Przestępstwa urzędnicze: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''PRZESTĘPSTWA URZĘDNICZE''' – kategoria przestępstw wyróżniona ze względu na ich sprawcę – dotyczy wyłącznie osób pełniących funkcje publiczne. W polskim prawie karnym p.u. zaliczane są do przestępstw przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego, popełnianych przez osoby funkcjonujące w ramach instytucji państwowej lub społecznej. Do kategorii p.u. należy łapownictwo bierne (określane też jako sprzedajność urzędnicza), polegające na przyjęciu korzyści majątkowej lub osobistej albo ich obietnicy w związku z pełnieniem funkcji publicznej, oraz nadużycie władzy, które obejmuje przestępstwa nie kwalifikujące się jako łapownictwo bierne, oznaczające przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków przez → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Funkcjonariusz_publiczny funkcjonariusza publicznego], skutkujące szkodą dla interesu publicznego lub prywatnego. Należy też do tej kategorii przestępstwo nadużycia uprawnień, które może być popełnione zarówno z działania, jak i z zaniechania, jego przykładowymi odmianami są → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Faworytyzm,_nepotyzm_i_kumoterstwo faworytyzm, nepotyzm i kumoterstwo] czy naruszanie procedur administracyjnych (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Korupcja korupcja]) [M. Waszak]
+
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 +
'''PRZESTĘPSTWA URZĘDNICZE''' – kategoria przestępstw wyróżniona ze względu na ich sprawcę – dotyczy wyłącznie osób pełniących funkcje publiczne. W polskim prawie karnym p.u. zaliczane są do przestępstw przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego, popełnianych przez osoby funkcjonujące w ramach instytucji państwowej lub społecznej. Do kategorii p.u. należy łapownictwo bierne (określane też jako sprzedajność urzędnicza), polegające na przyjęciu korzyści majątkowej lub osobistej albo ich obietnicy w związku z pełnieniem funkcji publicznej, oraz nadużycie władzy, które obejmuje przestępstwa nie kwalifikujące się jako łapownictwo bierne, oznaczające przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków przez → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Funkcjonariusz_publiczny funkcjonariusza publicznego], skutkujące szkodą dla interesu publicznego lub prywatnego. Należy też do tej kategorii przestępstwo nadużycia uprawnień, które może być popełnione zarówno z działania, jak i z zaniechania, jego przykładowymi odmianami są → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Faworytyzm,_nepotyzm_i_kumoterstwo faworytyzm, nepotyzm i kumoterstwo] czy naruszanie procedur administracyjnych (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Korupcja korupcja]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Marcin_Waszak M. Waszak] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': L. Gardocki, ''Prawo karne'', Warszawa 2004 ■ E. Koniuszewska, ''Środki prawne ograniczające nadużycia władzy w jednostkach samorządu terytorialnego w ustrojowym prawie administracyjnym'', Warszawa 2009 ■ C. Nowak, ''Korupcja w polskim prawie karnym na tle uregulowań międzynarodowych'', Warszawa 2008.
 
'''Literatura''': L. Gardocki, ''Prawo karne'', Warszawa 2004 ■ E. Koniuszewska, ''Środki prawne ograniczające nadużycia władzy w jednostkach samorządu terytorialnego w ustrojowym prawie administracyjnym'', Warszawa 2009 ■ C. Nowak, ''Korupcja w polskim prawie karnym na tle uregulowań międzynarodowych'', Warszawa 2008.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 10:00, 25 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PRZESTĘPSTWA URZĘDNICZE – kategoria przestępstw wyróżniona ze względu na ich sprawcę – dotyczy wyłącznie osób pełniących funkcje publiczne. W polskim prawie karnym p.u. zaliczane są do przestępstw przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego, popełnianych przez osoby funkcjonujące w ramach instytucji państwowej lub społecznej. Do kategorii p.u. należy łapownictwo bierne (określane też jako sprzedajność urzędnicza), polegające na przyjęciu korzyści majątkowej lub osobistej albo ich obietnicy w związku z pełnieniem funkcji publicznej, oraz nadużycie władzy, które obejmuje przestępstwa nie kwalifikujące się jako łapownictwo bierne, oznaczające przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków przez → funkcjonariusza publicznego, skutkujące szkodą dla interesu publicznego lub prywatnego. Należy też do tej kategorii przestępstwo nadużycia uprawnień, które może być popełnione zarówno z działania, jak i z zaniechania, jego przykładowymi odmianami są → faworytyzm, nepotyzm i kumoterstwo czy naruszanie procedur administracyjnych (→ korupcja) [ M. Waszak ].

Literatura: L. Gardocki, Prawo karne, Warszawa 2004 ■ E. Koniuszewska, Środki prawne ograniczające nadużycia władzy w jednostkach samorządu terytorialnego w ustrojowym prawie administracyjnym, Warszawa 2009 ■ C. Nowak, Korupcja w polskim prawie karnym na tle uregulowań międzynarodowych, Warszawa 2008.

Counterliczniki