Faworytyzm, nepotyzm i kumoterstwo/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Favouritism, nepotism and cronyism")
 
(Utworzono nową stronę "'''FAVOURITISM, NEPOTISM AND CRONYISM''' – negative phenomena from the perspective of observing the principles of public service, but often underestimated and unnotice...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''FAWORYTYZM, NEPOTYZM I KUMOTERSTWO''' – zjawiska negatywne z perspektywy przestrzegania zasad służby publicznej, jednak często bagatelizowane i niezauważane. '''Faworytyzm''' określa się jako układ stosunków, w którym ulubieńcy mają stanowiska i wpływy, '''kumoterstwo''' – jako wzajemne popieranie się ludzi związanych pokrewieństwem, zażyłością, wspólnymi, nie zawsze uczciwymi interesami, a '''nepotyzm''' nadużycie zajmowanego stanowiska przez faworyzowanie, protegowanie osób blisko prywatnie związanych z urzędnikiem/politykiem, jego krewnych. Niekorzystne skutki tych zjawisk mogą nastąpić nie tylko wewnątrz struktur administracji publicznej (przykład koszty finansowe związane z decyzjami podejmowanymi przez niekompetentnych, lecz np. spokrewnionych pracowników czy niekorzystne i nieoptymalne wybory przy przetargach publicznych), lecz również w wyniku oddziaływania społecznego i ekonomicznego poza nią. Wysoki poziom n. niszczy zaufanie obywatela do instytucji życia publicznego. N. czy k. wchodzą w kolizję z zasadą sprawiedliwości, która konsoliduje społeczeństwo i tworzy podstawy państwa demokratycznego. Sprawiedliwość tak rozumiana dotyczy równości obywateli wobec prawa oraz równości traktowania ich przez instytucje publiczne [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''FAVOURITISM, NEPOTISM AND CRONYISM''' – negative phenomena from the perspective of observing the principles of public service, but often underestimated and unnoticed. Favouritism is defined as a system of relations in which favourites have positions and influences, cronyism – as mutual support of people related by kinship, intimacy, common, not always honest, interests, and nepotism as abuse of position by favouring, protecting people closely privately related with an official/politician, his/her relatives. The adverse effects of these phenomena can occur not only within public administration structures (example financial costs related to decisions made by incompetent, but for example, related employees, or unfavourable and not optimal choices in public tenders), but also as a result of social and economic impact beyond it. High level of n. destroys citizens’ trust in public institutions. N. or c. collide with the principle of justice, which consolidates society and forms the basis of a democratic state. Justice in this sense relates to equality between citizens and equal treatment of citizens by public institutions [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
 
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.
 
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010.

Wersja z 19:27, 16 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

FAVOURITISM, NEPOTISM AND CRONYISM – negative phenomena from the perspective of observing the principles of public service, but often underestimated and unnoticed. Favouritism is defined as a system of relations in which favourites have positions and influences, cronyism – as mutual support of people related by kinship, intimacy, common, not always honest, interests, and nepotism – as abuse of position by favouring, protecting people closely privately related with an official/politician, his/her relatives. The adverse effects of these phenomena can occur not only within public administration structures (example – financial costs related to decisions made by incompetent, but for example, related employees, or unfavourable and not optimal choices in public tenders), but also – as a result of social and economic impact – beyond it. High level of n. destroys citizens’ trust in public institutions. N. or c. collide with the principle of justice, which consolidates society and forms the basis of a democratic state. Justice in this sense relates to equality between citizens and equal treatment of citizens by public institutions [ J. Itrich-Drabarek ].

Literatura: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010.

Counterliczniki