Lobbing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''LOBBING (działalność lobbingowa)''' – każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi, zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa. Definicja ta zawarta jest w ustawie o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Instytucja l. jest związana z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego, będącym rozwiązaniem problemów demokracji formalnej – władza musi rzeczowo i konkretnie rozmawiać z grupami interesu lub poszczególnymi obywatelami zainteresowanymi rozwiązaniami prawnymi wprowadzanymi przez państwo, a lobbysta wciela się w rolę obrońcy lub reprezentuje siłę, z którą ustawodawca musi się liczyć. W USA zasady funkcjonowania l. określa się ustawowo, w Niemczech jego zasady działania wyznacza regulamin Bundestagu, podobne regulacje prawne i obyczajowe odnajdziemy w Wielkiej Brytanii. L. w administracji publicznej może mieć charakter dwojaki: kadry administracji mogą być obiektem presji i nacisków wywieranych na nich przez osoby, grupy interesów, polityków partii politycznych lub też urzędnicy sami mogą wywierać presję na etapie tworzenia projektów, uzgodnień wewnątrz- i międzyresortowych. L. sprzyja korupcji politycznej, jeśli istnieją niejednoznaczne uregulowania w relacji między lobbystami, urzędnikami czy politykami (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Korupcja korupcja]). W polskim porządku prawnym poza ustawową definicją działalności lobbingowej (dz.l.) wprowadzono również pojęcie „zawodowej działalności lobbingowej”, którą jest zarobkowa dz.l. prowadzona na rzecz osób trzecich w celu uwzględnienia w procesie stanowienia prawa interesów tych osób. Działalność ta może być wykonywana zarówno przez przedsiębiorcę, jak i osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą na podstawie umowy cywilnoprawnej. W celu zapewnienia przejrzystości działania podmiotów wykonujących zawodową dz.l. utworzono specjalny rejestr, prowadzony przez ministra właściwego spraw administracji publicznej w postaci bazy danych. Rejestr zawiera następujące dane: firmę, siedzibę i adres przedsiębiorcy wykonującego zawodową dz.l. albo imię, nazwisko i adres osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą wykonującej zawodową dz.l.; w przypadku przedsiębiorców wykonujących zawodową dz.l. – numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeśli taki numer posiadają, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP). Rejestr ma charakter jawny, a informacje w nim zawarte udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej, z wyłączeniem miejsc zamieszkania osób fizycznych (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Powi%C4%85zania_administracji_publicznej_z_grupami_interesu powiązania administracji publicznej z grupami interesu]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].
 
'''LOBBING (działalność lobbingowa)''' – każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi, zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa. Definicja ta zawarta jest w ustawie o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Instytucja l. jest związana z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego, będącym rozwiązaniem problemów demokracji formalnej – władza musi rzeczowo i konkretnie rozmawiać z grupami interesu lub poszczególnymi obywatelami zainteresowanymi rozwiązaniami prawnymi wprowadzanymi przez państwo, a lobbysta wciela się w rolę obrońcy lub reprezentuje siłę, z którą ustawodawca musi się liczyć. W USA zasady funkcjonowania l. określa się ustawowo, w Niemczech jego zasady działania wyznacza regulamin Bundestagu, podobne regulacje prawne i obyczajowe odnajdziemy w Wielkiej Brytanii. L. w administracji publicznej może mieć charakter dwojaki: kadry administracji mogą być obiektem presji i nacisków wywieranych na nich przez osoby, grupy interesów, polityków partii politycznych lub też urzędnicy sami mogą wywierać presję na etapie tworzenia projektów, uzgodnień wewnątrz- i międzyresortowych. L. sprzyja korupcji politycznej, jeśli istnieją niejednoznaczne uregulowania w relacji między lobbystami, urzędnikami czy politykami (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Korupcja korupcja]). W polskim porządku prawnym poza ustawową definicją działalności lobbingowej (dz.l.) wprowadzono również pojęcie „zawodowej działalności lobbingowej”, którą jest zarobkowa dz.l. prowadzona na rzecz osób trzecich w celu uwzględnienia w procesie stanowienia prawa interesów tych osób. Działalność ta może być wykonywana zarówno przez przedsiębiorcę, jak i osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą na podstawie umowy cywilnoprawnej. W celu zapewnienia przejrzystości działania podmiotów wykonujących zawodową dz.l. utworzono specjalny rejestr, prowadzony przez ministra właściwego spraw administracji publicznej w postaci bazy danych. Rejestr zawiera następujące dane: firmę, siedzibę i adres przedsiębiorcy wykonującego zawodową dz.l. albo imię, nazwisko i adres osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą wykonującej zawodową dz.l.; w przypadku przedsiębiorców wykonujących zawodową dz.l. – numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeśli taki numer posiadają, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP). Rejestr ma charakter jawny, a informacje w nim zawarte udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej, z wyłączeniem miejsc zamieszkania osób fizycznych (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Powi%C4%85zania_administracji_publicznej_z_grupami_interesu powiązania administracji publicznej z grupami interesu]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].
 +
 +
[[Category: Hasła]]
 +
<!--T:2-->
  
 
'''Literatura''': M. Kalinowski, ''Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego'', Łódź 2016 ■ B.G. Peters, ''Administracja publiczna w systemie politycznym'', Warszawa 1999 ■ J. Świeca, B. Piwowar, ''Lobbing'', Warszawa 2010.
 
'''Literatura''': M. Kalinowski, ''Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego'', Łódź 2016 ■ B.G. Peters, ''Administracja publiczna w systemie politycznym'', Warszawa 1999 ■ J. Świeca, B. Piwowar, ''Lobbing'', Warszawa 2010.
 
</translate>
 
</translate>

Aktualna wersja na dzień 09:03, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

LOBBING (działalność lobbingowa) – każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi, zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa. Definicja ta zawarta jest w ustawie o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Instytucja l. jest związana z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego, będącym rozwiązaniem problemów demokracji formalnej – władza musi rzeczowo i konkretnie rozmawiać z grupami interesu lub poszczególnymi obywatelami zainteresowanymi rozwiązaniami prawnymi wprowadzanymi przez państwo, a lobbysta wciela się w rolę obrońcy lub reprezentuje siłę, z którą ustawodawca musi się liczyć. W USA zasady funkcjonowania l. określa się ustawowo, w Niemczech jego zasady działania wyznacza regulamin Bundestagu, podobne regulacje prawne i obyczajowe odnajdziemy w Wielkiej Brytanii. L. w administracji publicznej może mieć charakter dwojaki: kadry administracji mogą być obiektem presji i nacisków wywieranych na nich przez osoby, grupy interesów, polityków partii politycznych lub też urzędnicy sami mogą wywierać presję na etapie tworzenia projektów, uzgodnień wewnątrz- i międzyresortowych. L. sprzyja korupcji politycznej, jeśli istnieją niejednoznaczne uregulowania w relacji między lobbystami, urzędnikami czy politykami (→ korupcja). W polskim porządku prawnym poza ustawową definicją działalności lobbingowej (dz.l.) wprowadzono również pojęcie „zawodowej działalności lobbingowej”, którą jest zarobkowa dz.l. prowadzona na rzecz osób trzecich w celu uwzględnienia w procesie stanowienia prawa interesów tych osób. Działalność ta może być wykonywana zarówno przez przedsiębiorcę, jak i osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą na podstawie umowy cywilnoprawnej. W celu zapewnienia przejrzystości działania podmiotów wykonujących zawodową dz.l. utworzono specjalny rejestr, prowadzony przez ministra właściwego spraw administracji publicznej w postaci bazy danych. Rejestr zawiera następujące dane: firmę, siedzibę i adres przedsiębiorcy wykonującego zawodową dz.l. albo imię, nazwisko i adres osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą wykonującej zawodową dz.l.; w przypadku przedsiębiorców wykonujących zawodową dz.l. – numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeśli taki numer posiadają, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP). Rejestr ma charakter jawny, a informacje w nim zawarte udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej, z wyłączeniem miejsc zamieszkania osób fizycznych (→ powiązania administracji publicznej z grupami interesu) [ J. Itrich-Drabarek, K. Mroczka ].

Literatura: M. Kalinowski, Lobbing w świetle teorii wyboru publicznego, Łódź 2016 ■ B.G. Peters, Administracja publiczna w systemie politycznym, Warszawa 1999 ■ J. Świeca, B. Piwowar, Lobbing, Warszawa 2010.

Counterliczniki