Obowiązki urzędników/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Obligations of officials")
 
(Utworzono nową stronę "'''OBLIGATIONS OF OFFICIALS''' – the specificity of work in public administration means that the public administration official is primarily meant to serve the state a...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''OBOWIĄZKI URZĘDNIKÓW''' – specyfika pracy w administracji publicznej oznacza, że urzędnik administracji publicznej przede wszystkim ma służyć państwu i obywatelom, przestrzegać zasad konstytucji i innych źródeł prawa oraz świadomie poddawać się ograniczeniom wynikającym z faktu bycia członkiem kadr administracji publicznej (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Misja_służby_publicznej misja służby publicznej]). Istnieje kilka typów podziałów dotyczących o. urzędników administracji publicznej. Pierwszy to podział na obowiązki ustrojowe i pracownicze. Do o. ustrojowych należy przestrzeganie konstytucji i innych przepisów prawa, zakaz kierowania się w załatwianiu spraw interesem jednostkowym lub grupowym, ochrona interesu państwa, praw człowieka i obywatela oraz racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi. Do o. pracowniczych należy przestrzeganie zasad współżycia społecznego, czasu pracy, regulaminu pracy i ustalonego porządku, przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych, zachowanie tajemnicy służbowej. Drugi sposób podziału wynika z zakresu zadań wykonywanych przez urzędników administracji publicznej w związku z tym można je podzielić na ogólne, służbowe i pozasłużbowe. Do ogólnych należą o.: złożenia przysięgi, wierności, ochrony interesu państwa, racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi (dotyczy interesów materialnych, czyli wydatkowania środków zgodne z celami i zadaniami publicznymi przy jednoczesnym oszczędnym ich zużywaniu), ochrony praw człowieka i obywatela, zachowania bezstronności, niekierowania się interesem jednostkowym lub grupowym, nakaz apolityczności, zakaz strajku. Do o. związanych ze sprawowaniem urzędu należą następujące o.: oddania się służbie, rzetelności i bezinteresowności, posłuszeństwa i lojalności, zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, rozwijania wiedzy zawodowej, gospodarności, przeniesienia się do innej miejscowości lub innego biura (tylko urzędnicy mianowani), przestrzegania czasu pracy obowiązek przestrzegania zasad i przepisów bezpieczeństwa pracy. Do o. pozasłużbowych należy zaliczyć o. godnego zachowania się urzędnika na służbie i poza służbą [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''OBLIGATIONS OF OFFICIALS''' – the specificity of work in public administration means that the public administration official is primarily meant to serve the state and the citizen, obey the constitution and other sources of law, and consciously subject oneself to limitations resulting from being a member of the public administration staff (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Misja_służby_publicznej public service mission]). There are several types of divisions related to o. of public administration officials. The first is the division of responsibilities into the systemic and employees’. The systemic o. include complying with the constitution and other laws, prohibition of being guided by individual or group interests when settling cases, protecting the interests of the state, human and civil rights and rational management of public funds. The employees’ o. include observance of rules of social coexistence, working time, work regulations and order, observance of regulations and rules of occupational health and safety, maintaining professional confidentiality. The second method of division is based on the tasks performed by the public administration officials thus, we can divide them into general, official and non-official. The general o. include: taking an oath, loyalty, protecting the state interest, rational management of public funds (it concerns material interests, i.e. disbursement of funds in accordance with public purposes and tasks and with economical expenditures), protecting human and citizens’ rights, maintaining impartiality, not being guided by individual or group interests, remaining apolitical, prohibition of strikes. O. associated with holding the office are: devotional service, reliability and disinterestedness, obedience and loyalty, keeping the state and professional secrecy, development of professional knowledge, frugality, moving to another locality or other office (only appointed officials), observance of working time, observing the rules of occupational health and safety. The non-official o. include the o. to dignified behaviour of the official on duty and outside the office [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
 
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.
 
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.

Wersja z 10:34, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

OBLIGATIONS OF OFFICIALS – the specificity of work in public administration means that the public administration official is primarily meant to serve the state and the citizen, obey the constitution and other sources of law, and consciously subject oneself to limitations resulting from being a member of the public administration staff (→ public service mission). There are several types of divisions related to o. of public administration officials. The first is the division of responsibilities into the systemic and employees’. The systemic o. include complying with the constitution and other laws, prohibition of being guided by individual or group interests when settling cases, protecting the interests of the state, human and civil rights and rational management of public funds. The employees’ o. include observance of rules of social coexistence, working time, work regulations and order, observance of regulations and rules of occupational health and safety, maintaining professional confidentiality. The second method of division is based on the tasks performed by the public administration officials – thus, we can divide them into general, official and non-official. The general o. include: taking an oath, loyalty, protecting the state interest, rational management of public funds (it concerns material interests, i.e. disbursement of funds in accordance with public purposes and tasks and with economical expenditures), protecting human and citizens’ rights, maintaining impartiality, not being guided by individual or group interests, remaining apolitical, prohibition of strikes. O. associated with holding the office are: devotional service, reliability and disinterestedness, obedience and loyalty, keeping the state and professional secrecy, development of professional knowledge, frugality, moving to another locality or other office (only appointed officials), observance of working time, observing the rules of occupational health and safety. The non-official o. include the o. to dignified behaviour of the official on duty and outside the office [ J. Itrich-Drabarek ].

Literatura: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.

Counterliczniki