Koordynacja kwestii europejskich: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <languages/> | ||
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''KOORDYNACJA KWESTII EUROPEJSKICH''' – zbiór działań realizowanych przez różne podmioty polityczne (zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim) z wykorzystaniem narzędzi i instrumentów koordynacji (odpowiednie przepisy prawne, efektywne kanały komunikacji, podział kompetencji w ramach i między instytucjami), mających na celu osiągnięcie stanu, w którym będzie możliwe najbardziej skuteczne reprezentowanie interesów państw członkowskich UE na forum instytucji unijnych w zakresie europejskich polityk, przy jednoczesnym możliwie najbardziej efektywnym realizowaniu założeń tych polityk na poziomie krajowym. W tym kontekście pojęcie koordynacja oznacza ustalanie, uporządkowanie różnych elementów, działań, funkcji dla zapewnienia ich zgodnego współdziałania, wzajemnego dostosowania dla osiągnięcia jakiegoś celu. K.k.e. ma umocowanie w Traktacie o Unii Europejskiej – w zobowiązaniu, by państwa członkowskie podejmowały wszelkie środki ogólne lub szczególne właściwe dla zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z traktatów lub aktów instytucji Unii. Terminem „kwestie europejskie” określa się najczęściej polityki unijne. Instytucjami w największym stopniu zaangażowanymi w k.k.e. są ministerstwa, ale także (w różnym stopniu, w zależności od kraju) parlamenty państw członkowskich, stałe przedstawicielstwa państw w Brukseli, niejednokrotnie także instytucje poziomu regionalnego. K.k.e. najczęściej dzieli się na tzw. „koordynację w górę” oraz „koordynację w dół”. Ta pierwsza dotyczy uzgadniania stanowiska państwa członkowskiego do instytucji UE (najczęściej do Rady), natomiast ta druga obejmuje wdrażanie już podjętej na poziomie europejskim decyzji do systemu prawnego państwa członkowskiego. W ramach k.k.e. znajduje się także reprezentowanie kraju przed Trybunałem Sprawiedliwości UE [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Renata_Mieńkowska-Norkiene R. Mieńkowska-Norkiene] ]. | '''KOORDYNACJA KWESTII EUROPEJSKICH''' – zbiór działań realizowanych przez różne podmioty polityczne (zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim) z wykorzystaniem narzędzi i instrumentów koordynacji (odpowiednie przepisy prawne, efektywne kanały komunikacji, podział kompetencji w ramach i między instytucjami), mających na celu osiągnięcie stanu, w którym będzie możliwe najbardziej skuteczne reprezentowanie interesów państw członkowskich UE na forum instytucji unijnych w zakresie europejskich polityk, przy jednoczesnym możliwie najbardziej efektywnym realizowaniu założeń tych polityk na poziomie krajowym. W tym kontekście pojęcie koordynacja oznacza ustalanie, uporządkowanie różnych elementów, działań, funkcji dla zapewnienia ich zgodnego współdziałania, wzajemnego dostosowania dla osiągnięcia jakiegoś celu. K.k.e. ma umocowanie w Traktacie o Unii Europejskiej – w zobowiązaniu, by państwa członkowskie podejmowały wszelkie środki ogólne lub szczególne właściwe dla zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z traktatów lub aktów instytucji Unii. Terminem „kwestie europejskie” określa się najczęściej polityki unijne. Instytucjami w największym stopniu zaangażowanymi w k.k.e. są ministerstwa, ale także (w różnym stopniu, w zależności od kraju) parlamenty państw członkowskich, stałe przedstawicielstwa państw w Brukseli, niejednokrotnie także instytucje poziomu regionalnego. K.k.e. najczęściej dzieli się na tzw. „koordynację w górę” oraz „koordynację w dół”. Ta pierwsza dotyczy uzgadniania stanowiska państwa członkowskiego do instytucji UE (najczęściej do Rady), natomiast ta druga obejmuje wdrażanie już podjętej na poziomie europejskim decyzji do systemu prawnego państwa członkowskiego. W ramach k.k.e. znajduje się także reprezentowanie kraju przed Trybunałem Sprawiedliwości UE [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Renata_Mieńkowska-Norkiene R. Mieńkowska-Norkiene] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': R. Mieńkowska-Norkiene, ''Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje'', Warszawa 2013 ■ A. Nowak-Far, A. Michoński, ''Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji'', Warszawa 2004. | '''Literatura''': R. Mieńkowska-Norkiene, ''Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje'', Warszawa 2013 ■ A. Nowak-Far, A. Michoński, ''Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji'', Warszawa 2004. | ||
+ | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 15:29, 21 maj 2018
KOORDYNACJA KWESTII EUROPEJSKICH – zbiór działań realizowanych przez różne podmioty polityczne (zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim) z wykorzystaniem narzędzi i instrumentów koordynacji (odpowiednie przepisy prawne, efektywne kanały komunikacji, podział kompetencji w ramach i między instytucjami), mających na celu osiągnięcie stanu, w którym będzie możliwe najbardziej skuteczne reprezentowanie interesów państw członkowskich UE na forum instytucji unijnych w zakresie europejskich polityk, przy jednoczesnym możliwie najbardziej efektywnym realizowaniu założeń tych polityk na poziomie krajowym. W tym kontekście pojęcie koordynacja oznacza ustalanie, uporządkowanie różnych elementów, działań, funkcji dla zapewnienia ich zgodnego współdziałania, wzajemnego dostosowania dla osiągnięcia jakiegoś celu. K.k.e. ma umocowanie w Traktacie o Unii Europejskiej – w zobowiązaniu, by państwa członkowskie podejmowały wszelkie środki ogólne lub szczególne właściwe dla zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z traktatów lub aktów instytucji Unii. Terminem „kwestie europejskie” określa się najczęściej polityki unijne. Instytucjami w największym stopniu zaangażowanymi w k.k.e. są ministerstwa, ale także (w różnym stopniu, w zależności od kraju) parlamenty państw członkowskich, stałe przedstawicielstwa państw w Brukseli, niejednokrotnie także instytucje poziomu regionalnego. K.k.e. najczęściej dzieli się na tzw. „koordynację w górę” oraz „koordynację w dół”. Ta pierwsza dotyczy uzgadniania stanowiska państwa członkowskiego do instytucji UE (najczęściej do Rady), natomiast ta druga obejmuje wdrażanie już podjętej na poziomie europejskim decyzji do systemu prawnego państwa członkowskiego. W ramach k.k.e. znajduje się także reprezentowanie kraju przed Trybunałem Sprawiedliwości UE [ R. Mieńkowska-Norkiene ].
Literatura: R. Mieńkowska-Norkiene, Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje, Warszawa 2013 ■ A. Nowak-Far, A. Michoński, Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji, Warszawa 2004.