Zarządzanie zasobami ludzkimi/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Human resource management")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': M. Armstrong, ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Warszawa 2011 ■ Z. Czajka, ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej'', Warszawa...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI''' (ZZL) (ang. Human Resource Management) spójne, strategiczne i zintegrowane podejście do kwestii zatrudniania, motywacji i rozwoju oraz kierowania ludźmi zatrudnionymi w danej organizacji, a także stworzenie warunków stymulujących zaangażowanie pracowników, w taki sposób, aby przyczyniali się do sukcesów organizacji. Termin zasoby ludzkie (ZL) (human resources) stosowany jest w zarządzaniu zamiast stosowanych wcześniej pojęć „personel” czy „kadry”, oznacza jakościową zmianę w postrzeganiu pracowników organizacji jako właśnie „zasoby ludzkie”. Dobre gospodarowanie ZL i efektywne wykorzystanie tkwiącego w nich potencjału może je przekształcić w kapitał ludzki, czyli najcenniejszy zasób firmy. Kapitał ludzki to ludzie z ich wiedzą i umiejętnościami, doświadczeniem zawodowym, aspiracjami, motywacjami i postawami, to powiązania, relacje i stosunki międzyludzkie, poziom zaufania, a także obowiązująca kultura, czyli wzorce zachowania, normy i wartości. ZZL to ciąg procesów składających się z logicznie ze sobą powiązanych czynności nakierowanych na zapewnienie organizacji w określonym czasie i miejscu wymaganej liczby pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz tworzenie warunków stymulujących efektywne zachowania zatrudnionych zgodnie z nadrzędnym celem organizacji. Na proces ZZL składają się m.in. planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja, zwolnienia, selekcja i dobór pracowników, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, rozwój zawodowy, awans, ocena pracownika, utrzymanie harmonijnych relacji pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami oraz między pracownikami, system wynagradzania. ZZL w administracji publicznej dotyczy koncepcji pozyskiwania i gospodarowania pracownikami oraz zapewnienia im rozwoju zmierzającego do jak najskuteczniejszego realizowania celów i zadań administracji publicznej. Stosowanie koncepcji ZZL w administracji publicznej ma związek z → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne Nowym Zarządzaniem Publicznym] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
+
'''HUMAN RESOURCE MANAGEMENT''' – a coherent, strategic and integrated approach to employment, motivation and development as well as the management of people employed in an organisation, and also creating conditions that stimulate employees’ involvement in a way that would contribute to the organisation’s success. The term human resources (HR) is used in management instead of the previously used concepts of “personnel” or “staff”, it means a qualitative change in the perception of the employees of the organisation as exactly “human resources”. Good management of HR and effective use of the potential embedded in them can transform them into human capital, or the most valuable asset of the company. Human capital means people with their knowledge and skills, professional experience, aspirations, motivations and attitudes, connections, relationships and interpersonal relations, the level of trust, as well as the binding culture, that is, behaviour patterns, norms and values. HRM is a sequence of processes consisting of logically related activities aimed at providing the organisation at a specific time and place with the required number of employees with appropriate qualifications and creating conditions that stimulate effective behaviour of employees in accordance with the overall objective of the organisation. The HRM process consists of, among others, human resources planning, recruitment, dismissals, selection and choice of employees, improving professional qualifications, professional development, promotion, employee evaluation, maintaining harmonious relations between the managerial staff and employees, and among employees, the remuneration system. HRM in public administration relates to the concept of acquiring and managing employees and providing them with development aimed at the most effective implementation of the objectives and tasks of public administration. The application of the HRM concept in public administration is related to → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne New Public Management] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka/en E. Szulc-Wałecka] ].
  
'''Literatura''': M. Armstrong, ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Warszawa 2011 ■ Z. Czajka, ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej'', Warszawa 2012 ■ ''Perspektywy Zarządzania Zasobami Ludzkimi'', red. A. Rakowska, Lublin 2014.
+
'''Literature''': M. Armstrong, ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Warszawa 2011 ■ Z. Czajka, ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej'', Warszawa 2012 ■ ''Perspektywy Zarządzania Zasobami Ludzkimi'', red. A. Rakowska, Lublin 2014.

Aktualna wersja na dzień 14:55, 27 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

HUMAN RESOURCE MANAGEMENT – a coherent, strategic and integrated approach to employment, motivation and development as well as the management of people employed in an organisation, and also creating conditions that stimulate employees’ involvement in a way that would contribute to the organisation’s success. The term human resources (HR) is used in management instead of the previously used concepts of “personnel” or “staff”, it means a qualitative change in the perception of the employees of the organisation – as exactly “human resources”. Good management of HR and effective use of the potential embedded in them can transform them into human capital, or the most valuable asset of the company. Human capital means people with their knowledge and skills, professional experience, aspirations, motivations and attitudes, connections, relationships and interpersonal relations, the level of trust, as well as the binding culture, that is, behaviour patterns, norms and values. HRM is a sequence of processes consisting of logically related activities aimed at providing the organisation at a specific time and place with the required number of employees with appropriate qualifications and creating conditions that stimulate effective behaviour of employees in accordance with the overall objective of the organisation. The HRM process consists of, among others, human resources planning, recruitment, dismissals, selection and choice of employees, improving professional qualifications, professional development, promotion, employee evaluation, maintaining harmonious relations between the managerial staff and employees, and among employees, the remuneration system. HRM in public administration relates to the concept of acquiring and managing employees and providing them with development aimed at the most effective implementation of the objectives and tasks of public administration. The application of the HRM concept in public administration is related to → New Public Management [ E. Szulc-Wałecka ].

Literature: M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2011 ■ Z. Czajka, Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej, Warszawa 2012 ■ Perspektywy Zarządzania Zasobami Ludzkimi, red. A. Rakowska, Lublin 2014.

Counterliczniki