Zasada dwuinstancyjności/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Principle of two instances")
 
(Utworzono nową stronę "'''PRINCIPLE OF TWO INSTANCES''' – a general principle of the c.a.p.: administrative proceedings must be carried out in two instances, unless the special rule provides...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZASADA DWUINSTANCYJNOŚCI''' – zasada ogólna k.p.a: postępowanie administracyjne musi być przeprowadzone dwuinstancyjnie – chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Aspekt materialny (możność prawna do dwukrotnego rozstrzygnięcia tej samej sprawy) jest stawiany wyżej niż aspekt procesowy, dlatego wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy nie jest wyjątkiem od zas.d. Zas.d. została zawarta w konstytucji RP w każdym postępowaniu, w tym administracyjnym, strona ma prawo do zaskarżenia decyzji wydanych w pierwszej instancji, a wyjątki od tej zasady są określone w stosownej ustawie. Wyróżnia się dwie koncepcje zas.d.: koncepcja klasyczna, która opiera się na dewolucji kompetencji ponownego rozpoznania i przesunięcia rozstrzygnięcia sprawy na organ wyższego stopnia; koncepcja oparta na niedewolutywności dwukrotnego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy. W klasycznym ujęciu zas.d. zakłada, że każda rozpoznana i rozstrzygnięta decyzją organu pierwszej instancji sprawa, na skutek złożenia odwołania przez upoważniony do tego podmiot, musi zostać ponownie rozpoznana i rozstrzygnięta przez organ drugiej instancji. W ten sposób sprawa administracyjna zostaje dwukrotnie rozpoznana i rozstrzygnięta. Istota zas.d. sprowadzona zostaje do dwukrotnego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej, która jest tożsama w wymiarze przedmiotowym i podmiotowym. Ramy rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy w drugiej instancji wynikają z rozstrzygnięcia decyzji przez organ pierwszej instancji. Jeśli organ drugiej instancji wykroczy poza te granice, wówczas naruszy zas.d. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
+
'''PRINCIPLE OF TWO INSTANCES''' – a general principle of the c.a.p.: administrative proceedings must be carried out in two instances, unless the special rule provides otherwise. The material aspect (legal capacity to resolve the same case twice) is regarded higher than the procedural aspect, therefore the application for reconsideration is no exception to p.t.i. P.t.i. was included in the Constitution of the Republic of Poland in each proceeding, including administrative proceeding, the party has the right to appeal against decisions issued in the first instance, and exceptions to this rule are set out in the relevant act. There are two concepts of p.t.i.: the classic concept, which is based on the devolution of the competence to re-recognize and shift the resolution of the case to a higher-level body; a concept based on the non-devolution of the double recognition and resolution of the case. In the classic approach, p.t.i. assumes that each case recognized and resolved by the decision of the first-instance body, as a result of an appeal by an entity authorized to do so, must be re-examined and resolved by the second-instance body. In this way, the administrative case is recognized and settled twice. The essence of the p.t.i. is reduced to the recognition and resolution of the administrative case twice, which is the same in the objective and subjective dimension. The framework for the recognition and settlement of the case in the second instance results from the decision of the first instance body. If the second-instance authority goes beyond these limits, then it will violate the p.t.i. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska/en E. Zielińska] ].
  
 
'''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017.
 
'''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017.

Wersja z 15:13, 27 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PRINCIPLE OF TWO INSTANCES – a general principle of the c.a.p.: administrative proceedings must be carried out in two instances, unless the special rule provides otherwise. The material aspect (legal capacity to resolve the same case twice) is regarded higher than the procedural aspect, therefore the application for reconsideration is no exception to p.t.i. P.t.i. was included in the Constitution of the Republic of Poland – in each proceeding, including administrative proceeding, the party has the right to appeal against decisions issued in the first instance, and exceptions to this rule are set out in the relevant act. There are two concepts of p.t.i.: the classic concept, which is based on the devolution of the competence to re-recognize and shift the resolution of the case to a higher-level body; a concept based on the non-devolution of the double recognition and resolution of the case. In the classic approach, p.t.i. assumes that each case recognized and resolved by the decision of the first-instance body, as a result of an appeal by an entity authorized to do so, must be re-examined and resolved by the second-instance body. In this way, the administrative case is recognized and settled twice. The essence of the p.t.i. is reduced to the recognition and resolution of the administrative case twice, which is the same in the objective and subjective dimension. The framework for the recognition and settlement of the case in the second instance results from the decision of the first instance body. If the second-instance authority goes beyond these limits, then it will violate the p.t.i. [ E. Zielińska ].

Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.

Counterliczniki