Komisje odrębne rządu i Kościoła: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <languages/> | ||
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''KOMISJE ODRĘBNE RZĄDU I KOŚCIOŁA''' – odrębne komisje specjalne, powołane bez wzajemnego porozumienia stron i z naruszeniem przepisów konkordatu polskiego z 1993 r. Są to: Kościelna Komisja Konkordatowa (KKK) i Rządowa Komisja Konkordatowa (RKK). Konkordat przewiduje powołanie wspólnej komisji o szczegółowym zakresie działania obejmującym opracowanie dla potrzeb Kościoła katolickiego w Polsce systemu finansowania instytucji kościelnych, dóbr i duchowieństwa. KKK została powołana jednostronnie przez Stolicę Apostolską 11 maja 1998 r.; jednocześnie jej kompetencje rozszerzono wobec tego, co zakładał konkordat, o wprowadzenie w życie przepisów konkordatu i podejmowanie problemów związanych z relacjami Kościół–państwo. Pracę KKK nadzoruje nuncjusz apostolski w Polsce, jej przewodniczącego powołuje papież. RKK powołano 25 maja 1998 r. w reakcji na działanie Stolicy Apostolskiej, przewodniczy jej minister właściwy ds. zagranicznych, członkami są urzędnicy w randze sekretarza stanu. Komisje są bytami faktycznymi, działając bez podstawy prawnej. Pracują niezależnie od siebie, ale odbywają wspólne posiedzenia. Intensywnie działano w l. 1998–2002; w trakcie obrad dyskutowano i podejmowano liczne decyzje, m.in. odnośnie do treści projektów różnych aktów wykonawczych do przepisów konkordatu. Dotyczyły one np. kwestii wprowadzenia w życie tzw. małżeństwa konkordatowego, kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii w szkołach publicznych, trybu uzyskiwania osobowości prawnej przez instytucje kościelne na podstawie prawa polskiego. W praktyce strona kościelna nierzadko traktowała wspólne obrady komisji konkordatowych jako dodatkową płaszczyznę nacisku na rząd – oprócz → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Komisje_wsp%C3%B3lne_rz%C4%85du_i_ko%C5%9Bcio%C5%82%C3%B3w Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Górowska B. Górowska] ]. | '''KOMISJE ODRĘBNE RZĄDU I KOŚCIOŁA''' – odrębne komisje specjalne, powołane bez wzajemnego porozumienia stron i z naruszeniem przepisów konkordatu polskiego z 1993 r. Są to: Kościelna Komisja Konkordatowa (KKK) i Rządowa Komisja Konkordatowa (RKK). Konkordat przewiduje powołanie wspólnej komisji o szczegółowym zakresie działania obejmującym opracowanie dla potrzeb Kościoła katolickiego w Polsce systemu finansowania instytucji kościelnych, dóbr i duchowieństwa. KKK została powołana jednostronnie przez Stolicę Apostolską 11 maja 1998 r.; jednocześnie jej kompetencje rozszerzono wobec tego, co zakładał konkordat, o wprowadzenie w życie przepisów konkordatu i podejmowanie problemów związanych z relacjami Kościół–państwo. Pracę KKK nadzoruje nuncjusz apostolski w Polsce, jej przewodniczącego powołuje papież. RKK powołano 25 maja 1998 r. w reakcji na działanie Stolicy Apostolskiej, przewodniczy jej minister właściwy ds. zagranicznych, członkami są urzędnicy w randze sekretarza stanu. Komisje są bytami faktycznymi, działając bez podstawy prawnej. Pracują niezależnie od siebie, ale odbywają wspólne posiedzenia. Intensywnie działano w l. 1998–2002; w trakcie obrad dyskutowano i podejmowano liczne decyzje, m.in. odnośnie do treści projektów różnych aktów wykonawczych do przepisów konkordatu. Dotyczyły one np. kwestii wprowadzenia w życie tzw. małżeństwa konkordatowego, kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii w szkołach publicznych, trybu uzyskiwania osobowości prawnej przez instytucje kościelne na podstawie prawa polskiego. W praktyce strona kościelna nierzadko traktowała wspólne obrady komisji konkordatowych jako dodatkową płaszczyznę nacisku na rząd – oprócz → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Komisje_wsp%C3%B3lne_rz%C4%85du_i_ko%C5%9Bcio%C5%82%C3%B3w Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Górowska B. Górowska] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': W. Adamczewski, ''Prace Komisji Konkordatowych'', [w:] ''Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego: materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego'', red. A. Mezglewski, Lublin 2004 ■ B. Górowska, ''Realizacja konkordatu polskiego w latach 1998–2008'', [w:] ''Dziesięć lat polskiego konkordatu'', red. C. Janik, P. Borecki, Warszawa 2009. | '''Literatura''': W. Adamczewski, ''Prace Komisji Konkordatowych'', [w:] ''Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego: materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego'', red. A. Mezglewski, Lublin 2004 ■ B. Górowska, ''Realizacja konkordatu polskiego w latach 1998–2008'', [w:] ''Dziesięć lat polskiego konkordatu'', red. C. Janik, P. Borecki, Warszawa 2009. | ||
+ | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 13:28, 21 maj 2018
KOMISJE ODRĘBNE RZĄDU I KOŚCIOŁA – odrębne komisje specjalne, powołane bez wzajemnego porozumienia stron i z naruszeniem przepisów konkordatu polskiego z 1993 r. Są to: Kościelna Komisja Konkordatowa (KKK) i Rządowa Komisja Konkordatowa (RKK). Konkordat przewiduje powołanie wspólnej komisji o szczegółowym zakresie działania obejmującym opracowanie dla potrzeb Kościoła katolickiego w Polsce systemu finansowania instytucji kościelnych, dóbr i duchowieństwa. KKK została powołana jednostronnie przez Stolicę Apostolską 11 maja 1998 r.; jednocześnie jej kompetencje rozszerzono wobec tego, co zakładał konkordat, o wprowadzenie w życie przepisów konkordatu i podejmowanie problemów związanych z relacjami Kościół–państwo. Pracę KKK nadzoruje nuncjusz apostolski w Polsce, jej przewodniczącego powołuje papież. RKK powołano 25 maja 1998 r. w reakcji na działanie Stolicy Apostolskiej, przewodniczy jej minister właściwy ds. zagranicznych, członkami są urzędnicy w randze sekretarza stanu. Komisje są bytami faktycznymi, działając bez podstawy prawnej. Pracują niezależnie od siebie, ale odbywają wspólne posiedzenia. Intensywnie działano w l. 1998–2002; w trakcie obrad dyskutowano i podejmowano liczne decyzje, m.in. odnośnie do treści projektów różnych aktów wykonawczych do przepisów konkordatu. Dotyczyły one np. kwestii wprowadzenia w życie tzw. małżeństwa konkordatowego, kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii w szkołach publicznych, trybu uzyskiwania osobowości prawnej przez instytucje kościelne na podstawie prawa polskiego. W praktyce strona kościelna nierzadko traktowała wspólne obrady komisji konkordatowych jako dodatkową płaszczyznę nacisku na rząd – oprócz → Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu RP i Konferencji Episkopatu Polski [ B. Górowska ].
Literatura: W. Adamczewski, Prace Komisji Konkordatowych, [w:] Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego: materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego, red. A. Mezglewski, Lublin 2004 ■ B. Górowska, Realizacja konkordatu polskiego w latach 1998–2008, [w:] Dziesięć lat polskiego konkordatu, red. C. Janik, P. Borecki, Warszawa 2009.