Lojalność/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Loyalty")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''LOJALNOŚĆ''' – oznacza przestrzeganie porządku prawnego i poszanowanie konstytucyjnych organów państwa przez urzędnika administracji publicznej. Istnieje kilka poziomów l.: wobec rządu, wobec instytucji oraz wobec przełożonych. L. wobec rządu oznacza, że urzędnik administracji publicznej lojalnie i rzetelnie realizuje jego program, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne, zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą i wolą, bez zachowań obstrukcyjnych (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralno%C5%9B%C4%87_polityczna neutralność polityczna]). L. wobec macierzystej instytucji oznacza zakaz wypowiadania się krytycznie wobec instytucji w mediach publicznych. L. wobec przełożonych oznacza gotowość do wykonywania poleceń służbowych, przy jednoczesnej dbałości o przestrzeganie prawa i niepopełnianie pomyłek. Szczególnie istotna jest interpretacja zasady l. urzędnika wobec przełożonego, która oznacza, że w przypadku, gdy nadrzędny organ, mimo jego protestów, podejmuje decyzję uważaną przez niego za błędną, to wykonuje on ją na odpowiedzialność przełożonego sumiennie i dokładnie, tak jakby był całkowicie do decyzji przekonany. Według Maxa Webera „bez tej w najściślejszym tego słowa, moralnej dyscypliny i samozaparcia rozpadłby się ten cały aparat”. Urzędnik administracji publicznej nie powinien biernie przyglądać się pomyłkom lub błędom przełożonego i powinien je korygować, opierając się na doświadczeniu i zrozumieniu sytuacji. Granicą wywiązywania się z obowiązku l. w służbie państwu jest zachowanie zgodne z prawem. W przypadku, gdy polecenie lub rozkaz przełożonego nosi znamiona przestępstwa, a jego skutkiem byłoby złamanie prawa zobowiązany jest to zgłosić, z pominięciem drogi służbowej. Jeżeli jednak polecenie przełożonego budzi wątpliwości natury moralnej albo rodzi podejrzenie o stronniczość lub negatywne skutki społeczne, urzędnik administracji publicznej może próbować odmówić wykonania polecenia przełożonego. Jeśli jednak przełożony podtrzyma swoje polecenie i zażąda wykonania go na piśmie, urzędnik ma obowiązek je wykonać. W literaturze przedmiotu trwa dyskusja nad tym, czy takie zachowanie jest prawidłowe. L. wobec przełożonego oznacza nieukrywanie przed przełożonym żadnych istotnych w sprawie informacji oraz zakaz podejmowania działań, które mogą wynikać z chęci utrudnienia swoim przełożonym racjonalnego podejmowania decyzji. Zasada ta wymaga udzielania przełożonemu obiektywnych, zgodnie z najlepszą wolą i wiedzą porad i opinii podczas przygotowywania propozycji działań instytucji/urzędu administracji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''LOYALTY''' – means compliance with the legal order and respect for the constitutional bodies of the state by the public administration official. There are several levels of loyalty: to the government, to the institution, and to the superiors. Loyalty to the government means that the public administration official loyally and honestly executes its programme, regardless of his/her own convictions and political views, according to his/her best knowledge and will, without any obstruction (→  
 +
[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralno%C5%9B%C4%87_polityczna political neutrality]). L. to the mother institution means a prohibition on speaking critically about the institution in the public media. L. to superiors means readiness to perform official duties while respecting the law and not making mistakes. Of particular importance is the interpretation of the principle of l. of an official to the superior, which means that if the superior body, despite protests of the official, makes a decision he/she considers erroneous, he/she performs it under the responsibility of the supervisor conscientiously and thoroughly as if he/she were totally convinced by the decision. According to Max Weber, “without this, in the strictest sense, moral discipline and self-denial, this whole apparatus would fall apart.” The public administration official should not passively look at the mistakes or errors of the supervisor but should correct them, based on experience and understanding of the situation. The limit of executing l. in service to the state is to comply with the law. In case the command or order of the superior bears the hallmarks of an offense and its effect would be a violation of the law the officer is obliged to report it, bypassing the official escalation line. If, however, the supervisor’s command raises moral doubts or raises suspicion of bias or negative social consequences, the public administration official may try to refuse to perform the supervisor’s order. However, if the supervisor maintains his/her order and requests its execution in writing, the official is obliged to do so. Whether such behaviour is correct is continually discussed in the literature on the subject. L. to the supervisor means not hiding/withholding any significant information on the subject from the supervisor and a prohibition of any activities that might result from the desire to hinder the supervisor’s rational decision-making. This principle requires providing advice and opinion that is objective and in accordance with the best of the knowledge and will to the supervisor when preparing proposals for the activities of the institution/administration office [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.
+
'''Literature''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.

Aktualna wersja na dzień 09:08, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

LOYALTY – means compliance with the legal order and respect for the constitutional bodies of the state by the public administration official. There are several levels of loyalty: to the government, to the institution, and to the superiors. Loyalty to the government means that the public administration official loyally and honestly executes its programme, regardless of his/her own convictions and political views, according to his/her best knowledge and will, without any obstruction (→ political neutrality). L. to the mother institution means a prohibition on speaking critically about the institution in the public media. L. to superiors means readiness to perform official duties while respecting the law and not making mistakes. Of particular importance is the interpretation of the principle of l. of an official to the superior, which means that if the superior body, despite protests of the official, makes a decision he/she considers erroneous, he/she performs it under the responsibility of the supervisor conscientiously and thoroughly as if he/she were totally convinced by the decision. According to Max Weber, “without this, in the strictest sense, moral discipline and self-denial, this whole apparatus would fall apart.” The public administration official should not passively look at the mistakes or errors of the supervisor but should correct them, based on experience and understanding of the situation. The limit of executing l. in service to the state is to comply with the law. In case the command or order of the superior bears the hallmarks of an offense and its effect would be a violation of the law – the officer is obliged to report it, bypassing the official escalation line. If, however, the supervisor’s command raises moral doubts or raises suspicion of bias or negative social consequences, the public administration official may try to refuse to perform the supervisor’s order. However, if the supervisor maintains his/her order and requests its execution in writing, the official is obliged to do so. Whether such behaviour is correct is continually discussed in the literature on the subject. L. to the supervisor means not hiding/withholding any significant information on the subject from the supervisor and a prohibition of any activities that might result from the desire to hinder the supervisor’s rational decision-making. This principle requires providing advice and opinion that is objective and in accordance with the best of the knowledge and will to the supervisor when preparing proposals for the activities of the institution/administration office [ J. Itrich-Drabarek ].

Literature: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.

Counterliczniki