Rzetelność/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Reliability")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, ''Kontrola administracji public...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''RZETELNOŚĆ''' – według Johna Rawlsa oznacza działanie jednostki zgodnie z regułami instytucji, pod warunkiem spełniania dwóch wymogów: po pierwsze, instytucja jest sprawiedliwa (czyli rzetelna i bezstronna) oraz, po drugie, dobrowolnie akceptuje się korzyści oferowane przez instytucję. Do kanonów rz. urzędnika administracji publicznej należą: sumienna praca, dążenie do osiągnięcia w niej jak najlepszych rezultatów przy zachowaniu reguł określonych prawem, → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Odpowiedzialność odpowiedzialność], punktualność, aktywność, lojalność wobec rządu i zwierzchników ( → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralność_polityczna neutralność polityczna]), wykonywanie poleceń przełożonych i niedyskredytowanie ich w oczach innych podwładnych, aktywne wspieranie działań przełożonych. Istotą rz. jest poważne traktowanie obowiązków służbowych, realizowanie zadań kompetentnie oraz bez zwłoki, dokładność, rzeczowość, pracowitość, uczciwość, obowiązkowość, skrupulatność, postępowanie zgodne z przepisami, wykonywanie czynności zgodnie z k.p.a. (szczególnie jeżeli chodzi o przestrzeganie terminów), wykonywanie obowiązków zgodnie z najlepszą wiedzą oraz pełnym zaangażowaniem. Wyrazem rz. jest wykonywanie przez urzędnika obowiązków, jakie zostały nałożone w przepisach prawa (tzw. prawo twarde) oraz kodeksach etycznych (tzw. prawo miękkie). Rz. urzędnika administracji publicznej wpływa na wizerunek państwa. Z punktu widzenia → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kontrola kontroli administracji publicznej] rz. obejmuje ocenę działania pod kątem należytej staranności co do prowadzenia działalności, jak i realizowanych zadań merytorycznych, a w pojęciu rz. mieści się dochowywanie istniejących standardów i reguł [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''RELIABILITY''' – according to John Rawls, it means acting according to the rules of the institution, provided that two requirements are met: firstly, the institution is fair (i.e. reliable and impartial) and, secondly, the benefits offered by the institution are voluntarily accepted. The canons of reliability of a public administration official include: conscientious work, striving to achieve the best possible results in compliance with the law, → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Odpowiedzialność responsibility], punctuality, activity, loyalty to the government and superiors (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralność_polityczna political neutrality]), executing orders of superiors and not discrediting them in the eyes of other subordinates, actively supporting the actions of superiors. The reliability in essence means treating one’s professional duties with seriousness, performing tasks competently and without delay, accuracy, business-like character, diligence, honesty, dutifulness, meticulousness, acting in compliance with the regulations, performance in accordance with the Code of Administrative Procedure (especially regarding meeting deadlines), performing duties to the best of knowledge and with full commitment. The expression of reliability can be observed in the performance of tasks by the official imposed by the law (the so-called hard law) and ethical codes (the so-called soft law). Reliability of the public administration official influences the image of the state. From the point of view of the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kontrola control of public administration], reliability includes an assessment of the performance with due diligence on the conduct of the activity as well as on the merit of the carried out tasks, and the concept of reliability covers keeping up the existing standards and rules [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2007 ■ J. Rawls, ''Teoria sprawiedliwości'', Warszawa 1994.
+
'''Literature''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2007 ■ J. Rawls, ''Teoria sprawiedliwości'', Warszawa 1994.

Aktualna wersja na dzień 15:19, 25 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

RELIABILITY – according to John Rawls, it means acting according to the rules of the institution, provided that two requirements are met: firstly, the institution is fair (i.e. reliable and impartial) and, secondly, the benefits offered by the institution are voluntarily accepted. The canons of reliability of a public administration official include: conscientious work, striving to achieve the best possible results in compliance with the law, → responsibility, punctuality, activity, loyalty to the government and superiors (→ political neutrality), executing orders of superiors and not discrediting them in the eyes of other subordinates, actively supporting the actions of superiors. The reliability in essence means treating one’s professional duties with seriousness, performing tasks competently and without delay, accuracy, business-like character, diligence, honesty, dutifulness, meticulousness, acting in compliance with the regulations, performance in accordance with the Code of Administrative Procedure (especially regarding meeting deadlines), performing duties to the best of knowledge and with full commitment. The expression of reliability can be observed in the performance of tasks by the official imposed by the law (the so-called hard law) and ethical codes (the so-called soft law). Reliability of the public administration official influences the image of the state. From the point of view of the → control of public administration, reliability includes an assessment of the performance with due diligence on the conduct of the activity as well as on the merit of the carried out tasks, and the concept of reliability covers keeping up the existing standards and rules [ J. Itrich-Drabarek ].

Literature: J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007 ■ J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994.

Counterliczniki