Koprodukcja usług publicznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 +
<languages/>
 +
<translate>
 
'''KOPRODUKCJA USŁUG PUBLICZNYCH''' – bezpośrednie zaangażowanie obywateli, jako równorzędnych partnerów, w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych. Celem k. jest poprawa jakości usług publicznych poprzez ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań artykułowanych przez odbiorców, tj. obywateli. Idea k. wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pierwotnie sprowadzała się do bezpośredniego angażowania obywateli lub klientów sektora publicznego czy prywatnego w produkcję usług (lata siedemdziesiąte XX w.). Współcześnie nastąpiło przejście od tradycyjnego modelu akcentującego pełną i wyłączną odpowiedzialność sektora publicznego za podaż usług publicznych w kierunku traktowania k. jako podejścia bazującego na współpracy administracji publicznej z obywatelami i wymagającego istotnego wkładu obu stron. Redefinicja spowodowała zmianę roli obywatela – od konsumenta usług publicznych oferowanych przez administrację, do aktywnego zaangażowania w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
 
'''KOPRODUKCJA USŁUG PUBLICZNYCH''' – bezpośrednie zaangażowanie obywateli, jako równorzędnych partnerów, w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych. Celem k. jest poprawa jakości usług publicznych poprzez ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań artykułowanych przez odbiorców, tj. obywateli. Idea k. wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pierwotnie sprowadzała się do bezpośredniego angażowania obywateli lub klientów sektora publicznego czy prywatnego w produkcję usług (lata siedemdziesiąte XX w.). Współcześnie nastąpiło przejście od tradycyjnego modelu akcentującego pełną i wyłączną odpowiedzialność sektora publicznego za podaż usług publicznych w kierunku traktowania k. jako podejścia bazującego na współpracy administracji publicznej z obywatelami i wymagającego istotnego wkładu obu stron. Redefinicja spowodowała zmianę roli obywatela – od konsumenta usług publicznych oferowanych przez administrację, do aktywnego zaangażowania w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
  
 
'''Literatura''': S.P. Osborne, ''The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance'', London 2010 ■ ''Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej'', red. A. Olech, Warszawa 2011 ■ ''Together for Better Public Services: Partnering with Citizen and Civil Society'', OECD 2011.
 
'''Literatura''': S.P. Osborne, ''The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance'', London 2010 ■ ''Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej'', red. A. Olech, Warszawa 2011 ■ ''Together for Better Public Services: Partnering with Citizen and Civil Society'', OECD 2011.
 +
</translate>

Wersja z 15:33, 21 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

KOPRODUKCJA USŁUG PUBLICZNYCH – bezpośrednie zaangażowanie obywateli, jako równorzędnych partnerów, w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych. Celem k. jest poprawa jakości usług publicznych poprzez ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań artykułowanych przez odbiorców, tj. obywateli. Idea k. wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pierwotnie sprowadzała się do bezpośredniego angażowania obywateli lub klientów sektora publicznego czy prywatnego w produkcję usług (lata siedemdziesiąte XX w.). Współcześnie nastąpiło przejście od tradycyjnego modelu akcentującego pełną i wyłączną odpowiedzialność sektora publicznego za podaż usług publicznych w kierunku traktowania k. jako podejścia bazującego na współpracy administracji publicznej z obywatelami i wymagającego istotnego wkładu obu stron. Redefinicja spowodowała zmianę roli obywatela – od konsumenta usług publicznych oferowanych przez administrację, do aktywnego zaangażowania w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych [ E. Szulc-Wałecka ].

Literatura: S.P. Osborne, The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance, London 2010 ■ Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, red. A. Olech, Warszawa 2011 ■ Together for Better Public Services: Partnering with Citizen and Civil Society, OECD 2011.

Counterliczniki