Pluralizm/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Pluralism")
 
(Utworzono nową stronę "'''PLURALISM''' (Latin ''pluralis'' – numerous) – in its broadest sense it is faith in diversity or the pursuit of diversity, multiplicity in the existence of many t...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''PLURALIZM''' (łac. ''pluralis'' – mnogi) – w swoim najszerszym znaczeniu to wiara w różnorodność lub dążenie do różnorodności, wielorakości w istnieniu wielu rzeczy. To teoria, w myśl której rzeczywistość składa się z bytów różnorakich, niesprowadzalnych do jednej realności. Jako pojęcie opisowe p. może wskazywać na występowanie: konkurencji między partiami (p. polityczny), różnorodności wartości etycznych (p. moralny lub p. wartości) i rozmaitości poglądów kulturowych (p. kulturowy) itd. W węższym znaczeniu p. jest teorią dotyczącą dystrybucji władzy politycznej. P. jest gwarancją, że władza została szeroko i równomiernie rozproszona we wspólnocie i nie ma jednej grupy elity czy klasy rządzącej, która niepodzielnie determinuje politykę. Dzięki rywalizacji różnych grup wolność jednostki zostaje zabezpieczona. Z pluralistycznego punktu widzenia polityka jest areną ścierania się różnych podmiotów, ale żaden z nich nie powinien mieć dominującej względem innych pozycji. P. polityczny jako wizja rzeczywistości wyrasta z zaprzeczenia przekonaniom o możliwości istnienia ciała politycznego zdolnego do reprezentowania jednolitej woli politycznej zorganizowanej wspólnoty. Każda wspólnota polityczna jest ze swej natury agregacją różnorodnych grup i nietożsamych interesów, tak więc nie ma w rzeczywistym sensie jednego politycznego celu. W pluralistycznej tradycji politycznej jednostka ma niczym nie ograniczoną możliwość partycypacji politycznej.  
+
'''PLURALISM''' (Latin ''pluralis'' – numerous) – in its broadest sense it is faith in diversity or the pursuit of diversity, multiplicity in the existence of many things. It is a theory in which reality consists of different entities, not able to be unified into one reality. As a descriptive concept p. may indicate the occurrence of: competition between parties (political p.), diversity of ethical values (moral p. or p. of values) and diversity of cultural views (cultural p.), etc. In a narrower sense, p. is the theory regarding the distribution of political power. P. is a guarantee that the power has been widely and evenly dispersed in the community and there is no one group the ruling elite or the ruling class, which jointly determines the policy. Thanks to the rivalry of various groups, the individual’s freedom is secured. From a pluralistic point of view, politics is an arena for the clash of various subjects, but none of them should have a dominant position in relation to others. Political p. as a vision of reality arises from contradicting the beliefs about the possibility of a political body capable of representing a uniform political will of an organised community. Each political community is by nature an aggregation of diverse groups and non-identical interests, so there is no one political goal in the real sense. In a pluralistic political tradition, the individual has an unlimited possibility of political participation.
Jako pojęcie o charakterze normatywnym p. stanowi, że różnorodność jest zdrowa i pożądana stoi na straży wolności jednostki i sprzyja debacie, polemice i zrozumieniu. Demokracje to z reguły systemy pluralistyczne. Stwarzają swobodę manifestowania wszelkich odmienności byle nie godzących w bezpieczeństwo, dumę i własność współobywateli oraz w elementarne zasady ładu państwowego. Państwo pluralistyczne jest czymś więcej niż państwo tolerancyjne. Legalność, prawomocność jego władzy opiera się na założeniu, że państwo składa się z wielu różnych grup odmiennych pod względem rasowym, etnicznym, różniących się pod względem wyznawanych wartości, wiary i ideologii oraz że są one wszystkie równymi partnerami; nie są zaledwie tolerowane przez większość. (→ demokracja) [J.G. Otto]
+
As a normative concept, p. states that diversity is healthy and desirable it protects individual freedom and promotes debate, polemic and understanding. Democracies are usually pluralistic systems. They create the freedom to manifest all differences as long as they do not compromise the security, pride and property of fellow citizens and the elementary principles of state order. A pluralistic state is something more than a tolerant state. Legality, the legitimacy of its authorities is based on the assumption that the state consists of many different groups different in terms of race, ethnicity, differing in terms of values, faith and ideology, and that they are all equal partners; they are not barely tolerated by the majority. (→ democracy) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Justyna_Gra%C5%BCyna_Otto/en J.G. Otto]]
  
 
'''Literatura''': F. Gross, ''Tolerancja i pluralizm'', Warszawa 1992 ■ A. Heywood, ''Ideologie polityczne. Wprowadzenie'', Warszawa 2008 ■ ''Leksykon pojęć politycznych'', red. M. Karwat, J. Ziółkowski, Warszawa 2013.
 
'''Literatura''': F. Gross, ''Tolerancja i pluralizm'', Warszawa 1992 ■ A. Heywood, ''Ideologie polityczne. Wprowadzenie'', Warszawa 2008 ■ ''Leksykon pojęć politycznych'', red. M. Karwat, J. Ziółkowski, Warszawa 2013.

Wersja z 00:41, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

PLURALISM (Latin pluralis – numerous) – in its broadest sense it is faith in diversity or the pursuit of diversity, multiplicity in the existence of many things. It is a theory in which reality consists of different entities, not able to be unified into one reality. As a descriptive concept p. may indicate the occurrence of: competition between parties (political p.), diversity of ethical values (moral p. or p. of values) and diversity of cultural views (cultural p.), etc. In a narrower sense, p. is the theory regarding the distribution of political power. P. is a guarantee that the power has been widely and evenly dispersed in the community and there is no one group – the ruling elite or the ruling class, which jointly determines the policy. Thanks to the rivalry of various groups, the individual’s freedom is secured. From a pluralistic point of view, politics is an arena for the clash of various subjects, but none of them should have a dominant position in relation to others. Political p. as a vision of reality arises from contradicting the beliefs about the possibility of a political body capable of representing a uniform political will of an organised community. Each political community is by nature an aggregation of diverse groups and non-identical interests, so there is no one political goal in the real sense. In a pluralistic political tradition, the individual has an unlimited possibility of political participation. As a normative concept, p. states that diversity is healthy and desirable – it protects individual freedom and promotes debate, polemic and understanding. Democracies are usually pluralistic systems. They create the freedom to manifest all differences – as long as they do not compromise the security, pride and property of fellow citizens and the elementary principles of state order. A pluralistic state is something more than a tolerant state. Legality, the legitimacy of its authorities is based on the assumption that the state consists of many different groups different in terms of race, ethnicity, differing in terms of values, faith and ideology, and that they are all equal partners; they are not barely tolerated by the majority. (→ democracy) [J.G. Otto]

Literatura: F. Gross, Tolerancja i pluralizm, Warszawa 1992 ■ A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2008 ■ Leksykon pojęć politycznych, red. M. Karwat, J. Ziółkowski, Warszawa 2013.

Counterliczniki