Budżetowa nadwyżka/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Budgetary surplus")
 
(Utworzono nową stronę "'''BUDGETARY SURPLUS''' – a positive difference between income and budgetary expenses. The negative difference between income and budgetary expenses is the '''BUDGET D...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''BUDŻETOWA NADWYŻKA''' – dodatnia różnica między dochodami a wydatkami budżetowymi. Ujemna różnica między dochodami a wydatkami budżetowymi to '''DEFICYT BUDŻETOWY'''. Wielkość b.n. (d.b.) określana jest corocznie w ustawie budżetowej (w przypadku budżetu państwa) lub w uchwale budżetowej (w przypadku budżetu jednostek samorządu terytorialnego). W ustawie o finansach publicznych zdefiniowano nadwyżkę/deficyt: 1. sektora finansów publicznych dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego; 2. budżetu państwa dodatnia różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa; 3. budżetu środków europejskich dodatnia różnica pomiędzy dochodami a wydatkami budżetu środków europejskich; 4. budżetu jednostki samorządu terytorialnego dodatnia różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku budżetu jednostek samorządu terytorialnego można dodatkowo zdefiniować nadwyżkę operacyjną (bieżącą) jako dodatnią różnicę pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o b.n. z lat ubiegłych i wolne środki jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Co do zasady jednostki samorządu terytorialnego powinny zatem wykazywać nadwyżkę operacyjną. B.n. z lat ubiegłych może być przeznaczona na sfinansowanie potrzeb pożyczkowych lub wydatków budżetowych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
'''BUDGETARY SURPLUS''' – a positive difference between income and budgetary expenses. The negative difference between income and budgetary expenses is the '''BUDGET DEFICIT'''. The size of the b.s. (b.d.) is determined annually in the budget act (in the case of the state budget) or in the budget resolution (in the case of the budget of local-government units). The Public Finance Act defines the surplus/deficit of: 1. public finance sector – a positive difference between public incomes and public expenses, determined for the settlement period; 2. the state budget – a positive difference between incomes and expenses of the state budget; 3. the budget of European funds – a positive difference between income and expenses of the European funds budget; 4. budget of the local-government unit – a positive difference between incomes and expenses of the budget of the local-government unit. In the case of the budget of local-government units, the operating (current) surplus can be additionally defined as a positive difference between current incomes and current expenses. Pursuant to the Public Finance Act, the decision-making body of a local-government unit cannot adopt a budget in which the planned current expenses are higher than the planned current income increased by the b.s. from the previous years and free funds as cash surpluses on the current account of the budget of a local-government unit, resulting from settlements of issued securities, credits and loans from previous years. As a rule, local-government units should therefore show an operating surplus. B.s. from previous years may be used to finance loan needs or budget expenses [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].
  
 
'''Literatura''': T. Lubińska, ''Budżet a finanse publiczne'', Warszawa 2010 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ T. Uryszek, ''Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego'', Warszawa 2010.
 
'''Literatura''': T. Lubińska, ''Budżet a finanse publiczne'', Warszawa 2010 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ T. Uryszek, ''Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego'', Warszawa 2010.

Wersja z 10:47, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

BUDGETARY SURPLUS – a positive difference between income and budgetary expenses. The negative difference between income and budgetary expenses is the BUDGET DEFICIT. The size of the b.s. (b.d.) is determined annually in the budget act (in the case of the state budget) or in the budget resolution (in the case of the budget of local-government units). The Public Finance Act defines the surplus/deficit of: 1. public finance sector – a positive difference between public incomes and public expenses, determined for the settlement period; 2. the state budget – a positive difference between incomes and expenses of the state budget; 3. the budget of European funds – a positive difference between income and expenses of the European funds budget; 4. budget of the local-government unit – a positive difference between incomes and expenses of the budget of the local-government unit. In the case of the budget of local-government units, the operating (current) surplus can be additionally defined as a positive difference between current incomes and current expenses. Pursuant to the Public Finance Act, the decision-making body of a local-government unit cannot adopt a budget in which the planned current expenses are higher than the planned current income increased by the b.s. from the previous years and free funds as cash surpluses on the current account of the budget of a local-government unit, resulting from settlements of issued securities, credits and loans from previous years. As a rule, local-government units should therefore show an operating surplus. B.s. from previous years may be used to finance loan needs or budget expenses [ T. Strąk ].

Literatura: T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, Warszawa 2010 ■ S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Warszawa 2017 ■ T. Uryszek, Dług skarbu państwa jako źródło finansowania deficytu budżetowego, Warszawa 2010.

Counterliczniki