Niekompetencja administracji publicznej/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Incompetence of public administration")
 
(Utworzono nową stronę "'''INCOMPETENCE OF PUBLIC ADMINISTRATION''' – the theory of incompetence was formulated by Canadian educator Laurence J. Peter who assumed that a hierarchical and rigi...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''NIEKOMPETENCJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ''' – teorię niekompetencji sformułował kanadyjski pedagog Laurence J. Peter, który przyjął założenie, że hierarchiczny i sztywny system w organizacji służy budowaniu niekompetencji pracowników. Przykładem organizacji hierarchicznej jest administracja publiczna, w której każdy pracownik zgodnie z zasadą hierarchiczności ma wyznaczoną ścieżkę awansu. W omawianym modelu „każdy awansuje aż do osiągnięcia własnego progu niekompetencji”, co oznacza, że z biegiem czasu każde stanowisko objęte będzie przez pracownika, który w wyniku automatycznego awansu (gwarantowanego ustawowo) nie ma kompetencji do wykonywania swoich obowiązków. Jedynymi osobami dobrze wykonującymi swoją pracę są ci, którzy nie mogą być awansowani na czekający na nich szczebel niekompetencji albo ci, którzy nie mogą być awansowani, gdyż znajdują się na najwyższym szczeblu organizacji. Jan Boć twierdzi, że nie może osiągnąć stopnia niekompetencji ten, kto od początku jest niekompetentny [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''INCOMPETENCE OF PUBLIC ADMINISTRATION''' – the theory of incompetence was formulated by Canadian educator Laurence J. Peter who assumed that a hierarchical and rigid system in an organisation serves to build employee incompetence. An example of a hierarchical organisation is public administration, in which every employee according to the hierarchical principle has a designated path of promotion. In this model, “everyone advances to the point of reaching their own incompetence threshold,” which means that over time, every position will be covered by an employee who is not competent to perform his duties. The only people doing their job well are those who cannot be promoted to the level of incompetence that is waiting for them, or those who cannot be promoted because they are at the highest level of the organisation. John Boć claims that the person who cannot achieve the degree of incompetence is incompetent from the beginning [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
 
'''Literatura''': J. Boć, ''Administracja a obywatel'', [w:] ''Administracja publiczna'', red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Warszawa 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ L.J. Peter, R. Hull, ''Zasada Petera. Dlaczego wszystko idzie na opak'', Warszawa 1975.
 
'''Literatura''': J. Boć, ''Administracja a obywatel'', [w:] ''Administracja publiczna'', red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Warszawa 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ L.J. Peter, R. Hull, ''Zasada Petera. Dlaczego wszystko idzie na opak'', Warszawa 1975.

Wersja z 21:17, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

INCOMPETENCE OF PUBLIC ADMINISTRATION – the theory of incompetence was formulated by Canadian educator Laurence J. Peter who assumed that a hierarchical and rigid system in an organisation serves to build employee incompetence. An example of a hierarchical organisation is public administration, in which every employee according to the hierarchical principle has a designated path of promotion. In this model, “everyone advances to the point of reaching their own incompetence threshold,” which means that over time, every position will be covered by an employee who is not competent to perform his duties. The only people doing their job well are those who cannot be promoted to the level of incompetence that is waiting for them, or those who cannot be promoted because they are at the highest level of the organisation. John Boć claims that the person who cannot achieve the degree of incompetence is incompetent from the beginning [ J. Itrich-Drabarek ].

Literatura: J. Boć, Administracja a obywatel, [w:] Administracja publiczna, red. A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Warszawa 2003 ■ J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Frankfurt am Main 2015 ■ L.J. Peter, R. Hull, Zasada Petera. Dlaczego wszystko idzie na opak, Warszawa 1975.

Counterliczniki