Karta obywatela: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Utworzono nową stronę "s") |
|||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | <languages/> | |
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
+ | '''KARTA OBYWATELA''' – zawiera podstawowe zasady obowiązujące w pracy publicznej, do których należy: konieczność zdefiniowania przez administrację i podania do wiadomości publicznej standardów usług, których mogą spodziewać się korzystający z nich obywatele, a także publikowania informacji o praktyce stosowania tych standardów oraz gromadzenia i udostępniania informacji na temat reguł funkcjonowania administracji publicznej. K.o. rozstrzyga także następujące kwestie: 1. wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, sektor publiczny powinien stworzyć obywatelowi możliwość wyboru, a podczas ustalania standardów usług powinny być brane pod uwagę opinie ich użytkowników; 2. urzędnicy powinni wykazywać uprzejme i pomocne podejście do interesantów; 3. należy stosować zrozumiałe i łatwe do zastosowania procedury składania skarg oraz zapewnić obiektywny system ich rozpatrywania; 4. należy zapewniać, w ramach posiadanych zasobów, najefektywniejszy poziom usług publicznych. W sensie politycznym K.o. jest wyrazem zmiany podejścia rządu wobec obywateli – zrozumienia, iż są oni zarówno płatnikami, jak i odbiorcami usług świadczonych przez państwo [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ]. | ||
+ | |||
+ | <!--T:2--> | ||
+ | '''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010. | ||
+ | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 14:58, 18 maj 2018
KARTA OBYWATELA – zawiera podstawowe zasady obowiązujące w pracy publicznej, do których należy: konieczność zdefiniowania przez administrację i podania do wiadomości publicznej standardów usług, których mogą spodziewać się korzystający z nich obywatele, a także publikowania informacji o praktyce stosowania tych standardów oraz gromadzenia i udostępniania informacji na temat reguł funkcjonowania administracji publicznej. K.o. rozstrzyga także następujące kwestie: 1. wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, sektor publiczny powinien stworzyć obywatelowi możliwość wyboru, a podczas ustalania standardów usług powinny być brane pod uwagę opinie ich użytkowników; 2. urzędnicy powinni wykazywać uprzejme i pomocne podejście do interesantów; 3. należy stosować zrozumiałe i łatwe do zastosowania procedury składania skarg oraz zapewnić obiektywny system ich rozpatrywania; 4. należy zapewniać, w ramach posiadanych zasobów, najefektywniejszy poziom usług publicznych. W sensie politycznym K.o. jest wyrazem zmiany podejścia rządu wobec obywateli – zrozumienia, iż są oni zarówno płatnikami, jak i odbiorcami usług świadczonych przez państwo [ J. Itrich-Drabarek ].
Literatura: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.