Radny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

 
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''RADNY''' – przedstawiciel (reprezentant) lokalnej lub regionalnej wspólnoty, zasiadający w wieloosobowym organie stanowiącym i kontrolnym, czyli radzie lub sejmiku. R. wybierany jest w wyborach bezpośrednich, jego mandat trwa cztery lata (kadencja rady/sejmiku). W zakres mandatu r. wchodzą określone uprawnienia i obowiązki. Mandat objęty jest ochroną prawną (r. korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Funkcjonariusz_publiczny funkcjonariuszy publicznych], w tym z zakresu ochrony stosunku pracy oraz zwolnienia od pracy). R. nie jest traktowany jako reprezentant wyborców ze swojego okręgu wyborczego – ma obowiązek kierowania się dobrem całej wspólnoty lokalnej/regionalnej. Towarzyszy temu ustawowy obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich zrzeszeniami (organizacjami), chociaż r. nie jest związany instrukcjami wyborców. R. powinien przyjmować postulaty mieszkańców oraz przedstawiać je do rozpatrzenia organom samodzielnym i pomocniczym: radzie/sejmikowi, właściwym komisjom organów stanowiących, zarządowi bądź wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta. Wykonywanie mandatu r. musi być zabezpieczone przed potencjalnymi nieprawidłowościami (nadużyciami), które mogłyby stanowić sprzeniewierzenie się woli wyborców. Zatem r. nie może prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego jednostki samorządowej, w której uzyskał mandat (incompatibilitas w sensie materialnym). Nie może być również zatrudniony w urzędzie samorządowym jednostki terytorialnej, w której uzyskał mandat, a także pełnić funkcji kierownika lub zastępcy kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej, być posłem, senatorem, wojewodą i wicewojewodą (incompatibilitas w sensie formalnym). Obowiązkiem r. jest złożenie oświadczenia majątkowego. R. ma obowiązek udziału w pracach rady/sejmiku, której/którego jest członkiem; ma także prawo brania udziału w pracach komisji, której nie jest członkiem (bez prawa udziału w głosowaniu). R. z upoważnienia rady/sejmiku lub ich komisji ma prawo podejmować działania kontrolne (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_stanowiący_i_kontrolny_samorządu_terytorialnego organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialny]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_S%C5%82omka T. Słomka] ].  
+
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 +
'''RADNY''' – przedstawiciel (reprezentant) lokalnej lub regionalnej wspólnoty, zasiadający w wieloosobowym organie stanowiącym i kontrolnym, czyli radzie lub sejmiku. R. wybierany jest w wyborach bezpośrednich, jego mandat trwa pięć lat (kadencja rady/sejmiku). W zakres mandatu r. wchodzą określone uprawnienia i obowiązki. Mandat objęty jest ochroną prawną (r. korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Funkcjonariusz_publiczny funkcjonariuszy publicznych], w tym z zakresu ochrony stosunku pracy oraz zwolnienia od pracy). R. nie jest traktowany jako reprezentant wyborców ze swojego okręgu wyborczego – ma obowiązek kierowania się dobrem całej wspólnoty lokalnej/regionalnej. Towarzyszy temu ustawowy obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich zrzeszeniami (organizacjami), chociaż r. nie jest związany instrukcjami wyborców. R. powinien przyjmować postulaty mieszkańców oraz przedstawiać je do rozpatrzenia organom samodzielnym i pomocniczym: radzie/sejmikowi, właściwym komisjom organów stanowiących, zarządowi bądź wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta. Wykonywanie mandatu r. musi być zabezpieczone przed potencjalnymi nieprawidłowościami (nadużyciami), które mogłyby stanowić sprzeniewierzenie się woli wyborców. Zatem r. nie może prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego jednostki samorządowej, w której uzyskał mandat (''incompatibilitas'' w sensie materialnym). Nie może być również zatrudniony w urzędzie samorządowym jednostki terytorialnej, w której uzyskał mandat, a także pełnić funkcji kierownika lub zastępcy kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej, być posłem, senatorem, wojewodą i wicewojewodą (''incompatibilitas'' w sensie formalnym). Obowiązkiem r. jest złożenie oświadczenia majątkowego. R. ma obowiązek udziału w pracach rady/sejmiku, której/którego jest członkiem; ma także prawo brania udziału w pracach komisji, której nie jest członkiem (bez prawa udziału w głosowaniu). Mogą być tworzone kluby radnych we wszystkich organach stanowiących (w małych jednostkach – co najmniej 3 r., w dużych – 1/10 ogółu r.). W wykonywaniu mandatu r. ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń instytucji samorządowych, w tym spółek handlowych z udziałem samorządowych osób prawnych (→ organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialny)  (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_stanowiący_i_kontrolny_samorządu_terytorialnego organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialny]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_S%C5%82omka T. Słomka] ].  
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': A. Krajewska, ''Radni a partycypacja publiczna'', Instytut Spraw Publicznych, „Analizy i Opinie” 2013, nr 5 ■ ''Status prawny rady gminy'', red. M. Chmaj, Warszawa 2012.
 
'''Literatura''': A. Krajewska, ''Radni a partycypacja publiczna'', Instytut Spraw Publicznych, „Analizy i Opinie” 2013, nr 5 ■ ''Status prawny rady gminy'', red. M. Chmaj, Warszawa 2012.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 22:27, 15 lut 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

RADNY – przedstawiciel (reprezentant) lokalnej lub regionalnej wspólnoty, zasiadający w wieloosobowym organie stanowiącym i kontrolnym, czyli radzie lub sejmiku. R. wybierany jest w wyborach bezpośrednich, jego mandat trwa pięć lat (kadencja rady/sejmiku). W zakres mandatu r. wchodzą określone uprawnienia i obowiązki. Mandat objęty jest ochroną prawną (r. korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla → funkcjonariuszy publicznych, w tym z zakresu ochrony stosunku pracy oraz zwolnienia od pracy). R. nie jest traktowany jako reprezentant wyborców ze swojego okręgu wyborczego – ma obowiązek kierowania się dobrem całej wspólnoty lokalnej/regionalnej. Towarzyszy temu ustawowy obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich zrzeszeniami (organizacjami), chociaż r. nie jest związany instrukcjami wyborców. R. powinien przyjmować postulaty mieszkańców oraz przedstawiać je do rozpatrzenia organom samodzielnym i pomocniczym: radzie/sejmikowi, właściwym komisjom organów stanowiących, zarządowi bądź wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta. Wykonywanie mandatu r. musi być zabezpieczone przed potencjalnymi nieprawidłowościami (nadużyciami), które mogłyby stanowić sprzeniewierzenie się woli wyborców. Zatem r. nie może prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego jednostki samorządowej, w której uzyskał mandat (incompatibilitas w sensie materialnym). Nie może być również zatrudniony w urzędzie samorządowym jednostki terytorialnej, w której uzyskał mandat, a także pełnić funkcji kierownika lub zastępcy kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej, być posłem, senatorem, wojewodą i wicewojewodą (incompatibilitas w sensie formalnym). Obowiązkiem r. jest złożenie oświadczenia majątkowego. R. ma obowiązek udziału w pracach rady/sejmiku, której/którego jest członkiem; ma także prawo brania udziału w pracach komisji, której nie jest członkiem (bez prawa udziału w głosowaniu). Mogą być tworzone kluby radnych we wszystkich organach stanowiących (w małych jednostkach – co najmniej 3 r., w dużych – 1/10 ogółu r.). W wykonywaniu mandatu r. ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń instytucji samorządowych, w tym spółek handlowych z udziałem samorządowych osób prawnych (→ organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialny) (→ organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialny) [ T. Słomka ].

Literatura: A. Krajewska, Radni a partycypacja publiczna, Instytut Spraw Publicznych, „Analizy i Opinie” 2013, nr 5 ■ Status prawny rady gminy, red. M. Chmaj, Warszawa 2012.

Counterliczniki