Budżetowa nadwyżka/fr: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Excédent budgétaire")
 
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''BUDŻETOWA NADWYŻKA''' – dodatnia różnica między dochodami a wydatkami budżetowymi. Ujemna różnica między dochodami a wydatkami budżetowymi to '''DEFICYT BUDŻETOWY'''. Wielkość b.n. (d.b.) określana jest corocznie w ustawie budżetowej (w przypadku budżetu państwa) lub w uchwale budżetowej (w przypadku budżetu jednostek samorządu terytorialnego). W ustawie o finansach publicznych zdefiniowano nadwyżkę/deficyt: 1. sektora finansów publicznych – dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego; 2. budżetu państwa – dodatnia różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa; 3. budżetu środków europejskich – dodatnia różnica pomiędzy dochodami a wydatkami budżetu środków europejskich; 4. budżetu jednostki samorządu terytorialnego – dodatnia różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku budżetu jednostek samorządu terytorialnego można dodatkowo zdefiniować nadwyżkę operacyjną (bieżącą) jako dodatnią różnicę pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o b.n. z lat ubiegłych i wolne środki jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Co do zasady jednostki samorządu terytorialnego powinny zatem wykazywać nadwyżkę operacyjną. B.n. z lat ubiegłych może być przeznaczona na sfinansowanie potrzeb pożyczkowych lub wydatków budżetowych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
perspektywy, Varsovie 2007.
  
'''Literatura''': T. Lubińska, ''Budżet a finanse publiczne'', Warszawa 2010 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ T. Uryszek, ''Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego'', Warszawa 2010.
+
EXCÉDENT BUDGÉTAIRE - C’est une différence positive entre les recettes et les dépenses budgétaires. Une différence négative entre les recettes et les dépenses budgétaires est un déficit budgétaire. Le montant de l'excédent est déterminé chaque année dans la loi de finances (dans le cas du budget de l'État) ou dans la résolution du budget (dans le cas du budget des collectivités locales). La loi sur les finances publiques définit l'excédent / le déficit: 1. dans le secteur des finances publiques, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses publiques, déterminée pour la période comptable; 2. pour un État, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses du budget de l'État; 3. pour les fonds européens, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses du budget des fonds européens; 4. pour une unité des collectivité locale, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses du budget de l'unité des collectivités locales. Dans le cas du budget des collectivités locales, on peut en outre définir l’excédent d’exploitation (courant) comme une différence positive entre les recettes courantes et les dépenses courantes. En vertu de la loi sur les finances publiques, l'organe au sein des collectivités locales ne peut adopter de budget dans lequel les dépenses courantes prévues sont supérieures aux recettes courantes prévues augmentées de l'excédent budgétaire des années précédentes et des fonds libres en tant que l’excédent de trésorerie sur le compte courant du budget de l’unité des collectivités locales résultant du règlement des valeurs mobilières émises, de crédits et de prêts d’années précédentes. En règle générale, les collectivités locales devraient donc dégager un excédent d’exploitation. L’excédent budgétaire des années précédentes peut être utilisé pour financer des besoins d’emprunt ou des dépenses budgétaires. [T. Strąk].
 +
Sources: T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, Varsovie 2010 ■ S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Varsovie 2017 ■ T. Uryszek, Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego, Varsovie 2010.
 +
 
 +
'''Littérature''': T. Lubińska, ''Budżet a finanse publiczne'', Warszawa 2010 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ T. Uryszek, ''Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego'', Warszawa 2010.

Aktualna wersja na dzień 21:14, 8 lut 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский
perspektywy, Varsovie 2007.

EXCÉDENT BUDGÉTAIRE - C’est une différence positive entre les recettes et les dépenses budgétaires. Une différence négative entre les recettes et les dépenses budgétaires est un déficit budgétaire. Le montant de l'excédent est déterminé chaque année dans la loi de finances (dans le cas du budget de l'État) ou dans la résolution du budget (dans le cas du budget des collectivités locales). La loi sur les finances publiques définit l'excédent / le déficit: 1. dans le secteur des finances publiques, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses publiques, déterminée pour la période comptable; 2. pour un État, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses du budget de l'État; 3. pour les fonds européens, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses du budget des fonds européens; 4. pour une unité des collectivité locale, c’est une différence positive entre les recettes et les dépenses du budget de l'unité des collectivités locales. Dans le cas du budget des collectivités locales, on peut en outre définir l’excédent d’exploitation (courant) comme une différence positive entre les recettes courantes et les dépenses courantes. En vertu de la loi sur les finances publiques, l'organe au sein des collectivités locales ne peut adopter de budget dans lequel les dépenses courantes prévues sont supérieures aux recettes courantes prévues augmentées de l'excédent budgétaire des années précédentes et des fonds libres en tant que l’excédent de trésorerie sur le compte courant du budget de l’unité des collectivités locales résultant du règlement des valeurs mobilières émises, de crédits et de prêts d’années précédentes. En règle générale, les collectivités locales devraient donc dégager un excédent d’exploitation. L’excédent budgétaire des années précédentes peut être utilisé pour financer des besoins d’emprunt ou des dépenses budgétaires. [T. Strąk]. Sources: T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, Varsovie 2010 ■ S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Varsovie 2017 ■ T. Uryszek, Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego, Varsovie 2010.

Littérature: T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, Warszawa 2010 ■ S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Warszawa 2017 ■ T. Uryszek, Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego, Warszawa 2010.

Counterliczniki