Skarbnik jednostki samorządu terytorialnego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''SKARBNIK JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – stanowisko skarbnika, czyli głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tworzone jest obowiązkowo w każdym urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim. Stanowisko sk. obok stanowiska → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sekretarz_jednostki_samorządu_terytorialnego sekretarza] jest jednym z dwóch najważniejszych stanowisk administracji samorządowej – są to najbliżsi zawodowi współpracownicy organu wykonawczego. Organem powołującym i odwołującym sk. jest odpowiednio rada gminy/powiatu bądź sejmik województwa na wyłączny wniosek odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta miasta, starosty czy marszałka województwa. Jeżeli czynność prawna w danej jednostce może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata sk. lub osoby przez niego upoważnionej. W przypadku, gdy sk. odmawia kontrasygnaty, lecz dostaje pisemne polecenie zwierzchnika, dokonuje jej, jednocześnie powiadamiając o tym radę/sejmik oraz → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Regionalne_izby_obrachunkowe regionalną izbę obrachunkową]. Do podstawowych zadań sk. należy najczęściej kreowanie polityki finansowej i zapewnianie jej realizacji, wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, organizowanie jej prowadzenia i ponoszenie odpowiedzialności w tym zakresie, przygotowywanie projektu budżetu i informacji o stanie mienia, opracowywanie prognoz finansowych, negocjowanie z organami administracji rządowej wysokości środków finansowych na przejmowane bądź przekazywane zadania zlecone, opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących działalności finansowej, organizowanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych, zapewnienie prawidłowego prowadzenia księgowości i ewidencji majątku [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pawe%C5%82_Antkowiak P. Antkowiak] ].
 
'''SKARBNIK JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – stanowisko skarbnika, czyli głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tworzone jest obowiązkowo w każdym urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim. Stanowisko sk. obok stanowiska → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sekretarz_jednostki_samorządu_terytorialnego sekretarza] jest jednym z dwóch najważniejszych stanowisk administracji samorządowej – są to najbliżsi zawodowi współpracownicy organu wykonawczego. Organem powołującym i odwołującym sk. jest odpowiednio rada gminy/powiatu bądź sejmik województwa na wyłączny wniosek odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta miasta, starosty czy marszałka województwa. Jeżeli czynność prawna w danej jednostce może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata sk. lub osoby przez niego upoważnionej. W przypadku, gdy sk. odmawia kontrasygnaty, lecz dostaje pisemne polecenie zwierzchnika, dokonuje jej, jednocześnie powiadamiając o tym radę/sejmik oraz → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Regionalne_izby_obrachunkowe regionalną izbę obrachunkową]. Do podstawowych zadań sk. należy najczęściej kreowanie polityki finansowej i zapewnianie jej realizacji, wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, organizowanie jej prowadzenia i ponoszenie odpowiedzialności w tym zakresie, przygotowywanie projektu budżetu i informacji o stanie mienia, opracowywanie prognoz finansowych, negocjowanie z organami administracji rządowej wysokości środków finansowych na przejmowane bądź przekazywane zadania zlecone, opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących działalności finansowej, organizowanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych, zapewnienie prawidłowego prowadzenia księgowości i ewidencji majątku [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pawe%C5%82_Antkowiak P. Antkowiak] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.
 
</translate>
 
</translate>
 +
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 12:42, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

SKARBNIK JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO – stanowisko skarbnika, czyli głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tworzone jest obowiązkowo w każdym urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim. Stanowisko sk. obok stanowiska → sekretarza jest jednym z dwóch najważniejszych stanowisk administracji samorządowej – są to najbliżsi zawodowi współpracownicy organu wykonawczego. Organem powołującym i odwołującym sk. jest odpowiednio rada gminy/powiatu bądź sejmik województwa na wyłączny wniosek odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta miasta, starosty czy marszałka województwa. Jeżeli czynność prawna w danej jednostce może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata sk. lub osoby przez niego upoważnionej. W przypadku, gdy sk. odmawia kontrasygnaty, lecz dostaje pisemne polecenie zwierzchnika, dokonuje jej, jednocześnie powiadamiając o tym radę/sejmik oraz → regionalną izbę obrachunkową. Do podstawowych zadań sk. należy najczęściej kreowanie polityki finansowej i zapewnianie jej realizacji, wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, organizowanie jej prowadzenia i ponoszenie odpowiedzialności w tym zakresie, przygotowywanie projektu budżetu i informacji o stanie mienia, opracowywanie prognoz finansowych, negocjowanie z organami administracji rządowej wysokości środków finansowych na przejmowane bądź przekazywane zadania zlecone, opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących działalności finansowej, organizowanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych, zapewnienie prawidłowego prowadzenia księgowości i ewidencji majątku [ P. Antkowiak ].

Literatura: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016.

Counterliczniki