Uproszczone postępowanie administracyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "sa")
 
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
sa
+
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 +
'''UPROSZCZONE POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE''' – rodzaj → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Postępowanie_administracyjne postępowania administracyjnego], którego celem jest ograniczenie formalizmu czynności dowodowych, szybkie rozpatrywanie spraw oraz szeroka dostępność postępowania dla różnych podmiotów. Przedmiotem rozpoznania w u.p.a. mogą być sprawy nieskomplikowane pod względem faktycznym i prawnym, a ich rodzaj jest z reguły określony w przepisach szczegółowych. Procedury u.p. zostały w Polsce wprowadzone w k.p.a. oraz innych ustawach procesowych – ordynacji podatkowej czy w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Załatwienie sprawy w u.p.a. powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania. Cechą u.p.a. jest ograniczenie procedury dowodowej do dowodów zgłaszanych przez stronę w chwili wszczęcia p. W u.p.a. strona może wnosić podanie bądź korzystając z gotowego urzędowego formularza – elektronicznego lub dostępnego w urzędzie papierowego, bądź sporządzając w całości podanie samodzielnie. W sprawach rozpoznawanych w u.p.a. stosuje się regulacje o milczącym załatwieniu sprawy (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Milczenie_organów_administracji_publicznej milczenie administracji publicznej]). Jeżeli jednak w trakcie trwającego już u.p.a. strona wskaże na nowe okoliczności istotne jego dla wyniku, a ich uwzględnienie doprowadzi do jego przedłużenia, to wówczas organ administracji publicznej prowadzi to postępowanie w trybie zwykłym (a nie uproszczonym), o czym niezwłocznie powiadamia stronę. Uproszczony tryb poza Polską stosowany jest w postępowaniu administracyjnym także w Niemczech, Francji, Holandii, Szwecji, Chorwacji, Grecji, Czechach, we Włoszech czy w USA. Polega głównie na ograniczeniu liczby stadiów postępowania, skróceniu terminów rozstrzygania sprawy, zakazie żądania zbędnych zaświadczeń czy uproszczeniu postępowania dowodowego [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_S%C4%99kowska-Grodzicka E. Sękowska-Grodzicka] ].
 +
 
 +
<!--T:2-->
 +
'''Literatura''': Z. Kmieciak, ''Koncepcja trybu uproszczonego w postępowaniu administracyjnym'', „Państwo i Prawo” 2014, nr 8.
 +
</translate>
 +
 
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 22:08, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

UPROSZCZONE POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE – rodzaj → postępowania administracyjnego, którego celem jest ograniczenie formalizmu czynności dowodowych, szybkie rozpatrywanie spraw oraz szeroka dostępność postępowania dla różnych podmiotów. Przedmiotem rozpoznania w u.p.a. mogą być sprawy nieskomplikowane pod względem faktycznym i prawnym, a ich rodzaj jest z reguły określony w przepisach szczegółowych. Procedury u.p. zostały w Polsce wprowadzone w k.p.a. oraz innych ustawach procesowych – ordynacji podatkowej czy w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Załatwienie sprawy w u.p.a. powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania. Cechą u.p.a. jest ograniczenie procedury dowodowej do dowodów zgłaszanych przez stronę w chwili wszczęcia p. W u.p.a. strona może wnosić podanie bądź korzystając z gotowego urzędowego formularza – elektronicznego lub dostępnego w urzędzie papierowego, bądź sporządzając w całości podanie samodzielnie. W sprawach rozpoznawanych w u.p.a. stosuje się regulacje o milczącym załatwieniu sprawy (→ milczenie administracji publicznej). Jeżeli jednak w trakcie trwającego już u.p.a. strona wskaże na nowe okoliczności istotne jego dla wyniku, a ich uwzględnienie doprowadzi do jego przedłużenia, to wówczas organ administracji publicznej prowadzi to postępowanie w trybie zwykłym (a nie uproszczonym), o czym niezwłocznie powiadamia stronę. Uproszczony tryb poza Polską stosowany jest w postępowaniu administracyjnym także w Niemczech, Francji, Holandii, Szwecji, Chorwacji, Grecji, Czechach, we Włoszech czy w USA. Polega głównie na ograniczeniu liczby stadiów postępowania, skróceniu terminów rozstrzygania sprawy, zakazie żądania zbędnych zaświadczeń czy uproszczeniu postępowania dowodowego [ E. Sękowska-Grodzicka ].

Literatura: Z. Kmieciak, Koncepcja trybu uproszczonego w postępowaniu administracyjnym, „Państwo i Prawo” 2014, nr 8.

Counterliczniki