Prezes Rady Ministrów/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "President of the Council of Ministers")
 
(Utworzono nową stronę "'''PRESIDENT OF THE COUNCIL OF MINISTERS''' (also prime minister; French premier – the first one) – the constitutional body of the executive in the Republic of Polan...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''PREZES RADY MINISTRÓW''' (ang. ''prime minister''; fr. ''premier'' pierwszy) – konstytucyjny organ władzy wykonawczej w Rzeczypospolitej Polskiej, stoi na czele → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rada_Ministrów Rady Ministrów] (r.min.; rządu), odpowiada za działania całego zespołu, a niekiedy również za działania indywidualnych członków. Jest najważniejszy w całym rządzie (''primus inter pares''). W zależności od kraju różnie nazywany, np. w Wielkiej Brytanii ''prime minister'', we Francji – ''le premier ministre''; w Polsce prezes rady ministrów (premier); w Niemczech kanclerz, w Irlandii – ''taoiseach''. P.r.min. może być przywódcą rządu jednopartyjnego, a jednocześnie partii mającej większość w parlamencie, może też przewodzić koalicji dwóch lub więcej partii politycznych. Nie zawsze szef r.min. przewodzi rządowi/gabinetowi mającemu poparcie większości wówczas mówi się o rządzie mniejszościowym. W systemach prezydenckich to prezydent jest jednocześnie szefem rządu i całej władzy wykonawczej. W ramach systemu rządów parlamentarno-gabinetowych formalnie dualistyczna władza wykonawcza dzielona jest między rząd, ze stojącym na jego czele p.r.min. , i głowę państwa. P.r.min. rządzi za sprawą większości w parlamencie i przy jej wsparciu. W Polsce p.r.min. desygnuje, a następnie powołuje prezydent RP. P.r.min. reprezentuje rząd oraz kieruje jego pracami. W celu realizacji delegacji ustawowych wydaje rozporządzenia, a także zarządzenia mające charakter wewnętrzny, wydawane tylko na podstawie ustawy. Zapewnia wykonanie polityki r.min. i określa sposoby jej wykonywania, a także koordynuje i kontroluje pracę jej członków. Sprawuje nadzór (co do zgodności działania z prawem) nad samorządem terytorialnym, jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej oraz zwierzchnikiem korpusu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Służba_cywilna służby cywilnej]. Premier może zwrócić się do sejmu o wyrażenie rządowi wotum zaufania. Może złożyć wniosek do prezydenta RP o dokonanie zmian w składzie rządu. P.r.min. składa dymisję rządu na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego sejmu. Składa dymisję rządu również w razie: nieuchwalenia przez sejm wotum zaufania dla r.min., wyrażenia r.min. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wotum_nieufno%C5%9Bci wotum nieufności] oraz złożonej przez siebie rezygnacji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Izabela_Malinowska I. Malinowska], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Ma%C5%82gorzata_Kaczorowska M. Kaczorowska] ].
+
'''PRESIDENT OF THE COUNCIL OF MINISTERS''' (also prime minister; French premier – the first one) – the constitutional body of the executive in the Republic of Poland, he/she represent the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rada_Ministrów Council of Ministers] (CoM, government), he/she is responsible for the activities of the whole team, and sometimes also for activities of individual members. He/she is the most important in the government (''primus inter pares''). Depending on the country, the position has different names: for example, in Great Britain – prime minister, in France – ''le premier ministre''; in Poland the president of the council of ministers (''premier''); in Germany chancellor, in Ireland – ''taoiseach''. P.c.m. can be the leader of one-party government and at the same time of the majority party in the parliament, he/she can also be the leader of a coalition of two or more political parties. The head of the c.m. not always leads the government/cabinet that has the support of the majority this is the case of minority government. In presidential systems it is the → president who is the leader of the government and the whole executive. In the systems of parliamentary-cabinet rule, the formally dualistic executive is divided between the government, with the p.c.m. as its head, and the head of the state. P.c.m. governs by the parliamentary majority and with its support. In Poland p.c.m. is designated and then appointed by the President of the Republic of Poland. P.c.m. represents the government and directs its activities. In order to realize the statutory delegations, he/she issue regulations, and directives of internal character, issued only on the statutory basis. He/she ensures the implementation of the policies adopted by the CoM and specifies the manner of their implementation and coordinates and control the work of members of the CoM. He/she exercises supervision (regarding the legality of actions) of local government and is the official superior of employees of the government administration and the superior of the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Służba_cywilna civil service corps]. The Prime Minister can submit to the Sejm a motion requiring a vote of confidence. He/she can request from the President of the Republic of Poland to make changes in the composition of the government. P.c.m. submits the resignation of the CoM at the first sitting of a newly elected Sejm. He/she also submits the resignation of the CoM in the instances: when a vote of confidence in the CoM has not been passed by the Sejm; when a → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wotum_nieufno%C5%9Bci vote of no-confidence] has been passed against the CoM; when the Prime Minister himself has resigned from office. [I. Malinowska, [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Ma%C5%82gorzata_Kaczorowska/en M. Kaczorowska] ].
  
 
'''Literatura''': L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2016 ■ S. Patyra, ''Prawnoustrojowy status Prezesa Rady Ministrów w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r.'', Warszawa 2002 ■ ''The presidentialization of politics: A comparative study of modern democracies'', red. T. Poguntke, P. Webb, Oxford 2005.
 
'''Literatura''': L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2016 ■ S. Patyra, ''Prawnoustrojowy status Prezesa Rady Ministrów w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r.'', Warszawa 2002 ■ ''The presidentialization of politics: A comparative study of modern democracies'', red. T. Poguntke, P. Webb, Oxford 2005.

Wersja z 14:33, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PRESIDENT OF THE COUNCIL OF MINISTERS (also prime minister; French premier – the first one) – the constitutional body of the executive in the Republic of Poland, he/she represent the → Council of Ministers (CoM, government), he/she is responsible for the activities of the whole team, and sometimes also for activities of individual members. He/she is the most important in the government (primus inter pares). Depending on the country, the position has different names: for example, in Great Britain – prime minister, in France – le premier ministre; in Poland – the president of the council of ministers (premier); in Germany – chancellor, in Ireland – taoiseach. P.c.m. can be the leader of one-party government and at the same time of the majority party in the parliament, he/she can also be the leader of a coalition of two or more political parties. The head of the c.m. not always leads the government/cabinet that has the support of the majority – this is the case of minority government. In presidential systems it is the → president who is the leader of the government and the whole executive. In the systems of parliamentary-cabinet rule, the formally dualistic executive is divided between the government, with the p.c.m. as its head, and the head of the state. P.c.m. governs by the parliamentary majority and with its support. In Poland p.c.m. is designated and then appointed by the President of the Republic of Poland. P.c.m. represents the government and directs its activities. In order to realize the statutory delegations, he/she issue regulations, and directives of internal character, issued only on the statutory basis. He/she ensures the implementation of the policies adopted by the CoM and specifies the manner of their implementation and coordinates and control the work of members of the CoM. He/she exercises supervision (regarding the legality of actions) of local government and is the official superior of employees of the government administration and the superior of the → civil service corps. The Prime Minister can submit to the Sejm a motion requiring a vote of confidence. He/she can request from the President of the Republic of Poland to make changes in the composition of the government. P.c.m. submits the resignation of the CoM at the first sitting of a newly elected Sejm. He/she also submits the resignation of the CoM in the instances: when a vote of confidence in the CoM has not been passed by the Sejm; when a → vote of no-confidence has been passed against the CoM; when the Prime Minister himself has resigned from office. [I. Malinowska, M. Kaczorowska ].

Literatura: L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 ■ S. Patyra, Prawnoustrojowy status Prezesa Rady Ministrów w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2002 ■ The presidentialization of politics: A comparative study of modern democracies, red. T. Poguntke, P. Webb, Oxford 2005.

Counterliczniki