Faworytyzm, nepotyzm i kumoterstwo: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''FAWORYTYZM, NEPOTYZM I KUMOTERSTWO''' – zjawiska negatywne z perspektywy przestrzegania zasad służby publicznej, jednak często bagatelizowane i niezauważane. '''Faworytyzm''' określa się jako układ stosunków, w którym ulubieńcy mają stanowiska i wpływy, '''kumoterstwo''' – jako wzajemne popieranie się ludzi związanych pokrewieństwem, zażyłością, wspólnymi, nie zawsze uczciwymi interesami, a '''nepotyzm''' – nadużycie zajmowanego stanowiska przez faworyzowanie, protegowanie osób blisko prywatnie związanych z urzędnikiem/politykiem, jego krewnych. Niekorzystne skutki tych zjawisk mogą nastąpić nie tylko wewnątrz struktur administracji publicznej (przykład – koszty finansowe związane z decyzjami podejmowanymi przez niekompetentnych, lecz np. spokrewnionych pracowników czy niekorzystne i nieoptymalne wybory przy przetargach publicznych), lecz również – w wyniku oddziaływania społecznego i ekonomicznego – poza nią. Wysoki poziom n. niszczy zaufanie obywatela do instytucji życia publicznego. N. czy k. wchodzą w kolizję z zasadą sprawiedliwości, która konsoliduje społeczeństwo i tworzy podstawy państwa demokratycznego. Sprawiedliwość tak rozumiana dotyczy równości obywateli wobec prawa oraz równości traktowania ich przez instytucje publiczne [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ]. | '''FAWORYTYZM, NEPOTYZM I KUMOTERSTWO''' – zjawiska negatywne z perspektywy przestrzegania zasad służby publicznej, jednak często bagatelizowane i niezauważane. '''Faworytyzm''' określa się jako układ stosunków, w którym ulubieńcy mają stanowiska i wpływy, '''kumoterstwo''' – jako wzajemne popieranie się ludzi związanych pokrewieństwem, zażyłością, wspólnymi, nie zawsze uczciwymi interesami, a '''nepotyzm''' – nadużycie zajmowanego stanowiska przez faworyzowanie, protegowanie osób blisko prywatnie związanych z urzędnikiem/politykiem, jego krewnych. Niekorzystne skutki tych zjawisk mogą nastąpić nie tylko wewnątrz struktur administracji publicznej (przykład – koszty finansowe związane z decyzjami podejmowanymi przez niekompetentnych, lecz np. spokrewnionych pracowników czy niekorzystne i nieoptymalne wybory przy przetargach publicznych), lecz również – w wyniku oddziaływania społecznego i ekonomicznego – poza nią. Wysoki poziom n. niszczy zaufanie obywatela do instytucji życia publicznego. N. czy k. wchodzą w kolizję z zasadą sprawiedliwości, która konsoliduje społeczeństwo i tworzy podstawy państwa demokratycznego. Sprawiedliwość tak rozumiana dotyczy równości obywateli wobec prawa oraz równości traktowania ich przez instytucje publiczne [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010. | '''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 19:26, 16 maj 2018
FAWORYTYZM, NEPOTYZM I KUMOTERSTWO – zjawiska negatywne z perspektywy przestrzegania zasad służby publicznej, jednak często bagatelizowane i niezauważane. Faworytyzm określa się jako układ stosunków, w którym ulubieńcy mają stanowiska i wpływy, kumoterstwo – jako wzajemne popieranie się ludzi związanych pokrewieństwem, zażyłością, wspólnymi, nie zawsze uczciwymi interesami, a nepotyzm – nadużycie zajmowanego stanowiska przez faworyzowanie, protegowanie osób blisko prywatnie związanych z urzędnikiem/politykiem, jego krewnych. Niekorzystne skutki tych zjawisk mogą nastąpić nie tylko wewnątrz struktur administracji publicznej (przykład – koszty finansowe związane z decyzjami podejmowanymi przez niekompetentnych, lecz np. spokrewnionych pracowników czy niekorzystne i nieoptymalne wybory przy przetargach publicznych), lecz również – w wyniku oddziaływania społecznego i ekonomicznego – poza nią. Wysoki poziom n. niszczy zaufanie obywatela do instytucji życia publicznego. N. czy k. wchodzą w kolizję z zasadą sprawiedliwości, która konsoliduje społeczeństwo i tworzy podstawy państwa demokratycznego. Sprawiedliwość tak rozumiana dotyczy równości obywateli wobec prawa oraz równości traktowania ich przez instytucje publiczne [ J. Itrich-Drabarek ].
Literatura: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.