Konkurs/fr: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Concurrence")
 
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''KONKURS''' – tryb pozyskiwania (selekcjonowania) pracowników (m.in. sektora publicznego), polegający na wyłanianiu najlepszych kandydatów na konkretne stanowiska spośród wszystkich zainteresowanych spełniających określone kryteria podane do publicznej wiadomości. K. jest metodą selekcji kandydatów wykorzystywaną przy obsadzaniu zarówno stanowisk kierowniczych, jak i specjalistycznych czy wspomagających procesy decyzyjne. K. definiowany bywa również jako metoda weryfikacji formalnego przygotowania kandydatów oraz sprawdzania ich rzeczywistej wiedzy i przydatności do zajmowania określonego stanowiska pracy. W doktrynie oraz literaturze przedmiotu k. na stanowiska kierownicze definiuje się jako przewidzianą przez prawo lub przyjętą zwyczajowo w danej instytucji metodę selekcji, połączoną z biernym lub czynnym współzawodnictwem kandydatów, zmierzającą do wyłonienia osoby/osób mającej/mających najlepsze kwalifikacje i predyspozycje do zajmowania określonego stanowiska kierowniczego. Konkursowy tryb wyłaniania pracowników sektora publicznego ma na celu zapewnienie możliwie zobiektywizowanych kryteriów w ramach procedury rekrutacji, a następnie awansowania. K. dają możliwość wielopłaszczyznowej i wieloaspektowej obserwacji kandydatów w trakcie procesu rekrutacji, a tym samym dają możliwość zobiektywizowania ostatecznej oceny. Jawność kryteriów konkursowych sprawia, że jest to metoda potencjalnie efektywna, dająca wszystkim kandydatom jednakowe szanse i warunki konkurowania. Tryb konkursowy prowadzenia postępowań rekrutacyjnych ma również wady – do kluczowych należy niewątpliwie zaliczyć skomplikowaną i czasochłonną procedurę oraz stosunkowo wysoki koszt po stronie organizatora, wynikający z konieczności profesjonalnego zestawu metod i technik selekcji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].
+
'''CONCURRENCE''' - le mode de recrutement (sélection) des employés (y compris le secteur public), consistant à sélectionner les meilleurs candidats pour des postes spécifiques parmi toutes les parties intéressées répondant à des critères spécifiques annoncés au public. K. est une méthode de sélection de candidats servant à pourvoir les postes de direction, ainsi que les processus décisionnels spécialisés ou auxiliaires. K. est également parfois définie comme une méthode permettant de vérifier la préparation formelle des candidats et de vérifier leurs connaissances et leur aptitude réelles à occuper un poste spécifique. Dans la doctrine et la littérature sur le sujet k. Pour les postes de direction, il est défini comme la méthode de sélection prévue par la loi ou la coutume dans une institution donnée, combinée à une compétition passive ou active de candidats, visant à sélectionner une personne possédant les meilleures qualifications et prédispositions pour occuper un poste spécifique. direction. La procédure de sélection des employés du secteur public vise à garantir les critères les plus objectifs possible pour le recrutement et la promotion ultérieure. K. offrent la possibilité d'observer de multiples facettes les candidats au cours du processus de recrutement et donnent ainsi la possibilité d'objectiver l'évaluation finale. L'ouverture des critères de la concurrence en fait une méthode potentiellement efficace, offrant à tous les candidats l'égalité des chances et des conditions de concurrence. Le mode de conduite des procédures de recrutement basé sur la concurrence présente également des inconvénients - les principaux sont sans aucun doute la procédure longue et compliquée et le coût relativement élevé pour l'organisateur, résultant de la nécessité d'un ensemble professionnel de méthodes et de techniques de sélection [K. Mroczka].
  
'''Literatura''': D. Dobrodziej, ''Konkursy na stanowiska kierownicze'', Bydgoszcz 1998 ■ T. Listwan, J. Koziński, S. Witkowski, ''Konkursy na stanowiska kierownicze'', Warszawa 1986 ■ P. Wacławska, ''Jak dobrać bezbłędnych pracowników: czyli minimalizowanie ryzyka osobowego na etapie poprzedzającym nawiązanie stosunku pracy'', Warszawa 2008.
+
'''Littérature''': D. Dobrodziej, ''Konkursy na stanowiska kierownicze'', Bydgoszcz 1998 ■ T. Listwan, J. Koziński, S. Witkowski, ''Konkursy na stanowiska kierownicze'', Warszawa 1986 ■ P. Wacławska, ''Jak dobrać bezbłędnych pracowników: czyli minimalizowanie ryzyka osobowego na etapie poprzedzającym nawiązanie stosunku pracy'', Warszawa 2008.

Aktualna wersja na dzień 15:55, 22 paź 2019

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

CONCURRENCE - le mode de recrutement (sélection) des employés (y compris le secteur public), consistant à sélectionner les meilleurs candidats pour des postes spécifiques parmi toutes les parties intéressées répondant à des critères spécifiques annoncés au public. K. est une méthode de sélection de candidats servant à pourvoir les postes de direction, ainsi que les processus décisionnels spécialisés ou auxiliaires. K. est également parfois définie comme une méthode permettant de vérifier la préparation formelle des candidats et de vérifier leurs connaissances et leur aptitude réelles à occuper un poste spécifique. Dans la doctrine et la littérature sur le sujet k. Pour les postes de direction, il est défini comme la méthode de sélection prévue par la loi ou la coutume dans une institution donnée, combinée à une compétition passive ou active de candidats, visant à sélectionner une personne possédant les meilleures qualifications et prédispositions pour occuper un poste spécifique. direction. La procédure de sélection des employés du secteur public vise à garantir les critères les plus objectifs possible pour le recrutement et la promotion ultérieure. K. offrent la possibilité d'observer de multiples facettes les candidats au cours du processus de recrutement et donnent ainsi la possibilité d'objectiver l'évaluation finale. L'ouverture des critères de la concurrence en fait une méthode potentiellement efficace, offrant à tous les candidats l'égalité des chances et des conditions de concurrence. Le mode de conduite des procédures de recrutement basé sur la concurrence présente également des inconvénients - les principaux sont sans aucun doute la procédure longue et compliquée et le coût relativement élevé pour l'organisateur, résultant de la nécessité d'un ensemble professionnel de méthodes et de techniques de sélection [K. Mroczka].

Littérature: D. Dobrodziej, Konkursy na stanowiska kierownicze, Bydgoszcz 1998 ■ T. Listwan, J. Koziński, S. Witkowski, Konkursy na stanowiska kierownicze, Warszawa 1986 ■ P. Wacławska, Jak dobrać bezbłędnych pracowników: czyli minimalizowanie ryzyka osobowego na etapie poprzedzającym nawiązanie stosunku pracy, Warszawa 2008.

Counterliczniki