Audyt operacyjny w sektorze publicznym: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''AUDYT OPERACYJNY W SEKTORZE PUBLICZNYM''' – obejmuje przede wszystkim zgodność operacji (np. zawartej umowy z prawem zamówień publicznych). A.o. jest jednym z trzech (po audycie finansowym oraz audycie informatycznym) najczęściej wymienianym typem zadań audytowych w sektorze publicznym. Współcześnie typologia zadań audytowych poza zadaniami zapewniającymi oraz zadaniami doradczymi ulega zatarciu. Przykładowo każda operacja w instytucji publicznej (np. zawarcie umowy z projektodawcą w programie grantowym) ma swoje skutki finansowe oraz jest ewidencjonowana w systemie informatycznym. Stąd pomimo obecności w wielu typologiach tego rodzaju zadania coraz częściej spotyka się zadania audytowe obejmujące zarówno badanie operacji, jak i skutków finansowych oraz przebiegu tej operacji w systemach informatycznych. Badania takie są realizowane zarówno przez audytorów wewnętrznych, jak i audytorów oraz kontrolerów zewnętrznych. A.o. przyczynia się do poprawy przejrzystości i rozliczalności wykorzystania środków publicznych, jak również promuje wydajność i skuteczność w administracji publicznej ([http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audyt]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Łukasz_Małecki-Tepicht Ł. Małecki-Tepicht] ]. | '''AUDYT OPERACYJNY W SEKTORZE PUBLICZNYM''' – obejmuje przede wszystkim zgodność operacji (np. zawartej umowy z prawem zamówień publicznych). A.o. jest jednym z trzech (po audycie finansowym oraz audycie informatycznym) najczęściej wymienianym typem zadań audytowych w sektorze publicznym. Współcześnie typologia zadań audytowych poza zadaniami zapewniającymi oraz zadaniami doradczymi ulega zatarciu. Przykładowo każda operacja w instytucji publicznej (np. zawarcie umowy z projektodawcą w programie grantowym) ma swoje skutki finansowe oraz jest ewidencjonowana w systemie informatycznym. Stąd pomimo obecności w wielu typologiach tego rodzaju zadania coraz częściej spotyka się zadania audytowe obejmujące zarówno badanie operacji, jak i skutków finansowych oraz przebiegu tej operacji w systemach informatycznych. Badania takie są realizowane zarówno przez audytorów wewnętrznych, jak i audytorów oraz kontrolerów zewnętrznych. A.o. przyczynia się do poprawy przejrzystości i rozliczalności wykorzystania środków publicznych, jak również promuje wydajność i skuteczność w administracji publicznej ([http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audyt]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Łukasz_Małecki-Tepicht Ł. Małecki-Tepicht] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': ''Standard 39 - ISSAI 100 Podstawowe zasady kontroli w sektorze publicznym'', [w:] ''Standardy ISSAI 100 • ISSAI 200 • ISSAI 300 • ISSAI 400'', Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016. | '''Literatura''': ''Standard 39 - ISSAI 100 Podstawowe zasady kontroli w sektorze publicznym'', [w:] ''Standardy ISSAI 100 • ISSAI 200 • ISSAI 300 • ISSAI 400'', Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 17:48, 16 maj 2018
AUDYT OPERACYJNY W SEKTORZE PUBLICZNYM – obejmuje przede wszystkim zgodność operacji (np. zawartej umowy z prawem zamówień publicznych). A.o. jest jednym z trzech (po audycie finansowym oraz audycie informatycznym) najczęściej wymienianym typem zadań audytowych w sektorze publicznym. Współcześnie typologia zadań audytowych poza zadaniami zapewniającymi oraz zadaniami doradczymi ulega zatarciu. Przykładowo każda operacja w instytucji publicznej (np. zawarcie umowy z projektodawcą w programie grantowym) ma swoje skutki finansowe oraz jest ewidencjonowana w systemie informatycznym. Stąd pomimo obecności w wielu typologiach tego rodzaju zadania coraz częściej spotyka się zadania audytowe obejmujące zarówno badanie operacji, jak i skutków finansowych oraz przebiegu tej operacji w systemach informatycznych. Badania takie są realizowane zarówno przez audytorów wewnętrznych, jak i audytorów oraz kontrolerów zewnętrznych. A.o. przyczynia się do poprawy przejrzystości i rozliczalności wykorzystania środków publicznych, jak również promuje wydajność i skuteczność w administracji publicznej (audyt) [ Ł. Małecki-Tepicht ].
Literatura: Standard 39 - ISSAI 100 Podstawowe zasady kontroli w sektorze publicznym, [w:] Standardy ISSAI 100 • ISSAI 200 • ISSAI 300 • ISSAI 400, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016.