Translations

Związki zawodowe w administracji publicznej/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''TRADE UNIONS IN PUBLIC ADMINISTRATION''' – in democratic countries the right of establishing and functioning of trade unions is part of the freedom of association a...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 17:40, 1 sty 2020

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Związki zawodowe w administracji publicznej)
'''ZWIĄZKI ZAWODOWE W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ''' – prawo do zakładania i funkcjonowania związków zawodowych jest w państwach demokratycznych częścią wolności zrzeszania się i odnosi się także do pracowników administracji publicznej. Potwierdzają to międzynarodowe konwencje i umowy międzynarodowe, m.in. ONZ czy Międzynarodowej Organizacji Pracy. W administracji publicznej istnieją jednak pewne ograniczenia funkcjonowania zw.zaw., różniące się w zależności od kraju oraz przyjmowanych modeli → służby cywilnej. Modelowo zakres uprawnień związkowych jest najszerszy tam, gdzie regulacje zatrudnieniowe czy płacowe zbliżone są do tych występujących w sektorze prywatnym. Z kolei ograniczone są w pewien sposób tam, gdzie występuje publicznoprawny model regulacji (regulacje odgórne stanowione przez państwo, a nie wynik negocjacji zbiorowych). Najczęściej unormowania dotyczą: 1. ograniczenia prawa koalicji w administracji publicznej (zakaz – rzadko bezwzględny, ograniczenie do jednego związku), ograniczenia dla osób pełniących funkcje kierownicze; 2. ograniczenia prawa do strajku (albo zupełne, albo dla pewnych stanowisk pracy lub kategorii funkcjonariuszy); 3. ograniczenia zawierania układów zbiorowych w sprawach pracowniczych (wyłączenie w ogóle administracji spod układów zbiorowych lub wyłączenie pewnych spraw spod układowej regulacji); 4. ograniczenia budżetem publicznym „pola negocjacji” pomiędzy pracodawcą publicznym a związkiem reprezentującym pracowników publicznych. (→ strajk w administracji publicznej) [D. Długosz]
Tłumaczenie'''TRADE UNIONS IN PUBLIC ADMINISTRATION''' – in democratic countries the right of establishing and functioning of trade unions is part of the freedom of association and also applies to public administration employees. This is confirmed by international conventions and international agreements, including the UN or the International Labour Organisation. However, there are some limitations to the functioning of t.u. in public administration. These limitations vary depending on the country and the adopted → civil service models. As a model, the scope of trade union rights is the widest where employment or payroll regulations are similar to those found in the private sector. In some ways these rights are limited where there is a public-legal model of regulation (top-down regulations set by the state, and not the result of collective bargaining). Most often these regulations concern: 1. limitation of the coalition law in public administration (prohibition – rarely absolute, limitation to one union), restrictions for persons in managerial positions; 2. restrictions of the right to strike (either complete or for certain jobs or categories of officers); 3. restrictions on concluding collective agreements in employee matters (excluding administration in general from collective agreements or excluding certain matters from systemic regulation); 4. restrictions by the public budget of “negotiation area” between the public employer and the union representing public employees. (→ strike in public administration) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]

TRADE UNIONS IN PUBLIC ADMINISTRATION – in democratic countries the right of establishing and functioning of trade unions is part of the freedom of association and also applies to public administration employees. This is confirmed by international conventions and international agreements, including the UN or the International Labour Organisation. However, there are some limitations to the functioning of t.u. in public administration. These limitations vary depending on the country and the adopted → civil service models. As a model, the scope of trade union rights is the widest where employment or payroll regulations are similar to those found in the private sector. In some ways these rights are limited where there is a public-legal model of regulation (top-down regulations set by the state, and not the result of collective bargaining). Most often these regulations concern: 1. limitation of the coalition law in public administration (prohibition – rarely absolute, limitation to one union), restrictions for persons in managerial positions; 2. restrictions of the right to strike (either complete or for certain jobs or categories of officers); 3. restrictions on concluding collective agreements in employee matters (excluding administration in general from collective agreements or excluding certain matters from systemic regulation); 4. restrictions by the public budget of “negotiation area” between the public employer and the union representing public employees. (→ strike in public administration) [D. Długosz]

Counterliczniki