Transparentność: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''TRANSPARENTNOŚĆ''' – jedna z cech → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobrego rządzenia], rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
 
'''TRANSPARENTNOŚĆ''' – jedna z cech → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobrego rządzenia], rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': T. Mering, ''Pomiar jakości rządzenia (governance)'', [w:] ''Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy'', red. E.M. Marciniak, J. Szczupaczyński, Warszawa 2017 ■ J. Supernat, ''Transparentność w funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej'', [w:] ''Patologie w administracji publicznej'', red. D. Kijowski, P. Suwaj, Warszawa 2009.
 
'''Literatura''': T. Mering, ''Pomiar jakości rządzenia (governance)'', [w:] ''Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy'', red. E.M. Marciniak, J. Szczupaczyński, Warszawa 2017 ■ J. Supernat, ''Transparentność w funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej'', [w:] ''Patologie w administracji publicznej'', red. D. Kijowski, P. Suwaj, Warszawa 2009.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 19:40, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

TRANSPARENTNOŚĆ – jedna z cech → dobrego rządzenia, rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ E. Zielińska ].

Literatura: T. Mering, Pomiar jakości rządzenia (governance), [w:] Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy, red. E.M. Marciniak, J. Szczupaczyński, Warszawa 2017 ■ J. Supernat, Transparentność w funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej, [w:] Patologie w administracji publicznej, red. D. Kijowski, P. Suwaj, Warszawa 2009.

Counterliczniki