Letaprywacja/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Letaprivation")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': ''Administracja publiczna'', red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Wrocław 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian s...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''LETAPRYWACJA''' – traktowanie administracji publicznej państwa przez urzędników jako „dobra niczyjego”, z którego w sposób oficjalny można przejmować wartości majątkowe i organizacyjne, używając mechanizmów prawnych stworzonych przez państwo. Istotą zjawiska l. jest fakt (Jan Boć), że poprzez zalegalizowanie pewnych form interesu lub wykorzystanie istniejącego prawa urzędnicy administracji publicznej we współpracy ze sferą biznesu czerpią korzyści z majątku publicznego Oznacza to wykorzystywanie prawa lub luk prawnych dla osiągnięcia osobistych korzyści. W tej sytuacji dochodzi do zerwania z zasadą równości wobec prawa i wykorzystania go dla prywatnych celów. Zjawisko l. może wystąpić na kilku płaszczyznach. Po pierwsze, dotyka procesu transformacji gospodarczej, a szczególnie prywatyzacji. Proces prywatyzacji, nieprzygotowany pod kątem infrastruktury prawnej i długotrwałego programu przekształceń własnościowych, może stworzyć warunki do nasilenia tendencji do: omijania prawa, wykorzystywania luk prawnych, interpretowania prawa przez osoby mające na nie wpływ formalny i nieformalny lub tworzenia prawa w korzystny dla nich sposób. Po drugie, może oznaczać tworzenie prawa na użytek osoby lub grupy osób. Ustanowione prawo odnosi się do bardzo wąskiej grupy ludzi najczęściej przedsiębiorców, rzadziej w sposób bezpośredni polityków – i przynosi im korzyść materialną lub poprawia ich sytuację w inny sposób. W trzecim przypadku chodzi o zawłaszczanie części organizacyjnej państwa, a następnie czerpanie z tego tytułu legalnych dochodów i zysków. W ramach zjawiska l. występuje pobieranie wysokich diet, odpraw czy szerzej korzystanie z majątku publicznego, interpretowanie prawa na swoją korzyść, dzięki swojemu znaczącemu stanowisku w hierarchii. Z pojęciem l. łączy się korupcja szara, czyli zachowanie moralnie naganne, ale wymykające się jednoznacznej ocenie prawnej (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Korupcja korupcja]). Należy do niej przekupstwo, w ramach którego dochodzi do zakupu zamówień, kontraktów i innych korzyści rządowych, koncesji, decyzji sądów oraz do uchylania się przed obowiązkiem celnym czy podatkowym. Cechy l. mają również obyczajowe, trudne do wyeliminowania formy wykorzystywania pozycji urzędniczej do celów osobistych lub rodzinnych takie choćby jak wykorzystywanie samochodu służbowego do celów pozasłużbowych, korzystanie z telefonu służbowego do rozmów prywatnych, kradzież materiałów biurowych w postaci używania papieru służbowego czy toneru do celów prywatnych, ładowanie prywatnych telefonów w pracy, przyjmowanie od firm prywatnych drobnych upominków długopisów, notesów, kalendarzy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''LETAPRIVATION''' (Polish: letaprywacja) treatment of the state public administration by employees and officials as “nobody’s good”, from which property and organisational assets can be officially taken over, using state-created legal mechanisms. The essence of the phenomenon of l. is that by legalizing certain forms of interest or using the existing law, public officials in collaboration with the business sphere benefit from public property. This means using the law or legal loopholes to achieve personal gain. In this situation, the principle of equality before the law is broken and it is used for private purposes. The phenomenon of l. can occur on several levels. First of all, it affects the process of economic transformation, especially privatization. The privatization process, unprepared for legal infrastructure and prolonged ownership transformation programme, can create conditions for increasing the tendency to: circumvent the law, exploit legal loopholes, interpret the law by those who have formal and informal influence on it, or create law in a favourable way. Second of all, it can mean creating the law for the use of one person or a group of people. Established law refers to a very narrow group of people usually businessmen, less often directly to politicians– and provides them with a material advantage or improves their situation in another way. In the third case, it is about appropriating the organisational part of the state and then deriving legal income and profits from it. As part of the phenomenon of l., one can observe receiving high allowances, compensation pay or broader using public property, interpreting the law to one’s own advantage thanks to a significant position in the hierarchy. The term l. is linked to grey corruption, i.e. a behaviour that is morally reprehensible, but escapes unambiguous legal assessment (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Korupcja corruption]). It includes bribery, within which purchases of orders, contracts and other government benefits are being done, concessions, judicial decisions and avoiding tax or duty obligations. Some hard-to-eliminate forms of using the office position for personal or family use such as using business car for out-of-office use, using business phone calls for private conversations, theft of office supplies such as using business paper or toner for private purposes, charging private phones at work, receiving small gifts from private companies pens, notebooks, calendars, are also classified as characteristic for l. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
'''Literatura''': ''Administracja publiczna'', red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Wrocław 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.
+
'''Literature''': ''Administracja publiczna'', red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Wrocław 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.

Aktualna wersja na dzień 08:50, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

LETAPRIVATION (Polish: letaprywacja) – treatment of the state public administration by employees and officials as “nobody’s good”, from which property and organisational assets can be officially taken over, using state-created legal mechanisms. The essence of the phenomenon of l. is that by legalizing certain forms of interest or using the existing law, public officials in collaboration with the business sphere benefit from public property. This means using the law or legal loopholes to achieve personal gain. In this situation, the principle of equality before the law is broken and it is used for private purposes. The phenomenon of l. can occur on several levels. First of all, it affects the process of economic transformation, especially privatization. The privatization process, unprepared for legal infrastructure and prolonged ownership transformation programme, can create conditions for increasing the tendency to: circumvent the law, exploit legal loopholes, interpret the law by those who have formal and informal influence on it, or create law – in a favourable way. Second of all, it can mean creating the law for the use of one person or a group of people. Established law refers to a very narrow group of people – usually businessmen, less often directly to politicians– and provides them with a material advantage or improves their situation in another way. In the third case, it is about appropriating the organisational part of the state and then deriving legal income and profits from it. As part of the phenomenon of l., one can observe receiving high allowances, compensation pay or broader – using public property, interpreting the law to one’s own advantage thanks to a significant position in the hierarchy. The term l. is linked to grey corruption, i.e. a behaviour that is morally reprehensible, but escapes unambiguous legal assessment (→ corruption). It includes bribery, within which purchases of orders, contracts and other government benefits are being done, concessions, judicial decisions and avoiding tax or duty obligations. Some hard-to-eliminate forms of using the office position for personal or family use – such as using business car for out-of-office use, using business phone calls for private conversations, theft of office supplies such as using business paper or toner for private purposes, charging private phones at work, receiving small gifts from private companies – pens, notebooks, calendars, are also classified as characteristic for l. [ J. Itrich-Drabarek ].

Literature: Administracja publiczna, red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Wrocław 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.

Counterliczniki