Think tank/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Think tank")
 
(Utworzono nową stronę "'''THINK TANK''' – a term adopted for describing organisations and institutions dealing professionally with advice for political subjects and independent development o...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''THINK TANK''' – dosłownie oznacza „zbiornik myśli”; jest nazwą przyjętą dla określenia organizacji i instytucji zajmujących się w zawodowy sposób doradzaniem podmiotom politycznym oraz samodzielnym wypracowaniem propozycji działań państwa i administracji w dziedzinach polityki publicznej, takich jak polityka gospodarcza, polityka społeczna, finanse publiczne, polityka zagraniczna i wojskowa. W języku polskim używa się różnych określeń, takich jak np. kuźnia idei, instytucje badawczo-analityczne, ośrodek analiz itp. Th.t. pełnią wobec administracji różnorakie role, takie jak: 1. ekspercka przygotowania opinii, ekspertyz, rozwiązań dla administracji na zlecenie jednostek administracji; 2. opiniująca, monitorująca i oceniająca niezależna od administracji ocena prowadzonej przez nią polityki publicznej; 3. rekrutacyjna – th.t. stanowią źródło rekrutacji na stanowiska polityczne, kierownicze i eksperckie w administracji publicznej; 4. lobbystyczna część th.t. pełni rolę promocji określonych interesów czy rozwiązań. W tej sytuacji wypełniają funkcje grupy interesu lub rzeczniczą określonych interesów (advocacy). Th.t. mogą mieć status prawny organizacji pozarządowych (fundacje i stowarzyszenia) lub spółki. Najczęściej stosuje się formę fundacji (np. w Niemczech czy w USA) lub formy pokrewne (trust). W Polsce mogą przybierać formę organizacji pozarządowych (także organizacji pożytku publicznego). Polskie th.t. to organizacje, które: 1. afiliowane są przy partiach politycznych, organizacjach interesu czy organizacjach pozarządowych; 2. wyrażają określony profil ideowy (np. konserwatywny, liberalny, socjaldemokratyczny), ale pozostają niezależne od partii politycznych, stopień tej niezależności jest bardzo różny; 3. podkreślają swój profesjonalny, a w mniejszym stopniu ideowy charakter (specjalizacja np. w polityce zagranicznej, polityce ekonomicznej). Relacje th.t. z administracją publiczną mają najczęściej charakter doradczy, ekspercki i opiniodawczy. Zdarza się, że wykonują one zakontraktowane usługi doradcze na rzecz administracji, są częścią szerszej koalicji na rzecz określonych rozwiązań promowanych przez administrację, biorą udział w procesach konsultacyjnych organizowanych przez administrację. Inną formą działania na rzecz administracji jest organizowanie debaty publicznej. Istotnym problemem jest konflikt roli niezależnej instytucji z rolą wykonywania na rzecz administracji płatnych przez nią prac. Występuje wtedy – co najmniej potencjalny – konflikt interesów. Kwestią dyskusyjną jest to, czy do th.t. zaliczyć można tworzone przez organy administracji i przy nich afiliowane różnego rodzaju instytuty, ośrodki analityczne, badawcze czy eksperckie. Spotyka się bowiem opinie, że jedną z ważniejszych cech th.t. jest ich niezależność od administracji publicznej (majątkowa, finansowa, kadrowa), bo umożliwia to w pełni realizowanie ich społecznej funkcji. [D. Długosz]
+
'''THINK TANK''' – a term adopted for describing organisations and institutions dealing professionally with advice for political subjects and independent development of proposals for the state and administration activities in public policy areas, such as economic policy, social policy, public finances, foreign and military policy. In the Polish language various terms are used, such as for example the forge of ideas, research and analytical institutions, analysis centre, etc. Th.t. perform various roles with regard to administration, such as: 1. expert preparation of opinions, expert opinions, solutions for administration commissioned by administration units; 2. opinion-giving, monitoring and evaluating an assessment independent of the administration of public policy conducted by the administration; 3. recruitment – th.t. constitute a source of recruitment for political, managerial and expert positions in public administration; 4. lobbying part of th.t. act as activists with specific interests or solutions. In this situation, they fulfil the functions of interest groups or advocacy of specific interests. Th.t. may have a legal status of non-governmental organisations (foundations and associations) or companies. Most often the form of a foundation is used (e.g. in Germany or in the USA) or related forms (trust). In Poland, they can take the form of non-governmental organisations (including public benefit organisations). Polish th.t. are organisations that: 1. are affiliated with political parties, interest organisations or non-governmental organisations; 2. express a specific ideological profile (e.g. conservative, liberal, social-democratic), but remain independent of political parties, the degree of this independence varies; 3. emphasize their professional and to a lesser extent ideological character (specialisation e.g., in foreign policy, economic policy). The relationships of th.t. with public administration are usually consultative, expert and opinion-giving. They may perform contracted advisory services for the administration, be part of a wider coalition for specific solutions promoted by the administration, take part in the consultation processes organised by the administration and participate in public debate. However, one may observe the issue of potential conflict of interest arising from the role of an independent institution and the role of performing a paid assignment for the administration. The question is whether it is plausible to place the term “think tank” on the various institutions, analytical, research and expert centres created by and affiliated with administrative bodies. There are opinions that one of the most important features of th.t. is their independence from public administration (property, financial, personnel), because it allows them to fully implement their social function. [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]
  
 
'''Literatura''': T.T. Kaczmarek, ''Kto kieruje globalizacją? Think Tanki – kuźnie nowych idei'', Warszawa 2011 ■ P. Zbieranek, ''Polski model organizacji typu think tank'', Warszawa 2011.
 
'''Literatura''': T.T. Kaczmarek, ''Kto kieruje globalizacją? Think Tanki – kuźnie nowych idei'', Warszawa 2011 ■ P. Zbieranek, ''Polski model organizacji typu think tank'', Warszawa 2011.

Wersja z 17:36, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

THINK TANK – a term adopted for describing organisations and institutions dealing professionally with advice for political subjects and independent development of proposals for the state and administration activities in public policy areas, such as economic policy, social policy, public finances, foreign and military policy. In the Polish language various terms are used, such as for example the forge of ideas, research and analytical institutions, analysis centre, etc. Th.t. perform various roles with regard to administration, such as: 1. expert – preparation of opinions, expert opinions, solutions for administration commissioned by administration units; 2. opinion-giving, monitoring and evaluating – an assessment independent of the administration of public policy conducted by the administration; 3. recruitment – th.t. constitute a source of recruitment for political, managerial and expert positions in public administration; 4. lobbying – part of th.t. act as activists with specific interests or solutions. In this situation, they fulfil the functions of → interest groups or advocacy of specific interests. Th.t. may have a legal status of → non-governmental organisations (foundations and associations) or companies. Most often the form of a foundation is used (e.g. in Germany or in the USA) or related forms (trust). In Poland, they can take the form of non-governmental organisations (including public benefit organisations). Polish th.t. are organisations that: 1. are affiliated with political parties, interest organisations or non-governmental organisations; 2. express a specific ideological profile (e.g. conservative, liberal, social-democratic), but remain independent of political parties, the degree of this independence varies; 3. emphasize their professional and to a lesser extent ideological character (specialisation e.g., in foreign policy, economic policy). The relationships of th.t. with public administration are usually consultative, expert and opinion-giving. They may perform contracted advisory services for the administration, be part of a wider coalition for specific solutions promoted by the administration, take part in the consultation processes organised by the administration and participate in public debate. However, one may observe the issue of potential conflict of interest arising from the role of an independent institution and the role of performing a paid assignment for the administration. The question is whether it is plausible to place the term “think tank” on the various institutions, analytical, research and expert centres created by and affiliated with administrative bodies. There are opinions that one of the most important features of th.t. is their independence from public administration (property, financial, personnel), because it allows them to fully implement their social function. [D. Długosz]

Literatura: T.T. Kaczmarek, Kto kieruje globalizacją? Think Tanki – kuźnie nowych idei, Warszawa 2011 ■ P. Zbieranek, Polski model organizacji typu think tank, Warszawa 2011.

Counterliczniki