Koordynacja kwestii europejskich/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Coordination of European matters")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': R. Mieńkowska-Norkiene, ''Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje'', Warszawa 2013 ■ A...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''KOORDYNACJA KWESTII EUROPEJSKICH''' – zbiór działań realizowanych przez różne podmioty polityczne (zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim) z wykorzystaniem narzędzi i instrumentów koordynacji (odpowiednie przepisy prawne, efektywne kanały komunikacji, podział kompetencji w ramach i między instytucjami), mających na celu osiągnięcie stanu, w którym będzie możliwe najbardziej skuteczne reprezentowanie interesów państw członkowskich UE na forum instytucji unijnych w zakresie europejskich polityk, przy jednoczesnym możliwie najbardziej efektywnym realizowaniu założeń tych polityk na poziomie krajowym. W tym kontekście pojęcie koordynacja oznacza ustalanie, uporządkowanie różnych elementów, działań, funkcji dla zapewnienia ich zgodnego współdziałania, wzajemnego dostosowania dla osiągnięcia jakiegoś celu. K.k.e. ma umocowanie w Traktacie o Unii Europejskiej w zobowiązaniu, by państwa członkowskie podejmowały wszelkie środki ogólne lub szczególne właściwe dla zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z traktatów lub aktów instytucji Unii. Terminem „kwestie europejskie” określa się najczęściej polityki unijne. Instytucjami w największym stopniu zaangażowanymi w k.k.e. są ministerstwa, ale także (w różnym stopniu, w zależności od kraju) parlamenty państw członkowskich, stałe przedstawicielstwa państw w Brukseli, niejednokrotnie także instytucje poziomu regionalnego. K.k.e. najczęściej dzieli się na tzw. „koordynację w górę” oraz „koordynację w dół”. Ta pierwsza dotyczy uzgadniania stanowiska państwa członkowskiego do instytucji UE (najczęściej do Rady), natomiast ta druga obejmuje wdrażanie już podjętej na poziomie europejskim decyzji do systemu prawnego państwa członkowskiego. W ramach k.k.e. znajduje się także reprezentowanie kraju przed Trybunałem Sprawiedliwości UE [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Renata_Mieńkowska-Norkiene R. Mieńkowska-Norkiene] ].
+
'''COORDINATION OF EUROPEAN MATTERS''' – a group of actions performer by different political entities (on both country and European levels) with use of tools and instruments of coordination (appropriate legislation, effective channels of communication, division of competence within and among institutions), aimed at creating a state of allowing the most effective representation of interest of the EU member states on the EU institutions’ forums in the scope of European policies with simultaneous most effective implementation of the assumptions of these policies on the country level. In this context, the term coordination means to define, organise various elements, actions, functions to ensure their accordant cooperation, to align themselves to achieve a goal. The c.o.e.m. is grounded in the EU Treaty in the obligation of the member states to take any general or particular measures required to carry out the obligations resulting from the EU treaties or institutions. The term European matters is most often used to describe the EU policies. The institutions engaged in the c.o.e.m. to the greatest extent are ministries (to a different extent, depending on the country), parliaments of the member states, permanent representations of the states in Brussels, often also regional-level institutions. The c.o.e.m. is often divided into “coordination up” and “coordination down”. The former concerns establishing a positioning of a member state to the EU institutions (usually the Council), while the latter involves the implementation of a decision already taken at European level into the legal system of a member state. Representing the member state before the Court of Justice of the European Union also lies within the scope of the c.o.e.m [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Renata_Mieńkowska-Norkiene/en R. Mieńkowska-Norkiene] ].
  
'''Literatura''': R. Mieńkowska-Norkiene, ''Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje'', Warszawa 2013 ■ A. Nowak-Far, A. Michoński, ''Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji'', Warszawa 2004.
+
'''Literature''': R. Mieńkowska-Norkiene, ''Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje'', Warszawa 2013 ■ A. Nowak-Far, A. Michoński, ''Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji'', Warszawa 2004.

Aktualna wersja na dzień 15:29, 21 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

COORDINATION OF EUROPEAN MATTERS – a group of actions performer by different political entities (on both country and European levels) with use of tools and instruments of coordination (appropriate legislation, effective channels of communication, division of competence within and among institutions), aimed at creating a state of allowing the most effective representation of interest of the EU member states on the EU institutions’ forums in the scope of European policies with simultaneous most effective implementation of the assumptions of these policies on the country level. In this context, the term coordination means to define, organise various elements, actions, functions to ensure their accordant cooperation, to align themselves to achieve a goal. The c.o.e.m. is grounded in the EU Treaty – in the obligation of the member states to take any general or particular measures required to carry out the obligations resulting from the EU treaties or institutions. The term European matters is most often used to describe the EU policies. The institutions engaged in the c.o.e.m. to the greatest extent are ministries (to a different extent, depending on the country), parliaments of the member states, permanent representations of the states in Brussels, often also regional-level institutions. The c.o.e.m. is often divided into “coordination up” and “coordination down”. The former concerns establishing a positioning of a member state to the EU institutions (usually the Council), while the latter involves the implementation of a decision already taken at European level into the legal system of a member state. Representing the member state before the Court of Justice of the European Union also lies within the scope of the c.o.e.m [ R. Mieńkowska-Norkiene ].

Literature: R. Mieńkowska-Norkiene, Efektywność koordynacji polityki europejskiej w Polsce. Model teoretyczny, ewaluacja i rekomendacje, Warszawa 2013 ■ A. Nowak-Far, A. Michoński, Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji, Warszawa 2004.

Counterliczniki