.b. is based on four principles constituting the so-called performance budgeting paradigm: 1. principle of transparency an introduction of the task-based classification of expenses understandable to managers and citizens; 2. principle of efficiency and effectiveness –determination of the objectives and measures of the effects attributed to them and comparison of the effects with the expended public funds; 3 principle of long term a multiannual projection of goals and measures of effects and expenses assigned to them; 4. principle of consolidation consolidation of public expenses for the implementation of common goals and achieving synergy effects in management. T.b.b. is obligatorily created by units of the government subsector. T.b.b. of the state is presented in the justification to the budget act, the first one was prepared for 2008. Local-government units are not obliged to prepare the t.b.b., it is introduced as a result of the decision of the executive body, so it is only in force in relations between the executive body and its subordinate units [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].
  
'''Literatura''': ''Budżet władz lokalnych'', red. S. Owsiak, Warszawa 2002 ■ ''Kierunki modernizacji zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego'', red. T. Lubińska, Warszawa 2011 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.
+
'''Literature''': ''Budżet władz lokalnych'', red. S. Owsiak, Warszawa 2002 ■ ''Kierunki modernizacji zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego'', red. T. Lubińska, Warszawa 2011 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.

Aktualna wersja na dzień 09:42, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

TASK-BASED BUDGET – a public expenditure plan included in programmes or tasks (spending part) and a plan of results of implementation of programmes or tasks (efficiency part), which includes the planned products or results. The characteristic of t.b.b. is a presentation of expenses in the layout of programmes (tasks) that deal with homogeneous activities, for which goals and indicators of their implementation are defined. T.b.b. in Poland was prepared for the first time for the city of Krakow for 1997. The method of preparing the t.b.b. is called task budgeting or budget programming, where expenses are planned on the basis of the planned effects and actions required to achieve them. Preparation of t.b.b. is based on four principles constituting the so-called performance budgeting paradigm: 1. principle of transparency – an introduction of the task-based classification of expenses understandable to managers and citizens; 2. principle of efficiency and effectiveness –determination of the objectives and measures of the effects attributed to them and comparison of the effects with the expended public funds; 3 principle of long term – a multiannual projection of goals and measures of effects and expenses assigned to them; 4. principle of consolidation – consolidation of public expenses for the implementation of common goals and achieving synergy effects in management. T.b.b. is obligatorily created by units of the government subsector. T.b.b. of the state is presented in the justification to the budget act, the first one was prepared for 2008. Local-government units are not obliged to prepare the t.b.b., it is introduced as a result of the decision of the executive body, so it is only in force in relations between the executive body and its subordinate units [ T. Strąk ].

Literature: Budżet władz lokalnych, red. S. Owsiak, Warszawa 2002 ■ Kierunki modernizacji zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego, red. T. Lubińska, Warszawa 2011 ■ T. Strąk, Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Warszawa 2012.

Counterliczniki