Translations

Naczelna Izba Gospodarcza/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''SUPREME CHAMBER OF COMMERCE''' - (NIG) ̶ planned nationwide chamber of economic self-government, provided for in both pre-war constitutions, however, it was never...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 12:30, 1 sty 2020

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Naczelna Izba Gospodarcza)
'''NACZELNA IZBA GOSPODARCZA''' – planowana ogólnopolska izba samorządu gospodarczego, przewidziana w obydwu przedwojennych konstytucjach, jednakże nie została nigdy powołana. Konstytucyjnym celem → samorządu gospodarczego była współpraca izb z władzami państwowymi w kierowaniu życiem gospodarczym oraz w zakresie zamierzeń ustawodawczych. Ideę izby jako ogólnopolskiej reprezentacji życia gospodarczego wnieśli do porządku konstytucyjnego socjaliści (Mieczysław Niedziałkowski) i endecy (ks. Kazimierz Lutosławski). Dużą aktywność na tym polu wykazali Józef Buzek i Edward Dubanowicz. W świetle art. 68 Konstytucji z 1921 r. miały ją tworzyć izby rolnicze, handlowe, przemysłowe, rzemieślnicze, pracy najemnej i inne. Zostały zorganizowane izby rolnicze (1928), izby przemysłowo-handlowe (1927) i rzemieślnicze (1927), jednakże nie powstały izby pracy i to było formalną przeszkodą do powołania NIG według porządku konstytucyjnego z 1921 r. W latach trzydziestych XX wieku słabło zainteresowanie sprawą izby. W sporach o ogólnopolską reprezentację interesów gospodarczych pojawiły się oprócz NIG dwa inne rozwiązania, tj. senat jako (w części lub w całości) izba gospodarczo-zawodowa oraz centralne związki poszczególnych rodzajów samorządu gospodarczego (np. Związek Izb Przemysłowo-Handlowych, Związek Izb Rzemieślniczych, Związek Izb i Organizacji Rolniczych).
NIG i związki izb znalazły uznanie u twórców Konstytucji z 1935 r., jednakże miała ona w tych zapisach słabszą pozycję niż ustawie zasadniczej z 1921 r. Izby samorządu gospodarczego, tj. izby rolnicze, przemysłowo-handlowe, rzemieślnicze, pracy, wolnych zawodów, oraz inne zrzeszenia publiczno-prawne mogły łączyć się w związki izb (np. Związek Izb i Organizacji Rolniczych Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Izb Przemysłowo-Handlowych Rzeczypospolitej Polskiej) i obok nich mogła być utworzona NIG. Wedle art. 76 NIG mogła być powołana do rozważania zagadnień dotyczących całokształtu życia gospodarczego, opiniowania projektów ustaw gospodarczych oraz harmonizowania działań w poszczególnych gałęziach gospodarki narodowej. Powołanie NIG budziło żywe zainteresowanie organizacji gospodarczych i zawodowych, czynnika państwowego i znawców prawa konstytucyjnego, w dyskusji brali udział m.in. Władysław Leopold Jaworski, Stanisław Kutrzeba, Konstanty Grzybowski. Pełen projekt nieuchwalonej ustawy o NIG opublikował E. Dubanowicz w 1945 r. [A. Szustek]
Tłumaczenie'''SUPREME CHAMBER OF COMMERCE''' - (NIG)  ̶  planned nationwide chamber of economic self-government, provided for in both pre-war constitutions, however, it was never established. The constitutional goal of → economic self-government was the cooperation of the chambers with state authorities in managing economic life and in terms of legislative intentions. The idea of the chamber as a national representation of economic life was brought to the constitutional order by socialists (Mieczysław Niedziałkowski) and endeks (priest Kazimierz Lutosławski). Józef Buzek and Edward Dubanowicz were very active in this field. In the light of art. 68 of the Constitution of 1921, it was to be created by chambers of agriculture, commerce, industry, craft, wage labor and others. Chambers of agriculture (1928), chambers of industry and commerce (1927) and crafts (1927) were organized, however, no chambers of work were established and this was a formal obstacle to the establishment of the NIG according to the constitutional order of 1921. In the 1930s interest in the chamber's affairs weakened . In disputes over the national representation of economic interests, apart from the NIG, two other solutions appeared, i.e. the senate as (in part or in whole) the economic and professional chamber and central associations of individual types of economic self-government (e.g. the Association of Chambers of Commerce and Industry, the Association of Chamber of Crafts, Association of Agricultural Chambers and Organizations).
The NIG and the associations of the chambers were recognized by the creators of the Constitution of 1935, however it had a weaker position in these provisions than the Basic Law of 1921. Chambers of economic self-government, i.e. chambers of agriculture, industry and commerce, crafts, labor, liberal professions, and other public law associations could join the associations of the chambers (e.g. the Association of Polish Chambers of Agriculture and Organizations, the Association of Polish Chambers of Commerce and Industry) and NIG could be established next to them. According to art. 76 NIG could be appointed to consider issues related to the overall economic life, to give opinions on draft economic laws and to harmonize activities in individual branches of the national economy. The establishment of the NIG aroused keen interest of economic and professional organizations, the state factor and experts on constitutional law. Władysław Leopold Jaworski, Stanisław Kutaże, Konstanty Grzybowski. E. Dubanowicz published the full draft of the unreacted law on NIG in 1945 [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Anna_Szustek/en A. Szustek]]

SUPREME CHAMBER OF COMMERCE - (NIG) ̶ planned nationwide chamber of economic self-government, provided for in both pre-war constitutions, however, it was never established. The constitutional goal of → economic self-government was the cooperation of the chambers with state authorities in managing economic life and in terms of legislative intentions. The idea of the chamber as a national representation of economic life was brought to the constitutional order by socialists (Mieczysław Niedziałkowski) and endeks (priest Kazimierz Lutosławski). Józef Buzek and Edward Dubanowicz were very active in this field. In the light of art. 68 of the Constitution of 1921, it was to be created by chambers of agriculture, commerce, industry, craft, wage labor and others. Chambers of agriculture (1928), chambers of industry and commerce (1927) and crafts (1927) were organized, however, no chambers of work were established and this was a formal obstacle to the establishment of the NIG according to the constitutional order of 1921. In the 1930s interest in the chamber's affairs weakened . In disputes over the national representation of economic interests, apart from the NIG, two other solutions appeared, i.e. the senate as (in part or in whole) the economic and professional chamber and central associations of individual types of economic self-government (e.g. the Association of Chambers of Commerce and Industry, the Association of Chamber of Crafts, Association of Agricultural Chambers and Organizations). The NIG and the associations of the chambers were recognized by the creators of the Constitution of 1935, however it had a weaker position in these provisions than the Basic Law of 1921. Chambers of economic self-government, i.e. chambers of agriculture, industry and commerce, crafts, labor, liberal professions, and other public law associations could join the associations of the chambers (e.g. the Association of Polish Chambers of Agriculture and Organizations, the Association of Polish Chambers of Commerce and Industry) and NIG could be established next to them. According to art. 76 NIG could be appointed to consider issues related to the overall economic life, to give opinions on draft economic laws and to harmonize activities in individual branches of the national economy. The establishment of the NIG aroused keen interest of economic and professional organizations, the state factor and experts on constitutional law. Władysław Leopold Jaworski, Stanisław Kutaże, Konstanty Grzybowski. E. Dubanowicz published the full draft of the unreacted law on NIG in 1945 [A. Szustek]

Counterliczniki