Nowe Zarządzanie Publiczne/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "New Public Management")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': ''Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym'', red. A. Zalewski, Warszawa 2007 ■ ''Studia z zakresu zarządzania publicznego''...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''NOWE ZARZĄDZANIE PUBLICZNE (NZP)''' (ang. ''New Public Management'') doktryna zarządzania w administracji publicznej, charakteryzuje ją definiowanie działań administracji publicznej zorientowane na wyniki, celem jest zwiększenie skuteczności i efektywności funkcjonowania administracji publicznej. NZP wprowadza podejście menedżerskie do zarządzania sektorem publicznym, charakteryzuje je odejście od zasad organizacji hierarchicznej, rezygnacja z koncentrowania uwagi na strukturach oraz procedurach i regulacji na rzecz mechanizmów ekonomicznych w organizacji administracji publicznej oraz działań zorientowanych na osiąganie rezultatów dostrzegalnych dla obywatela. NZP ukształtowało się w wyniku krytyki Weberowskiego modelu, tj. administracji biurokratycznej. NZP cechuje: 1. zmiana pozycji pracownika administracji publicznej z urzędnika w menedżera; 2. wdrożenie reguł opartych na analizie osiąganych wyników; 3. przyjęcie orientacji strategicznej oraz wprowadzanie mechanizmu rynkowego do procesu świadczenia usług publicznych; 4. zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na elastycznych warunkach zatrudnienia, pracy i płacy; 5. wynagradzanie urzędników według efektywności działania; 6. cele stawiane przed organizacją i przed pracownikami są jasno wytyczone, a zakres ich wykonania jest możliwy do oceny za pomocą wskaźników; 7. organy administracji publicznej mogą realizować swoje funkcje korzystając z podmiotów zewnętrznych, np. prywatnych czy organizacji pozarządowych; 8. stosowane są mechanizmy rynkowej konkurencji w procesie świadczenia usług, np. outsourcing; 9. nastawienie oferowanych przez administrację usług na klienta; 10. odpolitycznienie zarządzania poprzez rozdział polityki publicznej od zarządzania operacyjnego (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model biurokracji]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Weber_Max Weber Max]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_publiczne zarządzanie publiczne]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
+
'''NEW PUBLIC MANAGEMENT (NPM)''' – the doctrine of management in public administration, characterised by defining the results-oriented activities of public administration, the aim is to increase the effectiveness and efficiency of the functioning of public administration. NPM introduces a managerial approach to the management of public sector, which is characterised by a departure from the principles of hierarchical organisation, resignation from focusing on structures, procedures and regulation for the benefit of economic mechanisms in the organisation of public administration and activities oriented on achieving results noticeable to the citizen. NPM was formed as a result of criticism of the Weberian model, i.e. bureaucratic administration. NPM is characterised by: 1. changing the position of a public administration employee from an official to a manager; 2. implementation of rules based on the analysis of the achieved results; 3. adoption of strategic orientation and introduction of a market mechanism to the process of providing public services; 4. human resources management based on flexible terms of employment, work and pay; 5. remuneration of officials according to the efficiency of action; 6. goals set for the organisation and for the employees are clearly delimited and the scope of their implementation is possible to assess using indicators; 7. public administration bodies may perform their functions using external entities, e.g., private entities or non-governmental organisations; 8. mechanisms of market competition in the process of providing services are used, e.g., outsourcing; 9. aligning the services offered by the administration with the client; 10. depoliticization of management through separation of public policy from operational management (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model of bureaucracy]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Weber_Max Weber Max]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_publiczne public management]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka/en E. Szulc-Wałecka] ].
  
'''Literatura''': ''Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym'', red. A. Zalewski, Warszawa 2007 ■ ''Studia z zakresu zarządzania publicznego'', t. 2, red. J. Hauser, M. Kukiełka, Kraków 2002.
+
'''Literature''': ''Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym'', red. A. Zalewski, Warszawa 2007 ■ ''Studia z zakresu zarządzania publicznego'', t. 2, red. J. Hauser, M. Kukiełka, Kraków 2002.

Aktualna wersja na dzień 20:35, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

NEW PUBLIC MANAGEMENT (NPM) – the doctrine of management in public administration, characterised by defining the results-oriented activities of public administration, the aim is to increase the effectiveness and efficiency of the functioning of public administration. NPM introduces a managerial approach to the management of public sector, which is characterised by a departure from the principles of hierarchical organisation, resignation from focusing on structures, procedures and regulation for the benefit of economic mechanisms in the organisation of public administration and activities oriented on achieving results noticeable to the citizen. NPM was formed as a result of criticism of the Weberian model, i.e. bureaucratic administration. NPM is characterised by: 1. changing the position of a public administration employee – from an official to a manager; 2. implementation of rules based on the analysis of the achieved results; 3. adoption of strategic orientation and introduction of a market mechanism to the process of providing public services; 4. human resources management based on flexible terms of employment, work and pay; 5. remuneration of officials according to the efficiency of action; 6. goals set for the organisation and for the employees are clearly delimited and the scope of their implementation is possible to assess using indicators; 7. public administration bodies may perform their functions using external entities, e.g., private entities or non-governmental organisations; 8. mechanisms of market competition in the process of providing services are used, e.g., outsourcing; 9. aligning the services offered by the administration with the client; 10. depoliticization of management through separation of public policy from operational management (→ model of bureaucracy; Weber Max; public management) [ E. Szulc-Wałecka ].

Literature: Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, red. A. Zalewski, Warszawa 2007 ■ Studia z zakresu zarządzania publicznego, t. 2, red. J. Hauser, M. Kukiełka, Kraków 2002.

Counterliczniki