Translations

Jednostka budżetowa/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''BUDGETARY UNIT''' – typical, traditional organisational form of the public finance sector. B.u. are appointed by means of laws or internal acts of entities forming...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 18:58, 16 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Jednostka budżetowa)
'''JEDNOSTKA BUDŻETOWA''' – typowa, tradycyjna forma organizacyjna sektora finansów publicznych. J.b. powoływane są w drodze ustaw lub aktów wewnętrznych podmiotów tworzących te jednostki. W obu przypadkach podstawą ich funkcjonowania jest statut. Tworzenie, a także łączenie i likwidacja j.b. na szczeblu centralnym należy do kompetencji ministrów, kierowników urzędów centralnych, wojewodów oraz innych organów działających na podstawie odrębnych ustaw (w przypadku państwowych j.b.). Natomiast w podsektorze samorządowym j.b. tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów, województw). J.b. nie mają osobowości prawnej, działają w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego. W formie j.b. funkcjonują zarówno wszystkie urzędy (np. ministerstwa, urzędy centralne, urzędy gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, urzędy pracy), jak również wiele innych jednostek organizacyjnych, takich jak np. szkoły, ośrodki pomocy społecznej, domy dziecka, zakłady karne, regionalne izby obrachunkowe. J.b. prowadzą gospodarkę finansową na podstawie planów finansowych (planów dochodów i wydatków), wykonując – co do zasady – swoją działalność nieodpłatnie. Rozliczają się z właściwym budżetem metodą brutto. Oznacza to, że wszelkie wydatki j.b. pokrywane są przez budżet państwa lub budżety właściwych jednostek samorządu terytorialnego, a ewentualne dochody uzyskiwane przez j.b. odprowadzane są do właściwych budżetów. W rezultacie j.b. realizują zasadę zupełności finansów publicznych, zgodnie z którą w budżecie powinny być ujmowane wszelkie dochody i wydatki jednostek państwowych lub samorządowych. Z drugiej strony, obowiązek zwrotu do budżetu wygospodarowanych lub zaoszczędzonych środków finansowych czyni tę formę organizacyjną mało efektywną ekonomicznie. Formą prawną władania mieniem przez j.b. jest tzw. trwały zarząd. W ramach trwałego zarządu j.b. uprawnione są do korzystania z nieruchomości w celu wykonywania przypisanych im zadań, dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, a także oddawania nieruchomości w dzierżawę, najem, użyczenie. Trwały zarząd ustanawiany jest przez podjęcie decyzji administracyjnej, na czas oznaczony lub nieoznaczony [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rafa%C5%82_Cie%C5%9Blak R. Cieślak] ].
Tłumaczenie'''BUDGETARY UNIT''' – typical, traditional organisational form of the public finance sector. B.u. are appointed by means of laws or internal acts of entities forming these units. In both cases, the basis for their functioning is the statute. Creation, and also merger and liquidation of b.u. at the central level, is the responsibility of ministers, heads of central offices, voivodes and other bodies acting on the basis of separate laws (in the case of state b.u.). However, in the local government sub-sector, b.u. are created, merged and liquidated by decision-making bodies of local-government units (municipalities, counties, voivodships). B.u. do not have legal personality, they act on behalf of and for the benefit of the State Treasury or relevant local-government units. In the form of b.u. all offices (e.g., ministries, central offices, municipal offices, county starost offices, marshal offices, labour offices) are functioning, as well as many other organisational units, such as schools, social welfare centres, orphanages, penitentiaries, regional audit chambers. B.u. conduct financial management on the basis of financial plans (income and expenses plans), performing – as a rule – their activity free of charge. They are settled with the appropriate budget using the gross method. This means that all expenses of the b.u. are covered by the state budget or budgets of relevant local-government units, and any income obtained by b.u. is discharged to the proper budget. As a result, b.u. implement the principle of completeness of public finances, according to which all incomes and expenses of the state and local-government units should be included in the budget. On the other hand, the obligation to return the saved funds to the budget makes this form of organisation not economically efficient. The legal form of managing the property by b.u. is the so-called permanent management. As part of the permanent management, the b.u. are entitled to use real estate in order to carry out the tasks assigned to them, use real estate for construction purposes, as well as use the properties for letting, leasing and lending. Permanent management is established by making an administrative decision, for a definite or indefinite period [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rafa%C5%82_Cie%C5%9Blak/en R. Cieślak] ].

BUDGETARY UNIT – typical, traditional organisational form of the public finance sector. B.u. are appointed by means of laws or internal acts of entities forming these units. In both cases, the basis for their functioning is the statute. Creation, and also merger and liquidation of b.u. at the central level, is the responsibility of ministers, heads of central offices, voivodes and other bodies acting on the basis of separate laws (in the case of state b.u.). However, in the local government sub-sector, b.u. are created, merged and liquidated by decision-making bodies of local-government units (municipalities, counties, voivodships). B.u. do not have legal personality, they act on behalf of and for the benefit of the State Treasury or relevant local-government units. In the form of b.u. all offices (e.g., ministries, central offices, municipal offices, county starost offices, marshal offices, labour offices) are functioning, as well as many other organisational units, such as schools, social welfare centres, orphanages, penitentiaries, regional audit chambers. B.u. conduct financial management on the basis of financial plans (income and expenses plans), performing – as a rule – their activity free of charge. They are settled with the appropriate budget using the gross method. This means that all expenses of the b.u. are covered by the state budget or budgets of relevant local-government units, and any income obtained by b.u. is discharged to the proper budget. As a result, b.u. implement the principle of completeness of public finances, according to which all incomes and expenses of the state and local-government units should be included in the budget. On the other hand, the obligation to return the saved funds to the budget makes this form of organisation not economically efficient. The legal form of managing the property by b.u. is the so-called permanent management. As part of the permanent management, the b.u. are entitled to use real estate in order to carry out the tasks assigned to them, use real estate for construction purposes, as well as use the properties for letting, leasing and lending. Permanent management is established by making an administrative decision, for a definite or indefinite period [ R. Cieślak ].

Counterliczniki