Kontrola/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Control")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2006 ■ M. Jaroszyński, M. Zimmermann, W. Brzeziński, ''Polskie prawo administracyjne....")
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''KONTROLA''' – w odniesieniu do administracji publicznej kategoria kontroli została zdefiniowana przez Jacka Jagielskiego jako funkcja, której treść obejmuje: obserwowanie i rozpoznawanie danej działalności lub stanu, czyli ustalanie ich rzeczywistego obrazu w określonym miejscu i czasie; dokonywanie oceny tej działalności lub stanu poprzez konfrontację faktycznego (rzeczywistego) ich obrazu z odnoszącymi się do nich – jako całości, jak również do ich poszczególnych fragmentów – założeniami wyjściowymi (znajdującymi wyraz w przyjętych celach, standardach, parametrach itd.). Ocena ta prowadzić ma do: stwierdzenia prawidłowości bądź nieprawidłowości określonych działań lub stanów; postawienia diagnozy przyczyn ewentualnych nieprawidłowości, mającej możliwie szeroki zasięg, w tym uwzględniającej przedmiotowe i personalne aspekty przyczyn wystąpienia stwierdzonych nieprawidłowości; sformułowania wniosków co do tej działalności lub stanu w przyszłości, mających na celu przeciwdziałanie powstawianiu nieprawidłowości. W odniesieniu do administracji publicznej kontr. występuje na dwóch płaszczyznach: wobec niej (zewnętrzna) oraz wykonywana przez nią (wewnętrzna). W Polsce do systemu kontr. zewnętrznej należą następujące rodzaje kontr.: parlamentarna, Trybunału Stanu i Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Najwyższej Izby Kontroli, sądowa, Państwowej Inspekcji Pracy i Generalnego Inspektora Danych Osobowych, obywatelska. Na kontr. wewnątrzadministracyjną składa się system instytucji kontrolnych stanowiących ogniwa struktury aparatu administracyjnego, których funkcje kontrolne obejmują inne ogniwa tego aparatu. Jagielski wyróżnia cztery kategorie tego systemu: 1. kontrolę ogólnoadministracyjną (rządowa, resortowa, terenowa w ramach rządowej, kontrola w administracji samorządowej); 2. kontrola specjalistyczna (inspekcji specjalnych, kontrola wykonywana przez niektóre organy centralne, finansowa); 3. kontrola prokuratorska; 4. kontrola wewnętrzna w jednostkach organizacyjnych administracji. (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audyt]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nadzór nadzór]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sądownictwo_administracyjne sądownictwo administracyjne]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].  
+
'''CONTROL''' – in relation to public administration the category of control was defined by Jacek Jagielski as a function whose content includes: observing and recognizing a given activity or state, i.e. determining their actual image in a specific place and time; assessing this activity or state by confronting the actual (real) image of them with initial assumptions (found in the adopted objectives, standards, parameters, etc.) referenced to them – as a whole, as well as to their individual fragments. This assessment should lead to: confirming the regularity or irregularity of specific actions or states; making a diagnosis of the causes of any irregularities, possibly having a wide range, including the subject and personal aspects of the causes of identified irregularities; formulating conclusions as to this activity or state in the future, aimed at counteracting the occurrence of irregularities. Regarding public administration, control occurs on two levels: towards it (external) and performed by it (internal). In Poland, the system of external control includes the following types of control: parliamentary, State Tribunal and Constitutional Tribunal, Commissioner for the Citizens’ Rights, Supreme Audit Office, judicial, Chief Labour Inspectorate and Inspector General for Personal Data Protection, civic. The internal-administration control consists of a system of control institutions constituting links in the structure of the administrative apparatus whose control functions cover other links of the apparatus. Jagielski distinguishes four categories of this system: 1. general administrative control (governmental, departmental, territorial within the governmental framework, control in local government administration); 2. specialist control (special inspections, control by some central bodies, and financial); 3. prosecutor’s control; 4. internal control in organisational units of the administration. (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audit], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nadzór supervision], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sądownictwo_administracyjne administrative judiciary]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka/en K. Mroczka] ].  
  
'''Literatura''': J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2006 ■ M. Jaroszyński, M. Zimmermann, W. Brzeziński, ''Polskie prawo administracyjne. Część ogólna'', Warszawa 1956 ■ E. Ochendowski, Prawo administracyjne, Toruń 1999.
+
'''Literature''': J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2006 ■ M. Jaroszyński, M. Zimmermann, W. Brzeziński, ''Polskie prawo administracyjne. Część ogólna'', Warszawa 1956 ■ E. Ochendowski, Prawo administracyjne, Toruń 1999.

Aktualna wersja na dzień 15:09, 21 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

CONTROL – in relation to public administration the category of control was defined by Jacek Jagielski as a function whose content includes: observing and recognizing a given activity or state, i.e. determining their actual image in a specific place and time; assessing this activity or state by confronting the actual (real) image of them with initial assumptions (found in the adopted objectives, standards, parameters, etc.) referenced to them – as a whole, as well as to their individual fragments. This assessment should lead to: confirming the regularity or irregularity of specific actions or states; making a diagnosis of the causes of any irregularities, possibly having a wide range, including the subject and personal aspects of the causes of identified irregularities; formulating conclusions as to this activity or state in the future, aimed at counteracting the occurrence of irregularities. Regarding public administration, control occurs on two levels: towards it (external) and performed by it (internal). In Poland, the system of external control includes the following types of control: parliamentary, State Tribunal and Constitutional Tribunal, Commissioner for the Citizens’ Rights, Supreme Audit Office, judicial, Chief Labour Inspectorate and Inspector General for Personal Data Protection, civic. The internal-administration control consists of a system of control institutions constituting links in the structure of the administrative apparatus whose control functions cover other links of the apparatus. Jagielski distinguishes four categories of this system: 1. general administrative control (governmental, departmental, territorial within the governmental framework, control in local government administration); 2. specialist control (special inspections, control by some central bodies, and financial); 3. prosecutor’s control; 4. internal control in organisational units of the administration. (→ audit, supervision, administrative judiciary) [ K. Mroczka ].

Literature: J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2006 ■ M. Jaroszyński, M. Zimmermann, W. Brzeziński, Polskie prawo administracyjne. Część ogólna, Warszawa 1956 ■ E. Ochendowski, Prawo administracyjne, Toruń 1999.

Counterliczniki