Polityczna teoria samorządu terytorialnego/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Political theory of local government")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': T. Bigo, ''Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego'', Warszawa 1990 ■ J. Panejko, ''Geneza i podstawy samorządu europejskiego''...")
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''POLITYCZNA TEORIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – koncepcja teoretyczna, u której źródeł stała metoda dialektyczna Hegla, zgodnie z którą państwo i społeczeństwo to ścierające się sprzeczności, które wynikają z odmiennych celów je motywujących, oraz analiza doświadczeń Wielkiej Brytanii w sferze samorządu terytorialnego. Państwo, aby przeciwdziałać dążeniom społeczeństwa, tworzy tzw. ''self-government'', mający za zadanie podporządkować interesy społeczne i spełniać obowiązki państwowe. W Wielkiej Brytanii ustrój jednostek samorządu terytorialnego zbudowany został na zasadzie dekoncentracji jest to system, w którym urzędy niższe są podporządkowane wyższym lub najwyższym, co oznacza, że ich akty nie są ani ostateczne, ani samodzielne; przy tym to podporządkowanie nie wyraża się w podziale na stopnie. Owo odrzucenie decentralizacji na rzecz dekoncentracji wiązano z założeniem, że samorząd terytorialny należy postrzegać jako pojęcie polityczne, niewynikające z żadnej reguły prawnej. Istotnym czynnikiem, który miał decydować o samorządowym charakterze, był skład osobowy jego organów. Wskazywał na to Rudolf von Gneist, dla którego kluczowy był udział w pracach organów samorządowych urzędników honorowych, niepobierających uposażenia za swoją pracę. Miało to zagwarantować ich niezależność od stronnictw mających władzę, a w konsekwencji całkowite poświęcenie się służbie na rzecz społeczności lokalnej. Element ten był dla Gneista na tyle ważny, że odrzucał on samą osobowość prawną jako element konstytuujący samorząd terytorialny [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ].
+
'''POLITICAL THEORY OF LOCAL GOVERNMENT''' a theoretical concept whose source was the Hegel’s dialectic method according to which the state and the society are two contradictions conflicted with each other which result from different motivational goals, and an analysis of experiences of Great Britain regarding the local government. The state, in order to counteract the society’s pursuits, creates the so-called self-government, whose task is to subordinate social interests and fulfil state obligations. In Great Britain, the system of the units of local government was built on the principle of deconcentration it is a system where lower offices are subordinated to higher or central ones which means that their acts are neither final nor independent; however this subordination is not expressed in division into levels. This rejection of decentralization in favour of deconcentration was linked to an assumption that local government should be viewed as a political notion that does not result from any legal rule. An important factor which were to decide about the local-government character was the composition of its bodies. Rudolf von Gneist indicated that it was key that honorary officers, not salaried for their work, took part in the work of self-government bodies. This was supposed to guarantee their independence from parties who had power, and in consequence a complete devotion to serve the local community. This element was so important for Gneist that he rejected the legal personality as a constituting element for local government [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek/en M. Jęczarek] ].
  
'''Literatura''': T. Bigo, ''Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego'', Warszawa 1990 ■ J. Panejko, ''Geneza i podstawy samorządu europejskiego'', Wilno 1934 ■ S. Wójcik, ''Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku: myśl samorządowa: historia i współczesność'', Lublin 2007.
+
'''Literature''': T. Bigo, ''Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego'', Warszawa 1990 ■ J. Panejko, ''Geneza i podstawy samorządu europejskiego'', Wilno 1934 ■ S. Wójcik, ''Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku: myśl samorządowa: historia i współczesność'', Lublin 2007.

Aktualna wersja na dzień 21:33, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

POLITICAL THEORY OF LOCAL GOVERNMENT – a theoretical concept whose source was the Hegel’s dialectic method according to which the state and the society are two contradictions conflicted with each other which result from different motivational goals, and an analysis of experiences of Great Britain regarding the local government. The state, in order to counteract the society’s pursuits, creates the so-called self-government, whose task is to subordinate social interests and fulfil state obligations. In Great Britain, the system of the units of local government was built on the principle of deconcentration – it is a system where lower offices are subordinated to higher or central ones which means that their acts are neither final nor independent; however this subordination is not expressed in division into levels. This rejection of decentralization in favour of deconcentration was linked to an assumption that local government should be viewed as a political notion that does not result from any legal rule. An important factor which were to decide about the local-government character was the composition of its bodies. Rudolf von Gneist indicated that it was key that honorary officers, not salaried for their work, took part in the work of self-government bodies. This was supposed to guarantee their independence from parties who had power, and in consequence a complete devotion to serve the local community. This element was so important for Gneist that he rejected the legal personality as a constituting element for local government [ M. Jęczarek ].

Literature: T. Bigo, Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1990 ■ J. Panejko, Geneza i podstawy samorządu europejskiego, Wilno 1934 ■ S. Wójcik, Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku: myśl samorządowa: historia i współczesność, Lublin 2007.

Counterliczniki