Translations

Urynkowienie usług publicznych/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''MARKETISATION OF PUBLIC SERVICES''' – entrusting the provision of → public service to a non-public entity. The basis of this entrustment is a civil law contract c...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 22:13, 31 gru 2019

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Urynkowienie usług publicznych)
'''URYNKOWIENIE USŁUG PUBLICZNYCH''' – powierzenie świadczenia → usługi publicznej podmiotowi niepublicznemu. Podstawą owego powierzenia jest umowa cywilnoprawna zawarta przez administrację publiczną z zewnętrznym wykonawcą, przy czym może nim być zarówno podmiot działający na zasadzie non profit (→ organizacja pozarządowa), jak i podmiot komercyjny. Podstawą do zawarcia kontraktu jest prawo zamówień publicznych lub ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wybór wykonawcy powinien być dokonany w ramach konkurencyjnej procedury. Środki na realizację zleconego zadania mogą być przekazywane na różnych zasadach, np.: kontrakt, subwencja, voucher, bon. Mimo zlecenia usługi organizatorem świadczenia pozostaje administracja publiczna, która jest odpowiedzialna za jego realizację, w związku z czym spoczywa na niej obowiązek nadzoru i kontroli wykonawcy. Istotnym warunkiem skutecznego ur.u.p. jest ich standaryzacja, która gwarantuje w miarę równy dostęp, zakres i jakość świadczeń. Celem ur.u.p. jest odejście od monopolu i biurokratyzacji oraz większa konkurencyjność świadczeń, a co za tym idzie – niższe koszty, wyższa jakość, innowacyjność i lepsze dopasowanie do potrzeb klientów. Za powierzaniem usług społecznych zewnętrznym podmiotom przemawia też → zasada pomocniczości. Z działaniem tym wiążą się jednak pewne koszty i ryzyka, np. wydatki wynikające z procedur kontraktowania, doradztwa i kontroli oraz ryzyko, że monopol państwowy zastąpiony zostanie przez monopol prywatny. Szerokie wdrażanie ur.u.p. związane jest z koncepcją → Nowego Zarządzania Publicznego. [E. Jaroszewska]
Tłumaczenie'''MARKETISATION OF PUBLIC SERVICES''' – entrusting the provision of → public service to a non-public entity. The basis of this entrustment is a civil law contract concluded by  public administration with an external contractor, which may be both a non-profit entity (→ non-governmental organisation) and a commercial entity. The basis for concluding a contract is public procurement law or the act on public benefit and voluntary work. The selection of the contractor should be made as part of a competitive procedure. Funds for the implementation of the assigned task can be transferred on the basis of various principles, e.g. contract, subsidy, voucher. Despite contracting the service, public administration remains the organiser of the service and is responsible for its implementation, and therefore has the responsibility to supervise and control the contractor. An important condition for effective m.p.s. is their standardization, which guarantees fairly equal access, scope and quality of services. The goal of m.p.s. is a departure from monopoly and bureaucratization as well as greater competitiveness of services, and hence – lower costs, higher quality, innovation and better adjustment to the needs of clients. The → principle of subsidiarity also speaks for entrusting social services to external entities. However, this activity involves certain costs and risks, e.g. expenses resulting from contracting, advisory and control procedures, and the risk that the state monopoly will be replaced by a private monopoly. Broad implementation of m.p.s. is related to the concept of → New Public Management. [E. Jaroszewska]

MARKETISATION OF PUBLIC SERVICES – entrusting the provision of → public service to a non-public entity. The basis of this entrustment is a civil law contract concluded by public administration with an external contractor, which may be both a non-profit entity (→ non-governmental organisation) and a commercial entity. The basis for concluding a contract is public procurement law or the act on public benefit and voluntary work. The selection of the contractor should be made as part of a competitive procedure. Funds for the implementation of the assigned task can be transferred on the basis of various principles, e.g. contract, subsidy, voucher. Despite contracting the service, public administration remains the organiser of the service and is responsible for its implementation, and therefore has the responsibility to supervise and control the contractor. An important condition for effective m.p.s. is their standardization, which guarantees fairly equal access, scope and quality of services. The goal of m.p.s. is a departure from monopoly and bureaucratization as well as greater competitiveness of services, and hence – lower costs, higher quality, innovation and better adjustment to the needs of clients. The → principle of subsidiarity also speaks for entrusting social services to external entities. However, this activity involves certain costs and risks, e.g. expenses resulting from contracting, advisory and control procedures, and the risk that the state monopoly will be replaced by a private monopoly. Broad implementation of m.p.s. is related to the concept of → New Public Management. [E. Jaroszewska]

Counterliczniki