Translations

Usługi publiczne/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''PUBLIC SERVICES''' – services provided by the state to its citizens (recipients of services may also be legal entities established in a given country and foreigners...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 22:18, 31 gru 2019

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Usługi publiczne)
'''USŁUGI PUBLICZNE''' – usługi świadczone przez państwo jego obywatelom (odbiorcami usług mogą być również osoby prawne mające siedzibę na terenie danego kraju oraz cudzoziemcy przebywający legalnie na jego terytorium), których celem jest interes publiczny i/lub zapewnienie użytkownikom dostępu do dóbr istotnych z punktu widzenia ich kluczowych potrzeb. U.p. mają bardzo zróżnicowany charakter i można je podzielić na trzy obszary: administracyjny, społeczny oraz techniczny. Do '''obszaru społecznego''' zaliczymy: opiekę zdrowotną, edukację, pomoc społeczną, kulturę (w tym dostęp do dziedzictwa narodowego), sport, mieszkalnictwo, rynek pracy i bezpieczeństwo publiczne (w tym: wojsko, policja, straż pożarna). W '''obszarze technicznym''' wskazać należy przede wszystkim: transport publiczny, telekomunikację, gospodarkę energetyczną, gospodarkę wodną, gospodarkę odpadami i ochronę środowiska. Zadania w zakresie '''obszaru administracyjnego''' obejmują m.in: rejestrację danych i wydawanie dokumentów oraz przyznawanie koncesji i zezwoleń. Nową kategorią są od kilku lat tzw. e-usługi, które pozwalają odbiorcom na kontakt internetowy z placówką, np. → Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) czy Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). U.p. mogą być realizowane bezpośrednio przez podmioty sektora publicznego (np. urzędy), ale możliwy jest również ich outsourcing, w ramach którego administracja publiczna zleca realizację wybranych zadań innej jednostce, organizacjom pozarządowym lub podmiotom prywatnym. (→ urynkowienie usług publicznych) [E. Jaroszewska]
Tłumaczenie'''PUBLIC SERVICES''' – services provided by the state to its citizens (recipients of services may also be legal entities established in a given country and foreigners residing legally in its territory), whose purpose is the public interest and/or providing users with access to goods important from the point of view of their key needs. P.s. have a very diverse character and can be divided into three areas: administrative, social and technical. The '''social area''' includes: health care, education, social assistance, culture (including access to national heritage), sport, housing, labour market and public safety (including: army, police, fire brigade). The '''technical area''' includes: public transport, telecommunications, energy management, water management, waste management and environmental protection. Tasks in the '''area of administration''' include, among others: data registration and issuing documents, as well as granting licenses and permits. A new category that has appeared in recent years is the so-called e-services that allow recipients to contact institutions online, e.g. → Electronic Platform of Public Administration Services (ePUAP) or Platform for Electronic Services of the Social Insurance Institution (PUE ZUS). P.s. can be implemented directly by public sector entities (e.g. offices), but it is also possible to outsource them, which entails public administration entrusting the implementation of selected tasks to another entity, non-governmental organisations or private entities. (→ marketisation of public services) [E. Jaroszewska]

PUBLIC SERVICES – services provided by the state to its citizens (recipients of services may also be legal entities established in a given country and foreigners residing legally in its territory), whose purpose is the public interest and/or providing users with access to goods important from the point of view of their key needs. P.s. have a very diverse character and can be divided into three areas: administrative, social and technical. The social area includes: health care, education, social assistance, culture (including access to national heritage), sport, housing, labour market and public safety (including: army, police, fire brigade). The technical area includes: public transport, telecommunications, energy management, water management, waste management and environmental protection. Tasks in the area of administration include, among others: data registration and issuing documents, as well as granting licenses and permits. A new category that has appeared in recent years is the so-called e-services that allow recipients to contact institutions online, e.g. → Electronic Platform of Public Administration Services (ePUAP) or Platform for Electronic Services of the Social Insurance Institution (PUE ZUS). P.s. can be implemented directly by public sector entities (e.g. offices), but it is also possible to outsource them, which entails public administration entrusting the implementation of selected tasks to another entity, non-governmental organisations or private entities. (→ marketisation of public services) [E. Jaroszewska]

Counterliczniki